Procureur aanvallen voor tergend roekeloos geding

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Procureur aanvallen voor tergend roekeloos geding

#1 , 22 nov 2014 16:41

Hierbij mijn vraag, kan een procureur aangevallen worden voor tergend roekeloos geding?

Het is voor volgende kwestie:

Iemand werd opgepakt voor een misdrijf die gepleegd werd vorig jaar op 12 december.
De verdachte kan een sluitend alibi voorleggen. Hij was op de moment van de gepleegde feiten 150km van de misdaadplek.
Dit is te zien op securitybeelden van een winkel die hij bezocht.
Desondanks zijn bewezen alibi zet de procureur toch door en brengt het voor de correctionele rechtbank.
De verdachte wordt dan ook logischerwijze vrijgesproken op de correctionele rechtbank.

Toch gaat de procureur desondanks de vrijspraak en het sluitend alibi en zijn geblunder in beroep.
Kan indien die verdachte weer wordt vrijgesproken in beroep, die procureur aanpakken voor tergend roekeloos geding?

Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 22 nov 2014 16:57

Net zoals de verdachte heeft het OM de wettelijke mogelijkheid om in beroep te gaan dus ja dat jan.
Gezien OM de maatschappij vertegenwoordigd zal de schadevergoeding indien toegekend door de staat toegekend worden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2014 18:00

U kan een procedure beginnen tegen de Belgische Staat, vertegenwoordigd door de Minister van Justitie en schadevergoeding vorderen.

De kans op succes lijkt mij vrij klein (om niet te zeggen nihil) te zijn als het enkel gaat om het feit dat het parket vervolging instelt of hoger beroep aantekent. Mij zijn geen precedenten bekend.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 22 nov 2014 19:59

Mocht u vb opgesloten zijn geweest na verhoor onderzoeksrechter/raadkamer terwijl u altijd de feiten ontkend hebt dan kan u schadevergoeding krijgen.

Terug naar “Praat café”