Tickets en de zwarte markt

Kocht u ooit tickets op een veilingsite ?

Ja
27%
3
Nee
73%
8
 
Totaal aantal stemmen: 11
Bart
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

Tickets en de zwarte markt

#1 , 18 nov 2005 08:21

Het is een bekend fenomeen: tickets voor populaire events zijn na enkele minuten uitverkocht en staan een uur later reeds te koop op veilingsites zoals eBay.

Minister van Economie Verwilghen wil hier graag iets aan doen en lancerde het voorstel om voortaan met een 'gedragscode' voor kaartjesverkopers te gaan werken.
Men zou voortaan alleen nog kaartjes op naam kunnen kopen met een maximum van 4 ?n deze zouden verstuurd worden enkele dagen voor het concert.

In hoeverre dit de zwarte markt in tickets onderuit zal halen valt af te wachten...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 19 nov 2005 12:08

Zolang er meer vraag dan aanbod is, zal de zwarte markt blijven bestaan.

Verder stel ik mij de vraag, wat iemand met zijn tickets kan doen, als hij/zij in laatste instantie moet afzien van een concert??

Gokje....bij het oud papier gooien? In de fik steken? :evil:

Mette
Berichten: 83
Locatie: Maaseik

#3 , 06 dec 2005 09:57

Ik denk trouwens ook dat het een heel tijdrovend werk zal zijn om al de tickets te gaan controleren op naam.
"Ik excuseer mij voor het soms aanstootgevende taalgebruik van mijn zoon" de moeder van Mette

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 06 dec 2005 10:32

Om iemand zijn identiteit te controleren is politionele bevoegdheid nodig.

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#5 , 06 dec 2005 10:49

Om iemand zijn identiteit te controleren is politionele bevoegdheid nodig.
Om iemand te dwingen tot identiteitscontrole is inderdaad politionele bevoegdheid nodig. Maar elke organisator van bijvoorbeeld een evenement kan zijn klanten wel verzoeken hun identiteitskaart "vrijwillig" voor te leggen en kan hen bij gebreke daarvan de toegang tot het evenement ontzeggen. De toeganskaartjes vermelden dat trouwens meestal in algemene bewoordingen ("Toegang kan te allen tijde geweigerd of ontzegd worden").

We kunnen de discussie wat breder opentrekken. Ook de fouille is essentieel een politioneel privilege. Toch bepalen vele tickets dat betreding van de zaal instemming met mogelijke afstasting impliceert. Opnieuw is een gedwongen fouille enkel mogelijk door door politiemensen. Maar een "vrijwillige" afstasting kan gebeuren door particulieren en een weigering geeft wederom mogelijks aanleiding tot ontzegging van de toegang.

Ik vrees dus dat het een moeilijke discussie wordt.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#6 , 06 dec 2005 13:37

Vrijwillig = Uit vrije wil.

Hoe vrij is U/mijn wil....als er een sanctie voorzien is? (Toegang kan....geweigerd of ontzegd worden)

Een leuk snoetje en/of een (grote) C cup laat het bepotelen toe...op straffe van....de toegang kan....geweigerd of ontzegd worden.

Gelukkig kom ik nergens.
Home Sweet Home!

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#7 , 06 dec 2005 14:02

Vrijwillig = Uit vrije wil.

Hoe vrij is U/mijn wil....als er een sanctie voorzien is? (Toegang kan....geweigerd of ontzegd worden)

Een leuk snoetje en/of een (grote) C cup laat het bepotelen toe...op straffe van....de toegang kan....geweigerd of ontzegd worden.

Gelukkig kom ik nergens.
Home Sweet Home!
Inderdaad. En daarom wordt het zo'n moeilijke discussie: hoe vrij is de wil als die verschillende repercussies kan hebben...

We zijn er nog niet uit hoor...
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#8 , 06 dec 2005 14:21

Wat staat, omtrent deze materie, in het EVRM en/of Bupo?

http://www.law.kuleuven.ac.be/rechtgeno ... deling=143

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 06 dec 2005 14:44

Men zou voortaan alleen nog kaartjes op naam kunnen kopen met een maximum van 4 ?n deze zouden verstuurd worden enkele dagen voor het concert....
wij zijn thuis met zes, en een week voor het concert staakt de post
hoe gaan ze dat oplossen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Actuele Thema's”