Machtsmisbruik en discriminatie door de politie

Maartenn100
Berichten: 38

Re: Machtsmisbruik en discriminatie door de politie

#16 , 26 apr 2011 18:02

Je hebt zeker een punt. Minderheidsgroepen in het algemeen (ook holebi's, vrouwen enz.) hebben het nog altijd moeilijk. Het feit dat de politie dit onderzoek zelf deed, is inderdaad positief. En er zullen ook veel politiemensen zijn die niet (willen) meegaan in het discrimineren.
Maar voor een politie vind ik het wel essentieel dat je als burger - ongeacht etniciteit, geslacht, seksuele voorkeur, voorkomen ofz. (zie mensenrechten) - op een gelijkwaardige behandeling kunt vertrouwen. Tenslotte gaat het om de veiligheid van iedereen. Het gaat om rechtszekerheid voor iedereen.
In 2008 was er bijvoorbeeld een criminologisch onderzoek van de VUB, dat bijvoorbeeld uitwees dat allochtone burgers makkelijker geviseerd worden door de politie dan autochtone burgers. Ook justitie zou gevoelig zijn voor het selectief berechten van burgers. (allochtoon/autochtoon) Terwijl ik een gelijkaardig onderzoek naar behandeling door politie t.a.v. holebi's en vrouwen niet heb kunnen terugvinden.
http://www.mensenrechten.be/phpBB3/view ... f=4&t=3586" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens de onderzoekers zijn er meerdere verklaringen. Politiemensen en rechters zijn niet racistisch ingesteld, maar laten zich wel leiden door een negatieve beeldvorming en oordeel over 'de afwijkende levensstijl' van de Noord-Afrikaanse bevolkingsgroep.
In paribus causis paria iura

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#17 , 26 apr 2011 23:28

Niet mee akkoord .... in Antwerpen zijn de probleemwijken vb Stuivenberg en oud Borgerhout wel de wijken waren dat vroeger ook. Zelfs als we teruggaan tot voor 1982. de (hoofd)reden is het soort van bebouwing (goedkope) woningen en opleidingsniveau van de bewoners.
Nu bijkomend is een ander cultuurpatroon en een om allerlei redenen groter geworden gebrek aan integratie.
oa verschil in godsdienst, taal, opvoeding, ander rollenpatroon voor man en vrouw enz.
Nu krijgen we veel meer Oost Europeanen en Afrikanen in de buurt.
Ook tussen Noord-Afrikanen is er veel racisme vb tussen Arabieren en Berbers maar daar wordt nooit iets over gezegd.
Ook de hoge werkloosheid bij de N.A. jongeren voor een stuk te wijten aan hun lage opleidingsgraad.... de meisjes scoren veel hoger.
In onze straat wonen er verschillende moslims families van verschillende origine (Turken, Marokkanen, Kosovaren enz... het rare is dat het slechts één groep is die hier voor problemen zorgt.

Maartenn100
Berichten: 38

#18 , 27 apr 2011 15:38

Dit onderwerp ligt me nauw aan het hart omdat ik zelf geadopteerd ben en in zekere zin van allochtone origine ben.
Ik ben Belg en tegelijk word ik door mijn donkere huidskleur - begrijpelijk - van buitenaf bekeken als 'gene van hier' door mensen van mijn eigen groep. Terwijl de etnische groep waarvan ik afkomstig ben mij niet ziet als een van hen. Ik vind het dus belangrijk dat een politie niet selectief oordeelt op basis van huidskleur of afkomst. En waarschijnlijk spreek ik hier voor veel geadopteerden en mensen die geassimileerd zijn omdat ze in een etnisch gemengd gezin opegroeid zijn. (vader Belg, moeder allochtoon of andersom)

