Partnergeweld

Sandra38
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Partnergeweld

#1 , 22 sep 2016 12:51

Hallo,

Wij (partner 3 kinderen en ik) zijn 1 jaar geleden naar België verhuist, mijn partner werkt en ik ben thuis, sinds een tijd geleden is mijn partner verbaal agressief, ik kan niets vragen, wanneer ik dit wel doe krijg ik geen antw. Iets wat mij erg frustreer, wanneer hij iets aan mij vraagt en ik geen antw geef word ik voor alles en nog wat uitgemaakt, eerst was het 1keer in de zoveel tijd, nu gebeurd dit bijna dagelijks de kinderenmaken het niet iedere keer mee ik probeer naar een kamer te gaan waar ze niet zijn of wachten tot ze slapen.. Mijn partner houdt daar geen rekening mee hij scheld uit en probeert mij te slaan, ik heb een paar keer de politie gebeld waar na de 2de keer gewaarschuwd werd dat ze de kinderen Van huis zouden halen, iets wat ik niet wil, nu is het zo dat ik een huis aan het zoeken ben.. Maar ik krijg absoluut geen medewerking van zijn kant, hij zegt ik ga jou niets geven, geen geld. Ga maar hoertje spelen als je geld wil hebben... Gezien wij in België geregistreerd staan als gezin. Kan ik dus ook niet zomaar weg met de kinderen of terugkeren naar Nl zonder zijn toestemming.
Wie weet wat ik kan doen om hier weg te gaan zonder dat de kids bij hem blijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2016 16:16

Welke nationaliteit hebben jullie? Ik neem aan de Nederlandse, en dus ook in Nederland getrouwd?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sandra38
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 sep 2016 21:04

We hebben de Nederlandse nationaliteit, wij zijn niet getrouwd!

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2016 23:17

Uw partner is ook de wettelijke vader van de kinderen, neem ik aan?

Het lijkt me vreemd dat de politie dreigt met de kinderen bij u weg te nemen, terwijl het uw partner is die agressief is. Normaal gezien zou de partner dan bij u (en de kinderen) moeten weggehaald worden indien dit blijft duren. Huren jullie een woning in België of hebben jullie samen een woning gekocht?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sandra38
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 sep 2016 08:39

Dat klop, hij is de wettelijke vader van de kinderen, de politie zei dat in België ouders ongeacht of ze getrouwd zijn of niet of de partner de kinderen heeft erkend hebben beide evenveel rechten, hij moet toestemming geven om weg te kunnen gaan anders kan hij een klacht indienen wegens ontvoering. Die bewuste dag vroeg de politie of een van ons het huis wilde verlaten, ik zei dat ik dat wel wilde doen maar met de kinderen gezien hij op die dag oproepbaar was en wij hier niemand kennen die op de kinderen zou kunnen letten, partner zei dat ik weg kon gaan maar zonder de kinderen hij zou dan iemand "regelen" die op de kinderen zou passen, en zo werd een discussie van wel en niet... Vervolgens zei de agent dat ik zelf koos om in het huis te blijven en dus ook het gedrag van hem accepteerde, wel zeiden ze dat ik contact kon opnemen met een instantie (familierecht) en een woning zou moeten regelen. De politie ging weg en ik ging dus informatie zoeken over de instantie vervolgens kwam hij en trapte de scherm van de laptop kapot, gooide mijn telefoon stuk waardoor ik weer de politie ging bellen, terwijl ik belde ging hij weg, eenmaal politie in huis heb ik laten zien wat hij gedaan had, ik kreeg te horen, het is zijn eigendom hij kan doen en laten wat hij wil dat is niet strafbaar, ik kon dus ook niet weg vanwege gelijke rechten en zeide dat ze de kinderbescherming zouden inschakelen wanneer ik nog een keer de politie zou bellen, ze zouden sowieso een melding maken. We huren een woning.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 23 sep 2016 09:20

Ik zou u aanraden eens een afspraak te maken met een medewerkster van CAW, daar zal men u op de juiste wijze uitleggen wat u rechten zijn.
Partnergeweld is in Belgie net zoals in Nederland een zwaar misdrijf, er zijn meerdere soorten van geweld.

https://www.1712.be/lees-meer/4-soorten-geweld

http://www.caw.be/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sandra38
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 sep 2016 10:14

Hartelijk dank! Ik ga meteen werk van maken. Ik was al bezig met de een medewerksters van familierecht die wel zei dat ik eerst een woning moet gaan zoeken, uitkering aanvragen (daar ben ik nu meebezig) en zo min mogelijk met hem in discussie gaan of de kinderen bij betrekken. Voor de duidelijkheid ik wil niet de kinderen van hem afpakken of wat dan ook. Ik wil op een normale manier de situatie afwikkelen zodat de kinderen weten dat ze op beide ouders kunnen rekenen ook al zijn ze niet meer samen.
Het is best lastig want bepaalde dingen moet ik achter zijn rug omdoen, en gezien ik een kind heb dat speciaal onderwijs volgt en ik nu geen auto kan kopen, probeer ik dus een woning te zoeken vlak bij de school van de kinderen. Het wordt mij soms te veel, maar ik moet echt hier werk van maken.
Bedankt dat u de tijd hebt genomen om mijn verhaal te lezen en hier advies over te geven.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 23 sep 2016 11:16

