Het bezoekrecht hoederecht coouderschap &bilocatie debat

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

Het bezoekrecht hoederecht coouderschap &bilocatie debat

#1 , 23 mei 2007 06:23

Een debat is een aan regels gebonden openbare gedachtenwisseling inz. die op een rede zou moeten volgen na een inleiding van de spreker.

Inleiding:
"bezoekrecht, hoederecht co-ouderschap & bilocatie" wat is dat nu precies? Verwarring allom, de begrippen worden niet zelden door elkaar gebruikt wat op zijn beurt weer voor verwarring zorgt.

De webmaster stelt bij "Uw Eerste bezoek?" Helemaal bovenaan bij " INFORMATIE BALIE", helemaal bovenaan dus onder de draad
"Gebruikshandleiding / Hoe registreren / Forum-regels"
Het is WEL de bedoeling om mensen op weg te helpen in hun zoektocht naar oplossingen of alternatieven.
Wil men zo goed mogelijk tot oplossingen of alternatieven komen dan moet de verwarring door postings niet steeds groter worden, maar juist kleiner. Kortom, er dienen m.i. regels te komen op het JF-forum om verwarring tussen bezoekrecht, hoederecht co-ouderschap & bilocatie te voorkomen.

Code: Selecteer alles

De bedoeling van dit debat is dat in de toekomst om nieuwe JF'ers en magistraten erop te wijzen er hier op het JF IN HET BELANG VAN ONZE KINDEREN regels van kracht zijn die best door iedereen gevolgd zou moeten worden!
(en om eventueel hier verder te debatteren daarover...)

In deze draad wordt gedebateerd over wat bezoekrecht, hoederecht co-ouderschap & bilocatie wel en niet is.

Het is ook de bedoeling als er mogelijke verwarring dreigt te onstaan, dat er naar deze draad kan verwezen worden. Dat kan door volgende url te kopieren en te plaatsen

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 7875#17875

Zelf heb ik me o.a. voorgenomen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld waarom "bezoekrecht" zo kwetsend is voor Uw kind en de andere ouder en geweerd dient te worden op het JF om oplossingen of alternatieven maximaal kans te gunnen

Het woord is nu aan allen die mee wil debateren

RR

Prinsesje
Berichten: 96

#2 , 01 jun 2007 10:04

Kan je het niet beter het :"bhcb" noemen? 't Is nogal lang om te typen.(ahum)
:wink:
Wat voor mij Co -ouderschap betekent zie je toch al van ver aankomen, h??
Het slecht prinsesje in mij zegt (meestal als de problemen met dochter en ex de pan uit zwieren):" Co-ouderschap is het moedwillig aanzetten tot schizofrenie bij kinderen en tot automutilatie.Het bemoeilijkt de normale ontwikkeling van ( opgroeiende)kinderen die niet voor co-ouderschap kiezen en waarvan beide ouders niet in staat zijn deze 'opdracht' met 'glans' te vervullen. :twisted:

Ik weet het: straffe uitspraak, eigenlijk moet er nog bijstaan: ...depressie, slechte schoolresultaten, spanningen, stress, enz..." Maar dan wordt het te lang.

Het goede prinsesje zegt ( degene die ik meestal ben en het allemaal 'perfect' wil doen als goede ouder):" Co-ouderschap is samen instaan voor de verdere opvoeding en ontwikkeling van het kind ongeacht de tijdsduur waarin het kind bij de andere ouder verblijft ?n mits een goede communicatie ?n samenwerking om samen beslissingen te kunnen nemen die het kind ten goede komt en waarbij beide ouders ijveren voor een normaal en stabiel leven voor het kind!"

De uitspraak van iemand ( was jij het ?) dat je beter getrouwd kon blijven als je na de scheiding nog zoveel ruzie maakt, moet ik beamen. Zo denk ik er soms ook over.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 01 jun 2007 11:42

Mag ik u vriendelijk verzoeken 'DISCUSSSIES' te voeren in het 'praatcaf?' en/of 'actuele thema's', maar niet in het forum 'Echtscheidingen'!