Daarom hecht ik er groot belang dat in een rechtstaat elke burger als individu wordt benaderd en niet als lid van een groep om er vervolgens over te oordelen.
Want dat is wat de betekenis van de term 'racisme' wil zeggen. Niks meer of minder: oordelen, louter op basis van afkomst of ras of groep en niet op individueel gedrag. Men kent je al alvorens je de kans krijgt dat men je leert kennen.
Dat is ook heel menselijk dat we dat doen. Dat zit in onze psychologie. We doen dat allemaal. Veralgemenen of categorieën maken op basis van opvallende kenmerken. Zo werkt onze psyche. Sommige Noordafrikanen doen dat ook naar Belgen toe. En dat versterkt het alleen maar wederzijds.
Net daarom moeten we dubbel allert zijn voor die makkelijke valkuil die onrecht doet aan diegenen die niet in het plaatje passen, maar wel, door hun lot, tot deze of gene etnische afkomst behoren.
Dé Noord-Afrikanen' vernoemen als een problematische groep, doet onrecht aan aan veel N.A. jongeren die zich niet willen identificeren met relschoppers bij leeftijdsgenoten. Ze groeien er echter wel mee op en komen er dus samen mee in beeld.
Deze stille meerderheid binnen die etnische groep, wiens gedrag weinig in beeld komt bij politie en justitie omdat ze geen aandacht zoekt, wordt aangekeken op wat een minderheid onder hen doet die wel het nieuws haalt of kind aan huis is bij politie en justitie.
Misschien juist omdat er maatschappelijke problemen zijn met een aantal relschoppers van Noord-Afrikaanse origine, moet men dubbel allert zijn op het niet-veralgemenen naar alle leden van die groep. (=racisme of stereotypering)
Want dan ontneem je rechtszekerheid aan al diegenen die wel integreren, wel moeite doen, zich daar van distantiëren, uit de negatieve aandacht willen blijven enzovoort. Deze komen niet in beeld bij politie-agenten of justitie, wat hun globaal beeld op die groep vertroebelt.
Zo is het heel voorspelbaar dat wie hele dagen met relschoppers in aanraking komt of met armoede, een donkere huidskleur associeert met ongewenst gedrag, armoede en criminaliteit. Dat is dus een vertroebelt beeld tgv het beroep dat je uitoefent. Politieagenten, maatschappelijk werkers enzovoort ontwikkelen voorspelbaar na verloop van tijd dit eenzijdig maar vertekend veralgemenend beeld op de realiteit.
De meerderheid daarbuiten, die geen problemen veroorzaakt, zie je niet of kom je niet tegen.
Dat is een psychologisch effect van de waarneming, zeg maar.
Het is dus een menselijke denkfout om te vervallen in stereotypen. Aan beide kanten.

Je moet je maar eens indenken dat je zelf een jongere bent die tussen die leeftijdsgenoten opgroeit, die je vrienden of familie zijn, en niks te maken wil hebben met hun relschoppen. Je moet er wel in zien te overleven en je dus gedeeltelijk aanpassen (of je ben een vreemde eend binnen je eigen sociale groep). Ook merk je dat je mee vernoemd wordt met 'de allochtone jongeren' en dat je ook zo bekeken en behandeld wordt.
Hoe verbonden voel je je dan nog met die samenleving die je zo bekijkt en behandelt? Welke 'kant' kies je uiteindelijk omdat je toch al veroordeeld bent alvorens iemand je daarbuiten als individu kent en beoordeelt?

Een jongere moet je trouwens niet als een mini-volwassene behandelen maar opvoeden. Sommige volwassen mensen doen alsof men te maken heeft met een gelijke in confrontatie met zo'n jongere. Terwijl een jongere juist opvoeding nodig heeft ipv een politie of justitie. Een volwassene dient zich verantwoordelijk te gedragen, een jongere mag fouten malken en heeft liefdevolle correctie nodig. (meestal door ouders)

Het recht is er om elk individu appart te beoordelen en niet als lid van een groep. Groepsdenken of volksdenken is een van de grootste denkfouten uit de geschiedenis die mensen overal ter wereld telkens weer opnieuw maken. In elke groep komt het voor. En het versterkt elkaar. Het is zeer menselijk, maar doet onrecht aan de stille meerderheid binnen elke groep. Het doet ook onrecht aan de waarheid, die stelt dat we veel meer gemeenschappelijkheid delen - als mensen - dan dat we van elkaar verschillen.

Met telkens weer grootse gevolgen (zie WO2, zie Hutu's versus Tutsi's, enz.) waar we hopelijk 'nooit meer' (zoals de Joden het graag zeggen) in trappen.

