Recht op gratis WC

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

Re: Recht op gratis WC

#16 , 17 apr 2024 09:54

Heb bijna 30 jaar lang het beheer gedaan van Horecapanden, en weet dus waarover ik het heb.
Je zal maar als Horecauitbater een goed draaiende zaak hebben op bvb de Groenplaats in Antwerpen, En er komt een buslading Noorderburen binnen die allermaal hun plas kwijt willen, en dan weer vlug de zaak uitstormen, uiteraard zonder enige consumtie. Hoe lang zal die zaak dat overleven?

WC_madam
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#17 , 17 apr 2024 11:04

In welke eet/drankgelegenheden zijn er anno 2024nog toiletdames die men moet betalen (als men klant is)?

Ik herinner me in vorige eeuw in enkele notoire Brusselse en Antwerpse brasseries Madames met een centenschaaltje, maar in hoge nood en als je geen kleingeld had, kon je toch wel binnen, mits een vermaning.

Laten we wel wezen: als ze nog bestaan en je hebt enkel je betaalkaart op zak, ga gewoon naar het toilet: ik denk niet dat ze je met de wc-borstel achterna gaat zitten...
..

De Lunchgarden, hierbij weigeren ze effectief de toegang tot de WC als je niet voorafgaan betaald.

..
Heb bijna 30 jaar lang het beheer gedaan van Horecapanden, en weet dus waarover ik het heb.
Je zal maar als Horecauitbater een goed draaiende zaak hebben op bvb de Groenplaats in Antwerpen, En er komt een buslading Noorderburen binnen die allermaal hun plas kwijt willen, en dan weer vlug de zaak uitstormen, uiteraard zonder enige consumtie. Hoe lang zal die zaak dat overleven?
..
Ik ben het er over eens dat zonder consumptie men een forfetaire bijdrage mag vragen voor het gebruik van de WCs dat eigenlijk "ten gerieve van klanten" zijn. Klanten zelf zouden dit echter niet moeten betalen, volgens mijn mening en over hoe ik "ten gerieve van klanten" interpreteer.

jef007
Berichten: 1684

#18 , 18 apr 2024 22:20

zijdelingse vraag :
in de meeste snackbars/ koffiezaken in de grote treinstations ( genre E..i en P...s) hebben gewoon GEEN toiletten voor de klanten!!
is dat dan wel wettelijk? er is wel degelijk verbruik ter plaatse.

Reclame

LeenW
Berichten: 12856

#19 , 18 apr 2024 22:25

zijdelingse vraag :
in de meeste snackbars/ koffiezaken in de grote treinstations ( genre E..i en P...s) hebben gewoon GEEN toiletten voor de klanten!!
is dat dan wel wettelijk? er is wel degelijk verbruik ter plaatse.
Er zijn (meestal betalende) toiletten in het station. Dat is net hetzelfde als de externe wc-dame.

jef007
Berichten: 1684

#20 , 19 apr 2024 14:18

oke, maar hierboven schrijft Thomas-A dat horecazaken de wettelijke verplichting hebben om toiletten te installeren. Al die koffiezaken/broodjeszaken in de stations hebben geen toiletten.

LeenW
Berichten: 12856

#21 , 19 apr 2024 14:26

oke, maar hierboven schrijft Thomas-A dat horecazaken de wettelijke verplichting hebben om toiletten te installeren. Al die koffiezaken/broodjeszaken in de stations hebben geen toiletten.
Waar leest u dat dit door hen zelf geïnstalleerd moet worden?

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#22 , 19 apr 2024 14:58

oke, maar hierboven schrijft Thomas-A dat horecazaken de wettelijke verplichting hebben om toiletten te installeren. Al die koffiezaken/broodjeszaken in de stations hebben geen toiletten.
Waar leest u dat dit door hen zelf geïnstalleerd moet worden?
Inderdaad. De wetgeving staat in de openingspost. Ze moeten voorzien zijn en bereikbaar zonder door de privé ruimtes te gaan. En nog een paar voorwaarden.

Alleen wordt daardoor voor de TS foutief de conclusie uit getrokken dat deze moeten gratis zijn.

Terug naar “Praat café”