Recht op gratis WC

WC_madam
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Recht op gratis WC

#1 , 16 apr 2024 20:03

Bij deze een vraagstuk voor de professionele en niet professionele gebruikers van het Juridisch Forum.

Stel je consumeert een drankje en/of hapje in een Horeca zaak in België, kan de uitbater je dan een geldbedrag aanrekenen voor het gebruik van de toiletten?

Regelgeving:
Geldende reglementering: KB van 04.04.1953, B.S. 05.04.1953 Art. 7
Bepaalt dat: “Ten gerieve van klanten moeten in voldoende getale hygiënische en fatsoenlijke waterplaatsen en privaten worden ingericht, welke door deur, venster of raampje rechtstreeks op de open lucht uitgeven en welke bovendien, indien zij niet buitenshuis kunnen staan, voorzien zijn van doelmatige middelen tot doorlopende luchtverversing. Die toestellen moeten voorzien zijn van een stankafsluiter en van een waterspoeling voor het wegspoelen en de prompte lozing van de drekstoffen. Nochtans is een waterspoeling enkel vereist voor de slijterijen gelegen langs een openbare weg met waterleiding. Waterplaatsen en privaten moeten derwijze worden geplaatst dat de klanten er rechtstreeks toegang toe hebben zonder door enige tot huiselijk gebruik dienende kamer te moeten gaan.”

Mijn Visie:
De bovenvermelde wetgeving geeft niet aan of er al dan niet een vergoeding mag gevraagd worden voor het gebruik van de toiletten. Maar, er staat wel in dat het etablissement moet voorzien zijn van toiletten "Ten gerieve van klanten". Wanneer ik als klant, zonder contante valuta, toegang wordt geweigerd tot de toiletten dan zijn de toiletten niet "ten gerieve" van mij. Hierdoor zou ik kunnen argumenteren dat een toilet bezoek voor mij als klant dus kosteloos moet zijn.

Mogelijk hebben jullie het addertje onder het gras ontdekt of zijn jullie het eens met deze visie om andere redenen. Wat is jullie visie hierop?

LeenW
Berichten: 12854

#2 , 16 apr 2024 20:17

Ik zie niet hoe u van "er moet een toilet zijn" naar "het toilet moet gratis zijn" bent geraakt.

WC_madam
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2024 20:41

Ik zie niet hoe u van "er moet een toilet zijn" naar "het toilet moet gratis zijn" bent geraakt.
Simpel, de toiletten moeten "Ten gerieve van de klanten" staan. Indien ik klant ben en niet kan betalen voor het WC bezoek (en dus ook niet binnen mag), hoe staat het toilet dan nog "Ten gerieve van" mij als ik geweigerd word? Het gaat enkel over een gratis WC bezoek bij consumptie in een HoReCa zaak.

Reclame

LeenW
Berichten: 12854

#4 , 16 apr 2024 21:31

Een jukebox, tafelvoetbal, sigarettenautomaat, etc. staat daar ook allemaal "ten gerieve van" de klanten. Dat impliceert niet dat ze gratis zijn.

Bovendien vrees ik dat men uw (eventuele) klacht niet serieus gaat nemen. De tijden dat men zijn laatste euro gaat opdrinken in het café en dan geen 50 cent meer heeft om het toiletbezoek te betalen, zijn als ver achter ons. Of dat hoop ik toch.

WC_madam
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2024 21:49

Een jukebox, tafelvoetbal, sigarettenautomaat, etc. staat daar ook allemaal "ten gerieve van" de klanten. Dat impliceert niet dat ze gratis zijn.

Bovendien vrees ik dat men uw (eventuele) klacht niet serieus gaat nemen. De tijden dat men zijn laatste euro gaat opdrinken in het café en dan geen 50 cent meer heeft om het toiletbezoek te betalen, zijn als ver achter ons. Of dat hoop ik toch.
Deze zijn dan ook niet wettelijk opgenomen dat ze moeten voorzien worden voor de klant. U bent inderdaad correct dat men hopelijk zijn laatste euro niet meer opdrinkt in het café, maar we evolueren ook naar een cashloze maatschappij, waarbij men tegenwoordig steeds minder en minder cash geld opzak heeft. Ik zou argumenteren dat als men WC's moet voorzien voor klanten de klanten ook recht hebben om deze te gebruiken na het betalen van een consumptie (aangezien u anders natuurlijk geen klant bent).

Waarom zou men in de wet voorzien dat er WC's dienen te zijn wanneer men hier een arbitrair getal op mag plakken als vergoeding. Laten we het in het "belachelijke" trekken, niet u, maar de stelling. Men zou 500 euro kunnen vragen voor een toilet bezoek.

LeenW
Berichten: 12854

#6 , 16 apr 2024 22:08

Maar dan zitten we met een andere - naar mijn mening zelfs interessantere - vraag. Moet de horecauitbater of zelfs de externe wc-madam een ander betaalmiddel dan cash aanvaarden? Het antwoord daarop is volgens mij sinds 1 juli 2022 gewoon ja. Dus geen cash op zak is geen deel van het probleem meer.

