een aan drugs hangend bloedverwant

stephke
Topic Starter
Berichten: 22

een aan drugs hangend bloedverwant

#1 , 23 feb 2011 17:56

beste lezers,

voordat men met zulk probleem naar buiten komt kan je van mij aannemen dat het de spuigaten uitloopt.
Ik heb een zuster die zich al jarenlang drogeert maar waar tot over een tweetal jaren terug wij (de broers en ouders ) weinig last van hadden (bedoel financiele lasten).
Op heden heeft ze een kind kunnen baren (nu 1.5 jaar oud) zonder een vader die de erkenning opgenomen heeft zodat het kind op haar naam staat maar dat momenteel grotendeels door de grootouders wordt opgevoed.
De dame in kwestie is momenteel werkloos en kan zelfs niet genieten van een werkloosheidsuitkering (dat is wat drugs doet bij mensen, onverschilligheid ).
Na herhaaldelijk aandringen om haar leven terug op de sporen te krijgen is het zover gekomen dat ze nog enkel contact heeft met haar ouders (logisch want zij moeten ten gepaste en ongepaste tijden steeds op het kind letten,soms meer dan een week op een stuk zonder iets van haar te horen).
Haar financiele toestand is ondertussen rampzalig geworden,de berg schulden is niet meer te overzien!!!
Vorig weekend heeft de politie het mens buiten bewustzijn gevonden langs de kant van de weg,zodus ambulance en het ziekenhuis in.
Daar hebben ze ons gezegd dat het 5 voor 12 was,ze hebben ze moeten beademen etc...........
mijn vraag is : ik als broer met mijn eigen leven (2 dochters en vrouwtje) ,,zal ik moeten mee opdraaien voor al de schulden dat mijn zuster gemaakt heeft in haar leven of is dit iets dat enkel haar toekomt?

elke reactie is welkom

Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 23 feb 2011 18:01

Bij het overlijden van uw zus zal u bij de rechtbank van eerste aanleg dienen te passeren om de erfenis te weigeren. Ieder familielid dient dit afzonderlijk te doen.

Het lijt me aangeraden als mevrouw nog in het ziekenhuis verblijft te trachten een collocatie te verkrijgen. dit voor haar eigen goed.

stephke
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 23 feb 2011 18:18

Zij weigert elke hulp,was het maar zo simpel.
in het ziekenhuis zeggen ze gewoon; ze is volwassen en leeft alleen zodus U heeft niet te beslissen!
Ze is niet in staat om haar rekeningen te betalen (oa huur etc........) maar weigert de tussenkomst van officiele instanties zoals begelijdingen of OCMW omdat ze zich dan moet houden aan budgetcontrole ( budgetcontrole=geen geld voor dope)

wat doe je eraan

Reclame

Franciscus
Berichten: 38723

#4 , 23 feb 2011 18:37

Collocatie voor drugproblemen wordt niet gedaan gezien geen geestesziekte. (uit syndroom van Korsakov)

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 26 feb 2011 11:11

Collocatie voor drugproblemen wordt niet gedaan gezien geen geestesziekte. (uit syndroom van Korsakov)
Kan toch gerust een pathologische vorm aannemen en dan zie ik het probleem niet?

stephke
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 28 feb 2011 18:12

collocatie ???
Zij is een volwassen vrouw die op haar eigen leeft, wie beslist dan ???
enkel de dokter kan bevelen tot zoiets, en hoe kan die een oordeel vellen wanneer die enkel de persoon in kwestie op de spoedafdeling te zien krijgt, zo komen er wel 10 per week aan.
De huisdokter?! die ziet de persoon in kwestie alleen als ze zonder dope zit.

en dan....
een hopeloze,radeloze zaak

DRUGS kraakt niet alleen de gebruiker maar tevens de familie !!!!!!!!!!!!!

Franciscus
Berichten: 38723

#7 , 28 feb 2011 18:21

wet op geestelijke gezondheid.
Ik heb nog geen druggebruiker weten colloceren om die reden integendeel enkel zeer boze vrederechters
Vragen van ouders om (dringende) collocatie werden steeds door parket afgewezen.
Er moet een psychische disfunctie zijn zoals vb korsakov
zoals reeds door mij aangehaald

hierbij de procedure.

Collocatie

(Rechtspleging inzake bescherming van de persoon van de geesteszieke - art. 5-23 wet 26.06.1990)
Toepassingsgebied : Beschermende maatregelen worden alleen getroffen t.a.v. een zieke indien zijn toestand zulks vereist, hetzij omdat hij zijn gezondheid en zijn veiligheid (cumulatief) in gevaar brengt, hetzij omdat hij een ernstige bedreiging vormt voor andermans leven of integriteit.