Mvg
Maarten
Laatst gewijzigd door Maartenn100 op 27 apr 2011 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.
In paribus causis paria iura

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#19 , 27 apr 2011 16:38

Een jongere moet je trouwens niet als een mini-volwassene behandelen maar opvoeden. Sommige volwassen mensen doen alsof men te maken heeft met een gelijke in confrontatie met zo'n jongere. Terwijl een jongere juist opvoeding nodig heeft ipv een politie of justitie. Een volwassene dient zich verantwoordelijk te gedragen, een jongere mag fouten malken en heeft liefdevolle correctie nodig. (meestal door ouders)
Mag ik zeer vriendelijk voorstellen voor sommigen die die liefdevolle correctie bij herhaling nodig hebben ze te vervangen door een paar even liefdevolle gegeven oorvijgen? (ongeacht huidskleur, origine van op of van buiten de aarde)

Je hebt wel gelijk dat we onbewust allemaal (en dan bedoel ik ook allemaal, alle 6.8 miljard) in zekere mate etnisch discrimineren. Ik herinner me nog maar al te goed dat ik op een doordeweekse dag een belangrijke afspraak had met een controleur met een klassieke West-Vlaamsche naam en dat er op het uur van de afspraak ineens iemand van duidelijk Noord Afrikaanse origine aan mijn deur stond. Allereerste reactie was "Lap, ik moet weer prijs hebben zeker, rieken die mannen dat?" gevraagd waarmee ik kon helpen; antwoord "Wij hadden een afspraak?"; ondergetekende "Bizar, herinner ik me niet. En hoe is de naam?" Waarop ik natuurlijk de naam van de controleur voorgeschoteld krijg...

Redelijk genant en ongemakkelijk om zo face to face met je eigen tekortkomingen geconfronteerd te worden terwijl je altijd jezelf voorhield deze nu juist niet te hebben. Heb me uitgebreid geëxcuseerd.
Hetgeen me echter het meest is bijgebleven is de gelatenheid waarmee de man in kwestie zomaar aanvaardde dat ik een dergelijke faut pas maakte en dat ergens bijna als normaal beschouwde dat ik een bruine huidskleur niet kon koppelen aan een naam als Hans Vandebos (zal maar eventjes mijn eigen naam als voorbeeld gebruiken).

De eerste tijd na een dergelijk voorval besteed je wat meer aandacht om zulke scenario's te vermijden, maar na enige tijd verwatert dat weer. Eerlijk gezegd weet ik niet of er een oplossing bestaat om deze bijna instinctieve reactie om te buigen. Zelfs je er van bewust zijn helpt niet altijd...

Ik ga wel dit topic verplaatsen naar actuele thema's. Het lijkt me daar meer op zijn plaats aangezien het hier eerder over een algemene discussie gaat dan een specifiek geval.

Maartenn100
Berichten: 38

#20 , 27 apr 2011 16:43

Volledig mee akkoord dat die tekortkoming voor iedereen geldt. Het is eigen aan de waarneming, dus het is eigen voor iedereen. Als je lange tijd enkel een soort mensen tegenkomt, zal je de volgende keer wanneer iemand daar op gelijkt die persoon daar ook onder categoriseren of toch alsdusdanig benaderen. Tenzij je opnieuw moeite doet om die persoon individueel te leren kennen. Dat kost meer denkenergie dan stereotypen te hanteren. Iedereen doet dat dus. (tenzij we iets belangrijk vinden of het onszelf aangaat, gaan we niet echt meer in detail uitzoeken hoe iets werkelijk in elkaar zit en proberen we vaak een snelle inschatting te maken). Dat is ook economischer dan telkens weer opnieuw te moeten ontdekken hoe iets is.

