Dreigen met een rechtszaak soms strafbaar

giserke
Topic Starter
Berichten: 2434

Dreigen met een rechtszaak soms strafbaar

#1 , 23 sep 2015 18:15

Ik C/P het volledig artikel hier uit DS, omdat ik het toch wel een zeer interessant gegeven vind.
(Ik hoop dat het geen strafpunten oplevert :| )

Kan iemand uitleggen over welke concrete gevallen het gaat waarbij dreigen met een rechtszaak strafbaar is?
Dreigen met een rechtszaak kan in bepaalde gevallen strafbaar zijn omdat het een bedreiging betreft die artikel 483 van het strafwetboek omschrijft als ‘een middel van morele dwang door het verwekken van vrees voor een dreigend kwaad’. Dat schrijft De Juristenkrant op basis van een recent arrest van het Hof van Cassatie.

De zaak voor het Hof van Cassatie volgde op een beslissing tot buitenvervolgingstelling door de Brusselse Kamer van Inbeschuldigingstelling in een zaak waarin een persoon in verdenking werd gesteld wegens afpersing. Hij zou de ondertekening van een dadingsovereenkomst voor een aanzienlijke som hebben afgedwongen onder dreiging van een rechtsvordering te zullen instellen.

Het Hof van Cassatie bevestigde in zijn arrest dat wanneer het vermeende slachtoffer een beroep kan doen op wettelijke middelen om de dreiging te doen ophouden of af te wenden er geen sprake is van bedreiging in de zin van artikel 483. Dat was in deze zaak wel degelijk het geval vermits het slachtoffer zich kon verdedigen voor de rechters voor wie de vermeende afperser dreigde de rechtsvorderingen in te stellen. Dat de rechtsvorderingen overdreven of ongerechtvaardigd zouden geweest doet hieraan geen afbreuk.

Toch stelt het Hof van Cassatie dat er een uitzondering mogelijk is op de geponeerde regel. In geval van dreiging met rechtsvorderingen is er geen sprake van een bedreiging in de zin van artikel 483 wanneer het slachtoffer beroep kan doen op wettelijke middelen om de dreiging te doen ophouden of af te wenden. Volgens het Hof gaat die regel niet op ‘in bijzondere gevallen die te maken met de concrete omstandigheden waarin de feiten plaatsvinden of met de persoon van het slachtoffer’.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 23 sep 2015 18:34

in bijzondere gevallen die te maken met de concrete omstandigheden waarin de feiten plaatsvinden of met de persoon van het slachtoffer’

Ik veronderstel dat ze daarmee bedoelen dat je bijv. mensen met een verstandelijke beperking niet zonder reden mag bedreigen met een dagvaarding teneinde ze meer meegaand te maken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Actuele Thema's”