1. Elke belanghebbende kan een verzoekschrift tot collocatie (opname ter observatie in een psychiatrische instelling) indienen bij de vrederechter van het kanton waar de geesteszieke verblijft.
Het verzoek dient vergezeld te zijn van een omstandig geneeskundig verslag van max. 15 dagen oud, opgesteld door een geneesheer.
Bedoeld verzoekschrift vermeldt op straffe van nietigheid:

* datum
* naam, voornaam, beroep, woonplaats van verzoeker, graad van verwantschap, of de aard van betrekkingen die er bestaan tussen verzoeker en de zieke;
* onderwerp van de vordering en de gronden ervan;
* identiteit van de zieke, verblijf- en/of woonplaats;
* aanwijzing van de rechter die ervan kennis moet nemen.

2. De vrederechter zet de volgende stappen :

* Binnen de 24 uren geeft hij het precieze tijdstip te kennen waarop hij de geesteszieke, vergezeld van een advocaat (die de vrederechter aanstelt) persoonlijk zal spreken;
* De vrederechter kan - indien hij dit nodig acht - andere personen oproepen die meer gegevens kunnen verstrekken aangaande de toestand van de geesteszieke;

3. De griffier geeft binnen de 24 uur aan de zieke en in voorkomend geval aan diens wettelijke vertegenwoordiger kennis van het verzoekschrift en van de vonnis van de Vrederechter, dit bij gerechtsbrief.
Deze bevat volgende vermeldingen :

* plaats, dag en uur van bezoek van de Vrederechter aan de zieke;
* plaats, dag en uur van de zitting;
* de naam van de advocaat die ambtshalve is aangewezen;
* het recht van de zieke om een andere advocaat te kiezen;
* het recht van de zieke een vertrouwenspersoon en een geneesheer-psychiater te kiezen.

4. De vrederechter velt binnen de 10 dagen vanaf indiening van het verzoekschrift, een gemotiveerde beslissing.
Wanneer de vrederechter besluit tot collocatie, duidt hij de instelling aan waar de geesteszieke zal opgenomen worden ter observatie.

5. De griffier geeft bij gerechtsbrief aan partijen en de directeur van de instelling kennis van het vonnis. Hij zendt ook een niet-getekend afschrift van dit vonnis aan de advocaten van partijen, aan de PdK, en in voorkomend geval aan de wettelijke vertegenwoordiger, geneesheer-psychiater en de vertrouwenspersoon van de zieke.

De observatie duurt max. 40 dagen. Voor het verstrijken van deze termijn maakt de geneesheer - indien nodig - een gemotiveerd verslag waaruit de noodzaak voor verder verblijf blijkt.
De vrederechter verlengt in dat geval de termijn van opname, die max. 2 jaar duurt.

6. Wanneer de vrederechter niet besluit tot collocatie kunnen belanghebbenden binnen de 15 dagen na betekening beroep aantekenen bij de rechtbank van eerste aanleg. Uitspraak volgt dan binnen de 3 maanden.

7. Bij hoogdringendheid kan direct verzoek gericht worden aan de Procureur des Konings, die (al dan niet) tot onmiddellijke collocatie besluit.
Door de beslissing van de PdK wordt betrokkene onmiddellijk van zijn vrijheid beroofd.
Binnen de 24 uur geeft de PdK kennis aan de Vrederechter waar de zieke verblijft. De Vrederechter doet dan uitspraak binnen de termijn van tien dagen.

stephke
Topic Starter
Berichten: 22

#8 , 28 feb 2011 18:48

allee,
daarmee weet ik dat het lot in haar eigen handen ligt,noch de rechterlijke instanties noch familiale hulp kunnen of worden gedoogd door haar.
Het lot zal moeten beslissen en laat ons hopen dat haar bijna-dood-ervaring haar ogen geopend heeft (wat ik ten zeerste betwijfel), ze heeft een kind waar ze zou voor moeten zorgen maar de negatieve spiraal waar ze in beland is maakt haar blind en gevoelloos voor zulke zaken.
Hopend op beterschap groet ik U allen die mij met raad hebben willen bijstaan

groeten,stephke

Franciscus
Berichten: 38723

#9 , 01 mar 2011 00:33

Collocatie is een GEDWONGEN hulp dan heeft ze op dat moment niks te willen.

Terug naar “Praat café”