Bericht verplaatst naar het praatcaf

Reclame

Prinsesje
Berichten: 96

#4 , 01 jun 2007 12:41

Sorry, Lex!
Misschien dat ik mijn onderwerp op het forum echtscheiding ook beter kan sluiten, het wordt me wat te lang en het is me een beetje over het hoofd gegroeid!

Een vraagje:
Co-ouderschap met bilocatie: Wanneer er familiefeestjes zijn:
BV:" Kinderen zijn bij ex. Grootmoeder( mijn moeder) verjaart in die week. Ze' vertikt 'het om haar feestje een week of 2 uit te stellen maar eist dat de kinderen erbij zijn.
Ik krijg het haar niet verkocht dat dat w??r voor problemen zorgt. Uiteindelijk komen de kinderen toch mee naar het feestje maar niet zonder de nodige ambras.
Grootouders en familie hebben zoiets van: Wij kunnen er niets aan doen dat jullie voor co-ouderschap hebben gekozen en stellen dat niet uit of vinden het heel normaal dat ze w?l mogen komen, ookal is het in 'papa-weken'.
Persoonlijk vind ik dat ook, maak er zelf geen punt van als de tegenpartij iets vraagt in die trent (communie, sint, kerst,...) maar andersom is het spijtig genoeg niet het geval.

Ga ik hier over de schreef? Is het niet zo dat familie-aangelegenheden gewoon door mogen gaan samen m?t de kinderen?Mag dat niet verweven zijn in het co-ouderschap? Moet het strikt 2weken hij en zijn familie / twee weken en mijn familie ,zijn?
Laatst gewijzigd door Prinsesje op 01 jun 2007 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#5 , 01 jun 2007 12:44

Het handigste is dat de volksmond en de rechtbank bij ??n en hetzelfde woord er dezelfde betekenis aan geeft.

De wet van 13 april 1995 heeft ervoor gezorgd dat beide ouders normaliter hun gezag blijven behouden.

Een regeling waarbij de vader de kinderen twee maal per maand de kinderen 24u bij zich heeft en de rest van de maand bij de moeder verbijven is dus een co-ouderschapsregeling als beide ouders het ouderlijk gezag hebben. Herziening van Co-ouderschap is dus trachten de andere ouder te "ontouderen" zodat ??n ouder alle beslissingsmogelijkheden heeft inzake de opvoeding en de andere ouder geen enkele beslissingsmogelijkheid meer heeft.


Eenmaal er een gerechtelijke uitspraak is dient deze gevolgd te worden. Je kan vb. een kortgedingprocedure starten voor het feestje voor een afwijking. Of dit wordt toegestaan, is afwachten. Dus als in de uitspraak niets staat over familieaangelegenheden dan gaat de regeling gewoon door. Eigenlijk kan je geen enkele regeling meer treffen, ook niet onderling omdat dit niet getoetst wordt door de rechter die over het belang van het kind waakt. Kinderen achterhouden is strafbaar

tot slot: Geven is de schat waar tevredenheid van gemaakt is. Zelf acht ik het niet uitgesloten dat de flexibiliteit van vaders kant sterk is afgenomen of niet meer is gegroeid nadat de "oude bilocatieregeling" is aangepast naar de huidige regeling.

RR

Prinsesje
Berichten: 96

#6 , 01 jun 2007 13:09

Dan heb ik mijn titel verkeerd gekozen. het is echt niet de bedoeling om hem uit de ouderlijke macht te zetten!!!
In tegendeel, ik zou hem meer betrokken willen zien!Dat Cruela dat in zijn plaats doet is voor mij niet voldoende!
Waarom denk je dat ik naar een bemiddelaar ga?
Of waarom ik nu aan de pc zit ipv te poetsen op mijne verlofdag?
Het houd me te hard bezig! Ik wil de situatie zien verbeteren in plaats van te verslechteren en daarom zoveel mogelijk antwoorden krijgen ?n kritiek om mezelf geen luchtkastelen voor te spiegelen die er toch niet zijn.

