Pasfoto's : wat is het nu? wel of geen hoofddeksel?

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

Pasfoto's : wat is het nu? wel of geen hoofddeksel?

#1 , 15 jul 2012 17:56

Op de site van het CGKR staat volgend artikeltje:

Pasfoto met hoofddoek
12/07/2012

Het Centrum heeft een aantal meldingen ontvangen over gemeenten die een attest van een imam eisen, opdat een pasfoto met hoofddoek wordt toegestaan. Dit ondanks het standpunt van FOD Binnenlandse Zaken hierover . Het standpunt bepaalt immers dat de gemeente in geen geval van de betrokken burger de voorlegging van een attest van de verantwoordelijke religieuze gemeenschap (bijvoorbeeld een imam)kan eisen. De gemeenten vinden echter dat de "Algemene onderrichtingen betreffende de elektronische identiteitskaarten van Belg" niet duidelijk genoeg zijn en voor verschillende interpretaties vatbaar. Na tussenkomst van het Centrum hebben de betrokken gemeenten het beleid hieromtrent aangepast
Wil dit nu zeggen dat iedereen met een hoofddeksel op de pasfoto mag?
Of geldt dit enkel voor bepaalde religies? en zo ja, moeten deze religies dan ook erkend zijn in België?
Of is het enkel van toepassing indien iemand standaard vb. met een pet rondloopt?

Als het gemeentebestuur geen bewijs mag eisen van lidmaatschap van een bepaalde religieuze groepering, hoe kan dat gemeentebestuur dan het onderscheid maken tussen iemand die een hoofddeksel draagt uit eigen overtuiging, of omdat hij/zij vindt dat zijn/haar religie dit voorschrijft?

Ik ging er nl. steeds vanuit dat men minstens een bewijs moest kunnen voorleggen.
Uit bovenstaand artikeltje begrijp ik dat dit niet (meer?) het geval is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22335
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jul 2012 20:17

Of is het enkel van toepassing indien iemand standaard vb. met een pet rondloopt?
En tegenwoordig zijn er jongeren die bijna dag en nacht met een base-ballpet rondlopen. Ik denk zelf dat ze er mee slapen. :lol:

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 15 jul 2012 20:45

Als het gemeentebestuur geen bewijs mag eisen van lidmaatschap van een bepaalde religieuze groepering, hoe kan dat gemeentebestuur dan het onderscheid maken tussen iemand die een hoofddeksel draagt uit eigen overtuiging, of omdat hij/zij vindt dat zijn/haar religie dit voorschrijft?
Op woord van eer? Lijkt me voldoende indien de foto identificatie toelaat. (wat met puntsmeting (FRS) tegenwoordig zelf met halve foto's op lage resolutie kan.)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 15 jul 2012 21:12

Bedoeling is wel dat met foto er een visuele herkenning kan gebeuren.
Een politieambtenaar heeft nog altijd geen IBM 7010 in zijn zak zitten :D

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 15 jul 2012 21:23

Terzijde: Ipad2 is in staat FRS applicaties te draaien die een 21/32 puntsvergelijking in enkele seconden kan uitvoeren. (FBI standaard voor een legitieme identificatie)

Daarnaast heb je wel gelijk... maar de kwaliteit van de foto op een id-kaart is pover en in extremis zeer verouderd. (5 jaar? komaan..)

Mariette
Topic Starter
Berichten: 2507

#6 , 16 jul 2012 01:01

Als het gemeentebestuur geen bewijs mag eisen van lidmaatschap van een bepaalde religieuze groepering, hoe kan dat gemeentebestuur dan het onderscheid maken tussen iemand die een hoofddeksel draagt uit eigen overtuiging, of omdat hij/zij vindt dat zijn/haar religie dit voorschrijft?
Op woord van eer? Lijkt me voldoende indien de foto identificatie toelaat. (wat met puntsmeting (FRS) tegenwoordig zelf met halve foto's op lage resolutie kan.)
Dus gaat U er ook van uit dat het verbod op hoofd bedekking werd opgeheven?

Terug naar “Weetjes”