zondagsrust: gras maaien op een zondag

Gras afrijden op een zondag...

mag altijd. Het is een dag als een ander.
47%
40
mag enkel onder voorwaarden en/of in bepaalde gevallen.
24%
21
mag nooit. Ik wil mijn zondagsrust.
29%
25
 
Totaal aantal stemmen: 86
LeenW
Berichten: 12828

Re: zondagsrust: gras maaien op een zondag

#16 , 11 sep 2014 23:47

Danku voor deze nuttige bijdrage met uw eerste post.

bambipower
Berichten: 1034

#17 , 12 sep 2014 07:43

Ik rij mijn gras af zonder graszak, mijn gras wordt fijn gemaald door de grasmachine en terug op de gazon gegooid. Ik moet wel iets sneller mijn gras afrijden als anderen... maar het duurt ook maximaal 15min (300m² gras).

Ik probeer ook mijn gras niet zondags af te rijden... maar ik merk dat men daar in de buurt toch ook weinig rekening mee houdt (ken er zelfs die altijd zondags hun gras afdoen). Gras afdoen moet je op droge dagen, en ja .. als het ganse week regent en zondag is het goed weer, blijft zondag het enigste alternatief. Ik durf dus ook wel eens, als ik geen andere keus heb

Franciscus
Berichten: 38596

#18 , 12 sep 2014 23:26

Hangt van het gemeentelijk reglement af ... heeft ook iets te maken met de duivensport ... vallen van de duiven bij een wedstrijd...
Bij ons mag het zonder meer.

Reclame

tira00
Berichten: 929

#19 , 12 sep 2014 23:53

Bij ons mag het alleen zondagvoormiddag. Ben daar bij mee, buurman heeft een grasmaaier die klinkt als een helikopter.
Het is gewoon fijn dat het op een zondag wat rustiger is dan op weekdagen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#20 , 14 sep 2014 10:41

persoonlijk lijkt me een zondagvoormiddag net het ene moment op het weekend waar ik dat NIET zou apprecieren, omdat ik dan soms eens wat langer uitslaap (nuja... tot 8-9 uur). Wat mij betreft mag het dus altijd, behalve zondagvoormiddag ;).

Geen idee overigens hoe het geregeld is in Ieper, ik heb dit jaar slechts 2x moeten het gras afrijden ;)

ganapathi tantre
Berichten: 453

#21 , 20 sep 2014 21:40

Van mij zou het alleen op zondag voormiddag mogen. Want dat lukt mijn buurman nooit. Die is namelijk onder druk uit allerlei belang-hoeken vrijwillig verplicht nu ook zondag te werken.
Zijn rust moet hij tijdens de week pakken. Zo kan ik mij de zondag uitleven en genieten. Het gras rij ik dan de maandag of zo af als buurman zijn rust neemt. Ik ben legaal bezig dus moet ik mij niet veel aantrekken van buur.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#22 , 21 sep 2014 09:04

Bij ons mag het alle dagen, enkel tussen 8.00 uur en 21.00 uur.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lohabra
Berichten: 1015

#23 , 23 sep 2014 14:24

Wat ons gemeentelijk reglement erover zegt, weet ik eigenlijk niet. Zélf, doe ik het niet. En wat mijn buren doen ? Eerlijk: ik heb er eigenlijk geen flauw idee van.

Hoe dat komt ? Omdat het mij eerlijk gezegd geen snars interesseert of mijn buurman op zondag een half uurtje z'n gazon gaat maaien of niet. Er zijn ergere dingen in de wereld dan dat.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

knoxville069
Berichten: 7

#24 , 23 sep 2014 15:27

ik sluit me aan bij lohabra wat betreft de intresse wat mijn buurman doet op zon- en feestdagen.
We hebben beide kinderen die gewoonlijk meer lawaai maken en een te druk leven om erop te letten wanneer we dat kwartiertje grasmaaien inplannen. Een principe van live and let live.

Bij ons mag het volgens het politiereglement niet op zon- en feestdagen. Alle andere dagen wel tussen 8u en 21 uur.
De uren respecteer ik, de dagen daarentegen niet. Het duurt hoogstens een kwartiertje.

MissChilli
Berichten: 63

#25 , 14 okt 2014 18:00

Bij ons mag het niet, ook niet met zo'n duwerke dat wij hebben.
Van mijn part schaffen de zondagsrust hier af.
In't centrum, tussen snelwegen, onder de drukste vliegroutes, met te veel verkeer, is lawaai in overvloed, daar zal een grasmachiene niet veel erger aan maken en tenslotte, hoeveel gezinnen zijn 6 dagen per week druk bezig met werken en kinderen naar hobby's voeren? Blijft over, zondag. Maar dat mag niet en uw gras te lang laten worden mag ook niet.
Afschaffen die handel. Hier toch. Dan zullen er ook al veel minder citroenen de politie bellen over lawaai van spelende kinderen op zondag en kunnen die hun tijd beter spenderen dan met overdraagzame mensen die al hun kinderjaren doorgebracht hebben op een stoel zonder te spelen.