Het is vooral de situatie met de oudste die me daartoe drijft, de zoon heeft minder problemen en voelt zich op het moment wel goed.

Je zegt: "vergeet de belangen van de vader niet,.."
Totaal waar! Maar als de gezondheid van de dochter eronder lijdt? Psychologen hebben me al gerustgesteld dat er genetisch niks aan de hand is met haar:" geen aangeboren schizofrenie, geen bordeline, ...", enkel een meisje die deze situatie niet aan kan en daarom begint te automutileren en regelmatig in depressies wegzakt. Is het dan zo abnormaal dat ik tegen co-ouderschap ben in zulke gevallen? Dat ik vind dat papa dan maar een stapje achteruit moet zetten wat zijn belangen betreft? Het treft niet alleen mij maar ook de beide gezinnen met al zijn inwonenden! En misschien is dit een extreem geval, ??n op de zoveel,... Maar het is toevallig w?l onze dochter!

Misschien denk je nu wel het slechtste van mij, dat mag, maar ik prefireer liever 'wanhopig'
'post traumatisch stress syndroom', zo heet de diagnose van mijn dochter. En ik ben bang!

Prinsesje
Berichten: 96

#7 , 01 jun 2007 13:23

Ik heb genoeg steun van mijn man, hij doet er alles aan om ons erdoor te helpen!
Is het dan teveel gevraagd om ook steun van mijn ex te verwachten?
Het is toch nog steeds ONZE dochter?
En ik bedoel hiermee echt niet dat hij moet instemmen met dochters wens om de huidige regeling te respecteren, maar echt STEUN.
Hij is altijd een binnenvetter geweest, iemand die zijn gevoelens niet kan uiten en dan automatisch achteruit stapt,...

Ik spreek me dikwijls tegen, h?? :wink: Misschien dat ik eens een ' zielenknijper' nodig heb!

Prinsesje
Berichten: 96

#8 , 01 jun 2007 13:41

Uw slotwoord:,... ( 'kBen nog niet weg met die Quote's)
:oops:
Niet mee eens. Hij was zo niet bij zijn vorige vriendinnen! Toen mocht ' alles'! Met zijn huidige vriendin draaide alles om.
Anekdote:" Mijn schoonmoeder geeft sinterklaasfeest. Allen staan klaar om te vertrekken. Mijn ex-schoonmoeder belt me. Het was sinterklaasfeest van haar werk .Andere jaren laat ze me op voorhand weten wanneer die plaats vindt, dit jaar was ze het vergeten. Ik neem zonder mijn man de beslissing dat ze de kinderen mag komen halen ( ookal werden ze verwacht bij mijn huidige schoonmoeder). Mijn man kwaad op mij:" mijn ouders verwachten de kinderen ook!" Mijn antwoord was kort en bondig en heel kwetsend wist ik achteraf:" ja, sorry, maar familie gaat voor!".

Dat typeert mij zo een beetje, ik wil niet dat de familie er slachtoffer van wordt , ook de zijne niet. Dat mijn man zich toen in de steek gelaten voelde begrijp ik ook. Ik heb een lieve schoonmoeder die me heel genegen is.En ik had ook graag de kinderen daarmee naartoe genomen, maar vond dat ik dat niet kon maken t.o.mijn ex-schoonfamilie.

Dat is voor mij ook co-ouderschap! Ben ik daar zo verkeerd in?

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#9 , 01 jun 2007 16:33

Laten we hier focussen op terminologie als
"bezoekrecht, hoederecht, co-ouderschap en bilocatie"

Duidelijk is dat niet iedereen een zelfde betekenis geeft aan de woorden.
Vandaar de opzet of intentie van deze draad.

Mijn voorkeur gaat in deze uit naar wettelijk bepalingen.
Hoede- en bezoekrecht zijn al meer dan 10 jaar uit de wet verdwenen en zijn bovendien erg denigrerende woorden (lees lokt geweld uit)

In moeilijke situaties voor kinderen is niemand (buiten advocaten) geholpen dat de situatie nog verergerd.

