Ontslag medische redenen

Heidi2
Topic Starter
Berichten: 3

Ontslag medische redenen

#1 , 10 mar 2014 12:27

Hallo,

Ik ben al een hele tijd in ziekteverlof. In deze periode heeft mijn werkgever op het punt gestaan mij te ontslaan wegens medische redenen via een aangetekende brief, ik was 6 maanden in ziekteverlof. Maar toen we daarover een gesprek hadden, had ik meegedeeld zwanger te zijn. Hierdoor kon dit niet. Intussen is de moederschapbescherming afgelopen en ben ik meer dan 6 maanden in ziekteverlof. Ik hoopte intussen mijn ontslag wegens medische redenen te krijgen, maar dat is niet zo.
Mijn werkgever laat me weten dat ik zelf naar de arbeidsgeneesheer kan gaan en dat die mijn dan definitief arbeidsongeschikt kan verklaren (ik moet dan ook een brief van ha meenemen waarop staat dat ik definitief ongeschikt ben).
Ik ben er altijd vanuit gegaan geen verbrekingsvergoeding te krijgen als ik zelf naar de arbeidsgeneesheer ga. (toen men mij na 6 maand wilde ontslagen zou ik die wel gekregen hebben)
Dus stel: ik ga naar de arbeidsgeneesheer en die verklaart mij def. ongeschikt wegens medische redenen, krijg ik dan een verbrekingsvergoeding? En sta ik dan daarna op de dop?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 12 mar 2014 08:00

“Art.34.§ 1. De arbeidsongeschiktheid ten gevolge van ziekte of ongeval, waardoor het voor de werknemer definitief onmogelijk wordt om het overeengekomen werk te verrichten, maakt niet uit zichzelf een einde aan de overeenkomst wegens overmacht. § 2. De in § 1 bedoelde definitieve arbeidsongeschiktheid moet worden vastgesteld hetzij door de behandelende geneesheer van de werknemer, hetzij door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer. Indien de vaststelling uitgaat van de behandelende geneesheer van de werknemer, dient dit te worden bevestigd door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer. Bij gebreke hieraan kan de door de behandelende geneesheer vastgestelde definitieve arbeidsongeschiktheid niet worden gebruikt om het einde van de arbeidsovereenkomst wegens overmacht vast te stellen. De Koning is bevoegd om, bij een in Ministerraad overlegd besluit, nadere procedureregels te bepalen aangaande de in het vorige lid bedoelde vaststelling van definitieve ongeschiktheid van de werknemer om het overeengekomen werk te verrichten. § 3. Wanneer een werknemer, overeenkomstig de § 2 bedoelde procedure, definitief ongeschikt wordt verklaard om het overeengekomen werk te verrichten, is de werkgever ertoe gehouden die werknemer aan het werk te houden overeenkomstig de aanbevelingen van de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer, door zijn arbeid aan te passen, of als dat niet kan door hem ander werk te geven, tenzij wanneer dat noch technisch noch objectief mogelijk is of wanneer dat om gegronde redenen redelijkerwijze niet kan worden geëist. § 4. Wanneer een aanpassing van de arbeidsomstandigheden technisch of objectief onmogelijk is of wanneer dat om gegronde redenen redelijkerwijze niet kan worden geëist of indien de werkgever geen ander werk kan aanbieden dat overeenstemt met de mogelijkheden van de werknemer of de werknemer een aanbod van ander werk dat overeenstemt met zijn mogelijkheden weigert, mag het einde van de overeenkomst wegens overmacht slechts worden vastgesteld na attestatie van de in § 1 bedoelde definitieve arbeidsongeschiktheid door de bevoegde geneesheer-sociaal inspecteur van de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg, binnen de termijn en volgens de nadere regels bepaald door de Koning. De bepalingen van dit artikel doen geen afbreuk aan het recht van de werkgever de arbeidsovereenkomst te beëindigen mits naleving van een opzeggingstermijn of betaling van een vergoeding overeenkomstig de bepalingen van deze wet. § 5. Ter uitvoering van de Hem door dit artikel toegekende bevoegdheden, wint de Koning het advies in van de Hoge Raad voor preventie en bescherming op het werk.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten.)

