Spijkers op laag water
Neen, dat denk ik niet. Ik zie de werkwijze van Sabam trouwens hoe langer hoe meer contraproductief worden.
Bij veel bedrijven wordt er sinds kort geen muziek meer op de werkvloer gespeeld omdat Sabam daar veel geld voor vraagt. Worden de artiesten die op de radio gespeeld worden daar nu echt beter van? Dat durf ik serieus te betwijfelen. Airplay is toch niet alleen opbrengst, maar ook publiciteit. Wie geen muziek meer beluistert, gaat ook geen cd's meer kopen.
Dat kan waar zijn.
Ik ben trouwens zelf ook van mening dat er veel mis is bij Sabam, alleen dat werd niet aan het licht gebracht tjidens de uitzending van Basta.
Basta heeft Sabam gewoon misleid en het waarheidsgehalte van de e-mail van Sabam is niet onderzocht.
Daarom, spijkers op laag water.
Blij dat iemand dit bevestigt. Basta heeft Sabam inderdaad misleid om een mooie reportage te maken.
Wat de andere commentaren betreft:
Een deel van de onduidelijkheid is terug te brengen tot de auteurswet zelf: die voorziet geen tarieven, geen procedures voor inning, geen standaarden voor verdeling. Op basis van de AW kan je alleen besluiten dat de auteur (of dus de vereniging die hij een mandaat geeft om hem te vertegenwoordigen) eenzijdig bepaalt welke vergoeding hij gepast acht in ruil voor de toestemming om zijn werk te gebruiken.
In realiteit kom je dan uit bij een situaite waarbij sommige auteurs bij een beheersvennootschap aangesloten zijn, andere niet, nog andere voor creative commons kiezen, verschillende beheersvennootschappen verschillende tarieven hanteren, ... en dat creëert nogal wat wrevel en onbegrip, maar dat allemaal aan één beheersvennootschap aanwrijven is nogal kort door de bocht.