#7 , 29 aug 2014 12:41
Laten we even objectief blijven...
De advocaten en notarissen waren de enige groep die tot op heden nog werden vrijgesteld van het BTW régime. In die zin is het invoeren van een btw-régime (zoals dat in alle andere EU-landen reeds decennia van kracht is.) een corrigerende maatregel op een discriminatoire situatie. Extra inkomsten voor de overheid zijn meegenomen in een tijd dat ze nodig zijn (over hoe de overheid zijn geld uitgeeft ga ik me niet uitlaten daar zijn er meer meningen dan inwoners zoals in elke echte democratie...) en verhinderen bovendien dat de opbrengst die hierdoor gegenereerd wordt anders over iedereen gespreid dient te worden.
In mijn ogen is dat dan ook een win-win situatie.
Wat betreft het afkopen van een proces, dat is een veel delicater standpunt. Aan de ene kant heeft iedereen die de middelen heeft (en dat is in feite dezelfde problematiek aan iemand die zich verdedigt middels een pro-deo of het zich kan veroorloven Mgr. Vermassen in de arm te nemen.):
- op die wijze heeft men de mogelijkheid om een lang, tendentieus en imago belastend proces met hogere kosten en dezelfde boete uit te sparen;
- bespaart de overheid in gerechtskosten, onderzoeksopdrachten, belasting van de rollen bij de diverse rechtbanken en vermijdt ze het risico op verjaring door manoeuvres van de verdedigende partij,
- is justitie zeker dat de betrapte niet in zijn geheel ontsnapt (wat met procedureslagen anders absoluut geen zekerheid biedt) aan de gevolgen van zijn misdaad en levert het de schatkist ook nog op.
- verschilt dit systeem niet van de reeds decennia in voege zijnde minnelijke schikking bij bepaalde verkeersovertredingen, waar men ook een verschijnen voor de rechtbank mee afkoopt (maar daar hoor ik byzonder weinig mensen over klagen, komt dit misschien door dat
dit op hen wel dagdagelijks rechtstreeks van toepassing is en hen een voordeel biedt?).
Aan de andere kant dient men er wel effectief voor te zorgen dat de regels mbt. het afkopen van een proces verfijnd worden zodat de voorwaarden om hiervoor in aanmerking te komen (type misdrijf, niet diepte portefeuille) niet voor interpretatie vatbaar zijn en dient de onderhandelingsmarge waarbij de afkoopsom wordt bepaald aan strikte regels onderworpen te zijn. Dat zijn twee pijnpunten waar nog aan gewerkt dient te worden.
Wat betreft het originele onderwerp van deze thread, als de ontwerper van het wetsvoorstel zelf in interviews in de kranten vandaag stelt "Enkel een dwaas zal nooit terugkeren op zijn stappen." lijkt het me duidelijk dat het kb in kwestie in zijn huidige vorm nooit gepubliceerd zal worden en het duidelijk niet de bedoeling was om aan de RPV te raken.
Ziezo, eindelijk een antwoord in deze thread dat wat meer inhoudt dan populistische oneliners zonder ook maar de minste inhoud.