kiezen

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

kiezen

#1 , 13 okt 2012 19:53

morgen is het kies tijd,maar ik heb echt geen zin om te gaan,dit zegt mij helemaal niks,nu heb ik mij laten wijsmaken,dat las je niet gaat kiezen,ze je ook geen boete meer zullen geven,omdat het parket genoeg andere dingen te doen heeft..is dit echt zo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 okt 2012 20:02

Wees toch maar niet zo gerust. Het is geen prioriteit voor de rechtbanken , maar regelmatig worden steekproeven gedaan. Vorige verkiezing werden toch nog een aantal mensen beboet omdat ze niet gingen stemmen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

#3 , 13 okt 2012 20:06

tja,deze week op het nieuws zeiden ze dit,dat je geen boete zou krijgen,en een vriend van mijn broer,die gaat al sinds 2003 niet meer kiezen en nog nooit geen boete gehad,nooit iets van gehoord nadien..

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 13 okt 2012 20:09

morgen is het kies tijd,maar ik heb echt geen zin om te gaan
Er zijn godverdomme doden gevallen om jou stemrecht te geven. Maar meneer "heeft echt geen zin om te gaan".
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

redak
Berichten: 205

#5 , 13 okt 2012 20:14

morgen is het kies tijd,maar ik heb echt geen zin om te gaan
Er zijn godverdomme doden gevallen om jou stemrecht te geven. Maar meneer "heeft echt geen zin om te gaan".
't is nu ook niet te zeggen dat die politiekers luisteren naar de kiezers. Als ze niet meer de grootste partij zijn zoeken ze wel andere partij'tjes om toch maar aan de macht te kunnen blijven.

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

#6 , 13 okt 2012 20:21

seg ouwen belg....de verkiezingen zeggen mij nu eenmaal niks,ook de politiek niet,heb ik dan geen recht om te zeggen dat ik liever niet ga kiezen!!!!!om die doden heb ik niet gevraagd he,en doordat ik ga kiezen,en dan evt gewoon een ongeldige stem geef (dan ben ik gaan kiezen,maar ze hebben er toch niks aan),heeft iedereen niet het recht om voor zichzelf uit te maken om niet te gaan kiezen????waar moei jij je mee,ik hoopte op een vriendelijk antwoord,want ja,als ik morgen ga kiezen zal ik ongeldig stemmen,dus hebben ze daar dan iets aan,ok,ze hebben mij gezien en ik ben geweest,maar het zijn allemaal dezelfde gatlikkers,veel beloven,maar weinig doen,vandaar,die politiek interesseert me totaal niet;;heb ik dat recht niet misschien,of ben je verplicht om daarin geinteresseert te zijn???en trouwens,wie zegt dat ik een man ben????

redak
Berichten: 205

#7 , 13 okt 2012 20:25

Ik dacht dat ik vroeger eens gehoord had dat je beter blanco stemt in de plaats van ongeldig indien je je wil afzetten van alle huidige partijen. Ik weet wel niet of dit nog steeds klopt.

redak
Berichten: 205

#8 , 13 okt 2012 20:30

Eens verder opgezocht en blijkbaar zou het toch geen enkel verschil uitmaken : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... 0/1.796094

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 13 okt 2012 20:32

morgen is het kies tijd,maar ik heb echt geen zin om te gaan
Er zijn godverdomme doden gevallen om jou stemrecht te geven. Maar meneer "heeft echt geen zin om te gaan".

Dat klopt. Maar die doden van weleer zouden zich omdraaien in hun graf indien ze zouden zien hoe weinig de gemiddelde politicus er heden ten dage van terechtbrengt.
En hoe -vooral in Vlaanderen- de stem van de meerderheid geweld wordt aangedaan door het samenklitten van tweede en derderangspartijtjes die lang niet meer representatief zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

#10 , 13 okt 2012 20:46

en is het eigenlijk toegestaan om elkaar hier uit te schelden???ik ben geen dwaze kloot!!of is dit hier zo een forum??als je een vraag stelt die iemand anders niet aanstaat,dan schelden ze je gewoon uit ofzo??triesitg hoor

Franciscus
Berichten: 38739

#11 , 13 okt 2012 22:16

U trekt zich niets aan van politiek maar de politiek zal wel bepalen wat u zal doen.
Het is net de betrokkenheid van de mensen die ervoor zorgt dat ook de politiek zich aan de regels houdt en voor de mensen werkt.

En het is niet omdat het precies niets uithaalt dat het ook zo is.
't gaat wel langzaam maar het gaat wel vooruit wat u ook mag denken.

En soms duurt het jaren.

bryan712
Topic Starter
Berichten: 185

#12 , 13 okt 2012 22:52

en toch interesseert die politiek mijn niks,en zo is dat voor veel mensen,mag dat dan niet?en moet ik dann hiervoor uitgescholden worden??amai,wat voor een maatschappij is dit??

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 13 okt 2012 22:53

Dat klopt. Maar die doden van weleer zouden zich omdraaien in hun graf indien ze zouden zien hoe weinig de gemiddelde politicus er heden ten dage van terechtbrengt.
En hoe -vooral in Vlaanderen- de stem van de meerderheid geweld wordt aangedaan door het samenklitten van tweede en derderangspartijtjes die lang niet meer representatief zijn.
Dat zijn redelijke opmerkingen waarover inderdaad zinvol gediscussieerd kan worden. Spoort de democratie zoals ze nu geïnterpreteerd wordt (kiezen en dan enkele jaren ondergaan) nog of is deze manier van denken voorbijgestreefd?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Caridina
Berichten: 137

#14 , 13 okt 2012 23:28

om effe op je vraag terug te komen, als je niet gaat stemmen.

je zal wss wel een boete krijgen en een betalingsvoorstel.
Maar als je niet betaald, is de kans groot dat je er niks meer van hoort.

Maar stemmen blijft bij wet verplicht (op enkele uitzonderingen na)

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#15 , 14 okt 2012 09:31

Ik vraag me eens af hoe ze de bijzitters kiezen.

Ik heb 2 maal bijzitter en 1 maal telbureau gedaan en mijn vrouw 3 maal bijzitter, mijn jongste zoon al 1 maal bijzitter en nu telbureau, mijn oudste zoon nog nooit, dit begrijp ik niet de ene moet meermaals geen en anderen nooit.

Ik heb dit wel altijd graag gedaan en ook altijd in mijn hoofd gehad dat dit toch iemand het moet doen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Actuele Thema's”