Herziening co-ouderschap als tittel lijkt me in deze context niet het meest gelukkig gekozen en als we maar beiden weten wat bedoeld wordt zal het wel goed komen. Als we woorden blijven gebruiken die elk voor ons andere betekenissen hebben zal de kans groot zijn dat het langer duurt vooraleer het goed komt.

Wat het inhoudelijke aspect betreft zal ik mijn mening geven in de draad "herziening co-ouderschap"

RR

Prinsesje
Berichten: 96

#10 , 01 jun 2007 16:55

Ok?!
Geef jij mij a.u.b. dan eens de juiste definitie van al deze voorgenoemden?
In duidelijke mensentaal zodat iedereen (incl.ik) mee kan volgen?

groetjes, prinsesje

roderidder
Topic Starter
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#11 , 23 jul 2007 22:12

Bezoekrecht ? hoederecht

Als het over (echt)scheiding gaat lezen we op het JF woorden als hoederecht en bezoekrecht.
Sinds de wet van 13 april 1995 (de co-ouderschapswet) staan deze woorden niet meer in onze wet. De woorden blijven gebruiken zorgt niet alleen voor verwarring maar ook voor ergernissen.


Voor de co-ouderschapswet van 13 april 1995 had de rechter geen keus als ouders gingen scheiden. ??n ouder diende daarvoor als het ware ontoudert te worden. Na de uitspraak van de rechter had diegene die ?bezoekrecht? had net zoveel beslissingsmogelijkheid als uw overbuur. Niets dus. Er was slechts 1 ouder die hoederecht kreeg en dat was de ouder die alle beslissingsmogelijkheden in verband met de opvoeding mocht maken.

Na de co-ouderschapswet van 1995 is dat veranderd. Ouders bleven ouder en bleven normaliter hun verantwoordelijkheden, hun rechten en plichten behouden. Beide ouders kregen vanaf de geboorten van hun kind ouderlijk gezag en dat verloor je niet door een lange reis te maken tijdens het huwelijk, noch door te scheiden.

Naast het ouderlijk gezag dient de rechter te bepalen waar het kind zijn hoofdverblijfplaats zal hebben. Ook bij een week/week regeling moet de rechter de hoofdverblijfplaats voor het kind bepalen.


De rechter bepaald bij een (echt)scheiding dus een verblijfsregeling voor de kinderen en kan ook het ouderlijk gezag aan ??n ouder exclusief toekennen, wat heden de uitzondering is.

Een kind exclusief toewijzen aan ??n ouder en de andere ouder als het ware
ontouderen en hem denigreren tot een soort bezoekouderke die een bezoekje mag
brengen aan zijn/haar bezoekkindje lijkt me erg uit de tijd.


hoederecht/bezoekrecht is gewoon denigrerend en gebruik je enkel als je de andere ouder wil kwetsen of er ruzie mee wel maken ten nadele van je kind.

Wat kan wel:
* De verblijfsregeling is van maandag tot ? bij de moeder en van ? bij de vader?
* Meestal draag ik de zorg maar dan en dan zorgt de andere ouder voor ?
* We hebben co-ouderschap en de kinderen gaan 2 weekends per maand naar de vader of moeder

Tegenwoordig is er ook een wet (de bilocatiewet) van 18 juli 2006 waarbij men na een scheiding streeft naar gelijke zorgverdeling als ??n ouder hierom verzoekt omdat onderzoek heeft uitgewezen dat bij deze regeling de rust (vrede) bij de gescheiden ouders het snelst weerkeert. Als de kinderen evenveel bij mama of papa verblijven noemt men dit een bilocatieregeling

RR


de bilocatiewet
http://www.f4j.be/doc/doc06/060904_de_bilocatiewet.html

Het praktisch voorbeeld wat eerder in deze draad ter sprake kwam
http://groups.google.be/group/be.burger ... 7f9d6f6886

Terug naar “Praat café”