Je hebt ook recht op een pro deo advocaat om u zaak te regelen voor de familierechtbank. Maar eerst zorgen dat je een woning hebt, je kan ook steeds eens aankloppen bij het OCMW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

an dries
Berichten: 48

#9 , 13 okt 2016 21:02

Zoals u de situatie schets is er sprake van "intrafamiliaal geweld". Dit is een strafrechterlijk feit en kan niet ontkend worden. Ga aangifte doen in een politiekantoor naar keuze. De politie MOET daar proces-verbaal voor opstellen: Intrafamiliaal geweld is niet enkel fysiek (slagen en verwondingen toebrengen) maar ook emotioneel (vernederen, roepen, huisraad breken etc).

Laat u NIETS anders wijsmaken.

Uw kinderen kunnen ze daarvoor niet aan uw toezicht/gezag onttrekken. Immers, het is uw partner die het geweld veroorzaakt.

Telkens er iets gebeurt laat dan een verslag opstellen. Zo doet u aan dossieropbouw en kan een magistraat uiteindelijk maatregelen nemen (straf, contactverbod, etc)

Ik wens u veel sterkte toe!

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 13 okt 2016 22:43

Is zo wie zo aan uw uitleg IFG
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

U kan ook eens naar de dienst SLAchtofferZOrg van uw lokale politiezone gaan. Kan daar anders heten.
In elk geval ...een van de partijen kan inderdaad het huis verlaten al dan niet met kinderen. Beide ouders hebben op dat ogenblik dezelfde rechten en plichten dus u kon / kan perfect de kinderen meenemen en de andere partij zal dan naar de familierechter moeten stappen. Maar idd. vader had aangifte kunnen doen van 'ontvoering' of beter van beletten kinderen te zien.

http://www.ejustice.just.fgov.be/
http://elfri.be/sancties-bij-niet-eerbi ... e_name=wet

Als de politie het geweld zelf zou vastgesteld hebben ... nu kan u die schade zelf veroorzaakt hebben ... had men de vader kunnen arresteren - procureur des Konings in kennis stellen en deze had dan een onderzoeksrechter kunnen vatten. Vader had dan voorgeleid geweest en waren er voorwaarden opgelegd vb p ander adres gaan wonen en verbod gezinswoning te betreden.
De rechtbank ten gronde had dan later definitieve voorwaarden kunnen opleggen.

Strafwetboek
Art. 432. <W 2000-11-28/35, art. 31, 029; Inwerkingtreding : 27-03-2001> § 1. Met gevangenisstraf van acht dagen tot een jaar en met geldboete van zesentwintig [euro] tot duizend [euro], of met een van deze straffen alleen worden gestraft :<W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
de vader of moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de rechtsvervolging, tegen dit kind ingesteld uit kracht van de wetgeving betreffende de jeugdbescherming of betreffende de jeugdbijstand, die het onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van de personen aan wie de bevoegde overheid het heeft toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.
Is de schuldige geheel of ten dele ontzet uit de ouderlijke macht, dan kan de gevangenisstraf tot drie jaar worden verhoogd.
§ 2. Indien de schuldige het minderjarige kind meer dan vijf dagen verborgen houdt voor degenen die het recht hebben het op te eisen of het minderjarige kind onrechtmatig buiten het grondgebied van het Koninkrijk vasthoudt, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van een jaar tot vijf jaar en met geldboete van vijftig [euro] tot duizend [euro], of met een van deze straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Is de schuldige geheel of ten dele ontzet uit de ouderlijke macht, dan is de gevangenisstraf minstens drie jaar.
§ 3. Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist, hetzij gedurende het verloop of ten gevolge van een geding tot echtscheiding of tot scheiding van tafel en bed, hetzij in andere bij de wet bepaalde omstandigheden, dan worden de straffen bepaald in de §§ 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.
§ 4. Indien over de bewaring van het minderjarige kind een aan de rechtspleging door onderlinge toestemming voorafgaande minnelijke schikking is getroffen, worden de straffen bepaald in §§ 1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die, vanaf de datum van de overschrijving van de echtscheiding door onderlinge toestemming, het minderjarige kind onttrekt of poogt te onttrekken aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing of de minnelijke schikking is toevertrouwd, die het niet afgeeft aan hen die het recht hebben het op te eisen of die het, zelfs met zijn toestemming, ontvoert of doet ontvoeren.

Terug naar “Actuele Thema's”