‘Mijn werkgever laat me weten dat ik zelf naar de arbeidsgeneesheer kan gaan en dat die mijn dan definitief arbeidsongeschikt kan verklaren’

Uw definitieve arbeidsongeschiktheid moet vooraf worden vastgesteld of bevestigd door de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Heidi2
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 16 mar 2014 21:02

Wat is het verschil tussen preventieadviseur en arbeidsgeneesheer?

Bedankt voor het antwoord, alleen maakt het artikel mij niet veel wijzer...
Als ik naar de arbeidsgeneesheer ga, en die verklaart mij definitief ongeschikt, hoe gaat het dan verder?

Reclame

A'ntje
Berichten: 60

#4 , 17 mar 2014 12:51

Sedert 1 januari en de invoering van het eenheidsstatuut, is het niet meer mogelijk om iemand te ontslaan wegens ziekte, terwijl dit vroeger wel kon na 6 maand arbeidsongeschiktheid.
De verbreking van je contract met bijhorende verbrekingsvergoeding zal dus niet om deze redenen meer kunnen gebeuren.
Ontslag omwille van medische redenen moet inderdaad via de arbeidsgeneesheer gebeuren, en mits advies van je behandelende arts, denk ik.

tira00
Berichten: 929

#5 , 17 mar 2014 13:48

Zit in hetzelfde geval.
De arbeidsgeneesheer heeft me op "tijdelijke werkloosheid omwille van medische redenen gezet".
Houd in dat mijn baas, nu al een half jaar, de tijd krijgt om zittend werk te zoeken voor mij. Ik weet dat ie liever van mij af wil en een jongere in de plaats wil aannemen.
Weet niet hoelang die tijdelijke werkloosheid mag duren. Maar je moet "gezond" zijn voor dat ze je kunnen ontslaan omwille van je job niet meer aankunnen door medische beperking. Grappig.

giserke
Berichten: 2434

#6 , 17 mar 2014 14:12

Wat is het verschil tussen preventieadviseur en arbeidsgeneesheer?

Bedankt voor het antwoord, alleen maakt het artikel mij niet veel wijzer...
Als ik naar de arbeidsgeneesheer ga, en die verklaart mij definitief ongeschikt, hoe gaat het dan verder?
Een preventieadviseur wordt belast met het optimaal houden van de werkomstandigheden. Iedere werkgever is verplicht inspanningen te leveren voor het Welzijn op het werk.
Hiervoor moet hij een interne dienst voor preventie en bescherming op het werk op richten. Die taak (meestal 1 persoon) wordt uitgevoerd door een preventieadviseur.
Die persoon moet beschikken over een attest die hij bekomt via een opleiding.
Dat gaat over arbeidsveiligheid, bedrijfshygiëne enz... dit in de breedste zin van het woord. Een preventieadviseur is ook bij wet beschermd tegen ontslag.
Bedrijven van een bepaalde categorie zijn ook verplicht een externe preventieadviseur aan te stellen.

Een arbeidsgeneesheer is een arts (meestal extern) die zich speciaal richt op de medische gezondheid van werknemers. Vb jaarlijkse controle.
Die arbeidsgeneesheer kan ook op vraag van de werkgever worden ingeschakeld om 'zieke werknemers' te controleren, of ze wel degelijk ziek zijn.

Indien een arbeidsgeneesheer iemand ongeschikt acht voor de functie die hij uitvoert, kan hij dit melden aan de werkgever.
Uw werkgever kan dan eventueel kijken om uw takenpakker aan te passen. En in sommige gevallen kan dit leiden tot ontslag indien een aanpassing van het takenpakket niet mogelijk is.
Maar in dit geval heb je wel recht op een tegenexpertise (vb door een eigen geneesheer) en is de werkgever verplicht een outplacement tracé aan te bieden. Soms kom je ook in aanmerking voor een (gedeeltelijke) invaliditeitsuitkering.