Mariette
Berichten: 2507

#26 , 18 okt 2014 00:38

Ook niet met een duwerke? dat maakt toch geen lawaai?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#27 , 18 okt 2014 07:47

Ook niet met een duwerke? dat maakt toch geen lawaai?
de mijne vroeger toch best wel.niet zoveel als een grasmachine natuurlijk, maar behoorlijk veel

kojak
Berichten: 10
Locatie: Vlaams-Brabant
Contacteer: Website

#28 , 23 apr 2015 01:20

Dat staat (meestal) in het gemeentereglement. Ook wat hondengeblaf betreft, een similair iets.
Ook het type grasmachien speelt een rol. Benzine (ontploffingsmotor) of elektrisch.
Gebruik je een geit of een schaap, je schoonmoeder of de buurvrouw als ze honger heeft, dan mag het volgens mij altijd. 7/7, 24/24 :mrgreen:
Maw, het is afhankelijk van de gemeente waar je woont.
Op de boerenbuiten, mag het meestal wel. Daar stoort het minder en doen landbouwers ook hun ding op zon- en feestdagen.
Is residentiële wijken, zullen ze daar wel anders tegen opkijken, en is het daar ook meestal verboden.
Het gezond verstand, is hier natuurlijk ook best te gebruiken.
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Spruitje
Berichten: 19

#29 , 26 mei 2015 00:40

Even iets in de groep gooien.
Ikzelf rij ook regelmatig op zondag m'n gras. Als ik in de week ('s avonds) m'n gras afrij doe ik dat altijd eerst links van m'n huis (omdat daar kleine kinderen zijn en die normaal al in bed zouden kunnen liggen) de rest (wat gedempt wordt door bebouwing) rij ik dan in 'n latere fase af.

Maar wat doen jullie als het bvb. 2 weken na elkaar regent van maandag tot zaterdag? Rijden jullie dan in de regen of gaan jullie dan toch overstag en rijden jullie dan toch op zondag? Want blijkbaar speelt de factor "weer" geen rol in deze discussie.

Ps: Zoals reeds eerder aangegeven mag je inderdaad geen gras rijden op momenten dat wedstrijdduiven arriveren, als je een duivenliefhebber in de buurt hebt kan je beter eens een praatje met de man maken wanneer je best geen lawaai maakt. Snelheidsvluchten gaan op zondagmorgen door, midden- en lange afstand op zaterdag. Ook mag je op die momenten geen was ophangen of handelingen verrichten waarop de wedstrijd niet normaal zou verlopen. (omdat ze daarvan schrikken) Of zo is het op vele plaatsen toch...
7.5. Duivenvluchten
Art. 7.5.1
Het is binnen de grenzen van de gemeente verboden duiven (reisduiven en andere) die niet aan
de prijskampen deelnemen, te laten uitvliegen van zonsopgang tot één uur na het sluiten van de
prijskampen op zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen of wijkkermissen waarop
prijsvluchten plaatsgrijpen. Dit verbod geldt tijdens de periode van 1 maart tot 31 oktober.
Art. 7.5.2
Wanneer, in geval van overmacht, slecht weer of andere oorzaken, de
prijsvluchten niet op de gestelde dagen plaatsvinden, geldt het verbod in artikel 7.5.1. op de
daarop volgende dag. De duivenliefhebbers moeten dit bekend maken aan hun buren.
Art. 7.5.3
Het is verboden tijdens het verloop van wedstrijdvluchten voor reisduiven nadeel te
berokkenen door met opzet handelingen te stellen, die het normaal bereiken van de hokken
door wedstrijdduiven beletten of vertragen.

Tope
Berichten: 916

#30 , 26 mei 2015 08:04

Mag ik op zon- en feestdagen het gras maaien?
Nergens in de politiecodex staat dat u op zondag of na 22 uur ’s avonds het gras niet meer mag maaien. Er staat wel dat elk geluid of lawaai verboden is dat de rust van de inwoners kan verstoren en dat zonder noodzaak wordt veroorzaakt. Gras maaien is dus puur een kwestie van gezond verstand gebruiken en rekening houden met uw buren.

http://www.politieantwerpen.be/politiecodex" onclick="window.open(this.href);return false;

Toch wordt er normaal gezien in mijn buurt geen gras gemaaid op zon- en feestdagen.
Gisteren heeft een nieuwe buur echter zijn gras gemaaid, terwijl ik deze broodnodige klus tot vandaag uitgesteld heb.
Als gepensioneerde heb ik immers tijd genoeg in de week!

Ik prijs mij gelukkig in een buurt te wonen waar je eigenlijk alleen de vogels en de kinderen hoort.
Behalve af en toe ter gelegenheid van een feestje, zal vb. niemand het in zijn hoofd halen met een muziekinstallatie in de tuin te kruipen.

Terug naar “Praat café”