WC_madam
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2024 22:13

Maar dan zitten we met een andere - naar mijn mening zelfs interessantere - vraag. Moet de horecauitbater of zelfs de externe wc-madam een ander betaalmiddel dan cash aanvaarden? Het antwoord daarop is volgens mij sinds 1 juli 2022 gewoon ja. Dus geen cash op zak is geen deel van het probleem meer.
Zeker en vast een mooie vraag. Ik denk inderdaad dat ze dan ook andere betaalmiddelen moeten aanvaarden? Al kan men ook hier weer gebruik maken van obscure betaal methodes aangezien de wetgeving enkel spreekt over twee verschillende manieren van betalen. Bij deze dus de nieuwe slogan: Naar de plee met applepay.

Wat als men slechts 1 betaalmethode aanvaard, moet men u dan gratis naar de wc laten gaan? Het mysterie breidt uit

vraagteek
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2024 23:44

Ik zie niet hoe u van "er moet een toilet zijn" naar "het toilet moet gratis zijn" bent geraakt.
Naar het toilet kunnen gaan lijkt me een natuurlijke behoefte, eigen aan elk levend wezen.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 apr 2024 04:15

Ik zie niet hoe u van "er moet een toilet zijn" naar "het toilet moet gratis zijn" bent geraakt.
Naar het toilet kunnen gaan lijkt me een natuurlijke behoefte, eigen aan elk levend wezen.
Ook hier een foutieve redenering: het feit dat dit een natuurlijk behoefte is, impliceert geen plicht voor iemand anders om hiervoor een infrastructuur aan u aan te bieden. Zie de discussie bv. voor winkels, die geen verplichting hebben om klanten hun toilet te laten gebruiken.

In het geval van horeca is er wel een wettelijke verplichting, maar zoals al gezegd is er nergens bepaald dat dit gratis moet zijn.

Er zijn letterlijk honderden voorbeelden in het BW waarbij een plicht niet impliceert dat er geen betaling voor verschuldigd is.

LeenW
Berichten: 12854

#10 , 17 apr 2024 08:26

Ik zie niet hoe u van "er moet een toilet zijn" naar "het toilet moet gratis zijn" bent geraakt.
Naar het toilet kunnen gaan lijkt me een natuurlijke behoefte, eigen aan elk levend wezen.
Eten en drinken is dat ook. Moet de horeca uitbater dat dan ook gratis aanbieden?

LeenW
Berichten: 12854

#11 , 17 apr 2024 08:29

Wat als men slechts 1 betaalmethode aanvaard, moet men u dan gratis naar de wc laten gaan? Het mysterie breidt uit
Helaas, u kan enkel klacht indienen bij FOD Economie. Zij kunnen dan de handelaar beboeten, maar u kan er zelf geen rechten uit putten.

vraagteek
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 apr 2024 09:32


Eten en drinken is dat ook. Moet de horeca uitbater dat dan ook gratis aanbieden?
Iets verbieden impliceert dat je voor je verbod een oplossing moet bieden.
Als je op straat je behoefte niet mag doen dan moet diegene dat dat verbiedt zorgen voor gratis toiletten.

Indien je morgen op straat niet meer mag ademen moet diegene die dat verbod oplegt zorgen voor gratis flessen met perslucht.

vraagteek
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 apr 2024 09:37

Er zijn letterlijk honderden voorbeelden in het BW waarbij een plicht niet impliceert dat er geen betaling voor verschuldigd is.
Daar ga ik mee akkoord.
Maar indien je zaken verbiedt die behoren bij het functioneren van het menselijk lichaam zelf, daar moet je een oplossing voor bieden.
Alles wat te maken heeft met leven en overleven kan je niet verbieden zonder er een oplossing voor in de plaats te stellen.

In dit geval ... gratis openbare toiletten.

eylis
Berichten: 8842

#14 , 17 apr 2024 09:44

In welke eet/drankgelegenheden zijn er anno 2024nog toiletdames die men moet betalen (als men klant is)?

Ik herinner me in vorige eeuw in enkele notoire Brusselse en Antwerpse brasseries Madames met een centenschaaltje, maar in hoge nood en als je geen kleingeld had, kon je toch wel binnen, mits een vermaning.

Laten we wel wezen: als ze nog bestaan en je hebt enkel je betaalkaart op zak, ga gewoon naar het toilet: ik denk niet dat ze je met de wc-borstel achterna gaat zitten...

LeenW
Berichten: 12854

#15 , 17 apr 2024 09:47


Eten en drinken is dat ook. Moet de horeca uitbater dat dan ook gratis aanbieden?
Iets verbieden impliceert dat je voor je verbod een oplossing moet bieden.
Als je op straat je behoefte niet mag doen dan moet diegene dat dat verbiedt zorgen voor gratis toiletten.

Indien je morgen op straat niet meer mag ademen moet diegene die dat verbod oplegt zorgen voor gratis flessen met perslucht.
Er wordt helemaal niets verboden, er wordt enkel een kleine vergoeding gevraagd om de kosten te dekken.

Op zich is dat vaak ook geen slechte zaak. Geen vergoeding betekent geen WC-madam meer. Ik denk dat we allemaal wel aan een paar etablissementen kunnen denken waar we dan snel wansmakelijke toestanden gaan krijgen.

Terug naar “Praat café”