Heidi2
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 17 mar 2014 14:32

Bedankt voor de duidelijkheid. Wat gebeurt er dan concreet, als ik op advies van mijn behandelende arts naar de arbeidsgeneesheer ga? En de arbeidsgeneesheer verklaart me definitief ongeschikt om voor dat bedrijf te werken, ook geen alternatief werk (wat hij zeker gaat voorschrijven in mijn situatie)?
Kan ik dan gaan stempelen? En is er dan sprake van een verbrekingsvergoeding?

giserke
Berichten: 2434

#8 , 17 mar 2014 14:42

Waarop je recht hebt bespreek je best met de vakbond.

68030719970
Berichten: 57

#9 , 11 nov 2015 09:23

HIERBIJ LAAT IK WETEN DAT IK GESCHORST BEN DOOR RVA SINDS 09/11/2015 VOOR 13 WEKENS WENS PERMANENTE ONGESCHIKTHEID AAN TE VRAGEN 66 PERCENT OM ZO 1 VOLLEDIGE FOD-UITKERING TE KRIJGEN INKOMENSVERVANGEND EN INTEGRATIEUITKERING HEB REEDS VORIGE WEEK INGEDIENT MAAR NOG NIET OVERGEMAAKT AAN RVA. ANDERS KRIJG IK MAAR LEEFLOON EN 65 EURO IT . BEN MOMENTEEL TEN LASTE VAN MUTALITEIT EN MOET HEM DEFINITIEF VERLATEN IN NOVEMBER OF DECEMBER . EN ZOU RVA ATTEST NODIG HEBBEN BINNEN 14 DAGEN VOOR FOD-AANVRAAG ANDERS VERLIES IK GELD NAMELIJK 833 EURO LEEFLOON EN IT . WAT KAN IK DOEN ALS IK DIT ATTEST NOG NIET HEB 1 AANVRAAG KAN PAS DE 1 STE VAN DE VOLGENDE EERSTKOMENDE MAAND NA ONTVANGEN ATTEST RVA .

68030719970
Berichten: 57

#10 , 11 nov 2015 10:00

hierbij laat ik weten dat ik geschorst ben voor 13 weken sinds 09/05/2015 wens permanente werkonbewaamheid aan te vragen 66 percent rva om zo
1 volledige fod-uitkering te krijgen inkomensvervangend en integratieuitkering heb reeds vorige week ingedient maar nog steeds niet overgemaakt aan rva. anders krijg ik maar leefloon 833 euro alleenstaande en 65 euro it. ben momenteel ten laste van de mutaliteit en moet hem definitief verlaten in november of december.en zou rva attest nodig hebben binnen de 14 dagen nodig hebben voor fod-aanvraag anders verlies ik geld . wat kan ik doen om dit attest te bekomen heb het nodig pas dan kan ik mijn herziening aanvragen zegt fod de 1 ste van de eerstvolgende maand dat ik het rva attest heb. kun je ook antwoorden via mijn account dan kan ik het nog eens nalezen want het was niet gelukt te plaatsen op website ben zwakbegaafd kun je uitzondering maken voor mij ?

68030719970
Berichten: 57

#11 , 11 nov 2015 10:02

ik ben volledig werkloos

68030719970
Berichten: 57

#12 , 11 nov 2015 10:43

welke formaliteiten dien ik te vervullen als ik bij vrienden in het buitenland bij hun prive verblijf ? is gewoon melden voldoende.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 11 nov 2015 11:18

Best een eigen topic beginnen i.p.v. er één van iemand anders in te pikken. Wie antwoord nu op wat?
Voor de zoveelste maal stel je dezelfde vragen. Ben je nu al naar het OCMW geweest?
Hieronder een antwoordje dat de moderator u al vroeger heeft gegeven.,
Zoals reeds ontelbare keren gezegd: je stelt onduidelijke vragen waarop het antwoord zo moeilijk te geven is dat je beter naar het OCMW of een sociaal huis zou gaan voor meer uitleg. Topic wordt dan ook gesloten.

Terug naar “Actuele Thema's”