Daarnaast vind ik dat mensen moeite moeten doen om de taal vlot te spreken, zich te ontwikkelen, mee participeren met mensen van hier, zelf niet binnen hun eigen groep blijven, ook naar Vlaamse zenders kijken ipv enkel naar Aljazeera enzovoort. Maar ook dat verschilt individueel en per gezin. Sommigen doen dit, anderen dan weer niet. Ook dat kan je dus niet globaal beoordelen.
In paribus causis paria iura

Franciscus
Berichten: 38596

#21 , 27 apr 2011 18:56

Mee eens het is een klein groepje ettertjes die de ganse buurt lastig valt.... vroeger waren dat kleine groepjes (witte) ettertjes... maar de aanpak moet nu 'iets' anders.
Nu zijn er wel een gans andere reeks van elementen bij die er vroeger niet bij waren drugs, steeds maar lagere leeftijd 10-12 jarige die om middernacht nog op straat spelen
Ooit vergaderingen van buurtwerk meegemaakt daar zaten toch zo'n 10-tal stedelijke diensten en vzw'jes + de politie en met drie-tal coördinatoren.
(De door de politiekers beloofde voetbalgoalen staan er nog steeds niet en we zijn drie jaar verder).
Respect voor iedereen en het moet wederzijds zijn maar het zijn wel onze regels en wetten en dat wordt dikwijls niet gesnapt.

69_Shorty_69
Berichten: 153

#22 , 29 apr 2011 01:13

Ik ga natuurlijk niet tegenspreken dat er rotte appels zijn bij de politie maar zo zijn er natuurlijk ook bij de allochtone en autochtone burgers van het land. Natuurlijk het is door het select groepje heethoofden die de politie het lastig maakt dat bepaalde mensen bij de politie zo handelen (deels vanwege frustratie gecreëerd door de rotte appels enerzijds en deels door justitie anderzijds), steeds vaker gebeurd het dat mensen die voor een feit of feiten voor de proc moeten al vrijgelaten worden voordat het proces verbaal bij wijze van spreken is uitgeschreven, ik denk als jij je niet serieus genomen op je werk (of op school) dat je zelf dan ook gefrustreerd geraakt.
Langs de andere kant zei je dat je afstapte naar een auto waarin twee landgenoten van jou zaten, naargelang de buurt kan dit al een trigger zijn voor controle daar zij daar eerder al verdachte personen terecht oppakten, het kan namelijk wijzen op bijv. een drugshandel en daarvoer hoef je de etnische afkomst van personen niet te weten.

Zoals men hier al vele generaties zegt de goei moeten het altijd bekopen met de slecht:
selectief groepje mensen rijden dronken rond en veroorzaken verkeersongevallen dus iedereen blazen want iedereen is een potentiële dronkaard
selectief groepje mensen rijden zonder gezond verstand rond en veroorzaken verkeersongevallen dus iedereen kan aan snelheidscontroles worden onderworpen
selectief groepje mensen rijden zonder rijbewijs, inschrijvingspapieren, verzekering, etc dus iedereen kan aan controle van boorddocumenten onderworpen worden
Een groepje f*ck**kels vliegen voor de lol twee torens in dus iedereen moet extra gecontroleerd worden voor ze het vliegtuig opstappen

en zo kan ik het lijstje nog verder aanvullen

Ook is er het misverstand dat je het bevel om te blijven staan zijns inziens hebt genegeerd wat dus al ondermijning is van zijn gezag en bijgevolg ook het bevel van een bevoegd persoon hebt gegenegeerd. Moest je ooit terug in dezelfde situatie komen blijf gewoon staan tot de persoon in kwestie je doorstuurt of dat je zelf ziet dat hij naar de eventueel andere persoon is toegestapt om hem ter controle te onderwerpen.

Ook hang de wijsneus niet uit, beantwoord gewoon de vragen en begin niet zomaar vragen te stellen (buiten de vraag van de politiekaart natuurlijk) waarom hij je liet stoppen of wat het nut van de controle is, gewoon controle ondergaan en mocht hij zich toch racistisch uitlaten gewoon negeren en na controle de eventuele mensen die alles hebben vragen of ze iets gefilmd hebben of eventueel willen getuigen tegen deze man voor zijn gedrag. Die uren op het politiekantoor hadden dan waarschijnlijk niet plaatsgevonden en je was er dan na een kwartier vanaf waarna je klacht kon neerleggen bij de bevoegde instanties.
Op het moment van de controle heeft de politie toch de bovenhand en als je dan nog defensief of aggresief opstelt gaan ze wel een reden vinden om je mee te nemen. Probeer je in de plaats te stellen van deze mensen moest jij de straten veilig proberen te houden in het huidige tijdperk van terrorisme en geweld...
dura lex sed lex

Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

When you run from the law you'll only get to jail tired

Terug naar “Actuele Thema's”