opstijgend vocht in woning

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

opstijgend vocht in woning

#1 , 09 sep 2010 13:13

Onlangs merkten we tot onze grote verbazing, dat wij in onze woonkamer,achter een kast, een vochtige strook hebben, +/-30cm boven de vloer en over een lengte van 3.5 meter.
De oorzaak van dit probleem ligt hoogstwaarschijnlijk bij mijn buur, waarbij mijn binnenmuur waar vocht te zien is, bij hem een buitenmuur is waar hij gelijk met de grond een bloementuin heeft aangelegd.
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat wij ernstige problemen hebben door deze bloementuin.
Zijn reactie was dat hij niet veel gaf om zijn aangelegde bloementuin, maar dat hij er toch niets aan doet, aangezien de waterschade ons probleem is en niét het zijne.Voor hem is de zaak hiermee gesloten.
Wat kunnen wij doen, wetende dat in mijn verzekeringspolis staat dat opstijgend vocht niét wordt vergoed.
Alvast bedankt voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2010 15:09

Ofwel
* Een vochtdetectiefirma laten vaststellen wat de oorzaak van het vocht is. Indien uw buur inderdaad de oorzaak is van het probleem, dan kan U de detectiekosten op hem verhalen. Ik heb zelf ooit zo een firma laten komen en dit kostte ongeveer 400€.
Ofwel
* Bij uw verzekering aangeven. Zij zullen iemand langs sturen die zal nagaan wat de oorzaak is. Als hij van oordeel is dat uw buur (mogelijk) de oorzaak is, zal de verzekering uw buur (zijn verzekering) aanspreken over zijn aansprakelijkheid en bij betwisting zullen beide een expert sturen.

Edit: Bij nader inzien is dit de procedure die gevolgd wordt bij lekken en kan dus verschillend zijn van die bij opstijgend vocht. Ik zou toch mijn verzekering er eens over aanspreken.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 09 sep 2010 19:42

Meestal is opstijgend vocht uitgesloten in polissen. Maar het probleem is hier blijkbaar niet te wijten aan opstijgend vocht maar eerder aan het feit dat de buur zijn grond heeft opgehoogd tot boven de waterkeringslag in de muur van de vragensteller. Alsdan is het dus geen probleem van opstijgend vocht maar wel van afwatering en daar kan de buur wel aansprakelijk voor worden gesteld.
Ik zou het aldus aangeven aan verzekering. Die zullen dan wel verder uitzoeken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#4 , 09 sep 2010 20:20

De buur heeft zijn grond niét opgehoogd tot boven de waterkeringslijn,de grond ligt er onder, maar waarschijnlijk zou er een probleem in de muur kunnen zijn, waardoor er toch opstijgend vocht mogelijk is.Hoger dan 30cm boven de vloer is er géén vocht te bespeuren, dus van eventuele hoger gelegen plaatsen kan er ook geen vocht binnenkomen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 09 sep 2010 20:26

De buur heeft zijn grond niét opgehoogd tot boven de waterkeringslijn,de grond ligt er onder, maar waarschijnlijk zou er een probleem in de muur kunnen zijn, waardoor er toch opstijgend vocht mogelijk is.Hoger dan 30cm boven de vloer is er géén vocht te bespeuren, dus van eventuele hoger gelegen plaatsen kan er ook geen vocht binnenkomen.
In dat geval heeft hij geen schuld aan uw vochtigheidsprobleem en kunt u hem niet aansprakelijk stellen. U zal zelf de oorzaak moeten laten vaststellen en remediêren. Zoals uzelf ook schreef dekt de verzekeringspolis deze schade niet.

ps: verklaar wel even nader wat u bedoelt met "dat zijn buitenmuur uw binnenmuur is" ; ik kan me de situatie niet goed voorstellen. Gaat het soms over een gemeenschappelijke scheidingsmuur waar u verder dan uw buur hebt tegenaan gebouwd?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#6 , 09 sep 2010 21:04

Het gaat hier over een woonwijk, met identieke huizen, maar mijn buur zijn woning staat gewoon 4 meter verder vooruit tov mijn woning.
Het betreft hier wel degelijk een scheidingsmuur die tot half van onze tuinen doorloopt.
Maar hoe kan ik nu iets ondernemen aan mijn vochtige muren, als mijn buur niets aan de oorzaak doet?
Hoe kan ik hem verplichten?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 09 sep 2010 21:07

Het gaat hier over een woonwijk, met identieke huizen, maar mijn buur zijn woning staat gewoon 4 meter verder vooruit tov mijn woning.
Het betreft hier wel degelijk een scheidingsmuur die tot half van onze tuinen doorloopt.
Maar hoe kan ik nu iets ondernemen aan mijn vochtige muren, als mijn buur niets aan de oorzaak doet?
Hoe kan ik hem verplichten?
U moet eerst uitzoeken wie de eigenaar van dat stuk muur is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#8 , 09 sep 2010 21:26

Als zou blijken dat die muur helemaal van mij is, geef ik géén toestemming om een bloemenhof tegen mijn muur aan te leggen, noch een houtkot tegen te bouwen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 09 sep 2010 21:28

Als zou blijken dat die muur helemaal van mij is, geef ik géén toestemming om een bloemenhof tegen mijn muur aan te leggen, noch een houtkot tegen te bouwen.
Zolang er niets in of aan uw muur wordt bevestigd kunt u dat niet verbieden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#10 , 09 sep 2010 21:43

Conclusie: mijn buur heeft het recht om mijn woning, waar ik heel mijn leven voor gewerkt heb, te vernietigen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#11 , 09 sep 2010 22:57

Conclusie: mijn buur heeft het recht om mijn woning, waar ik heel mijn leven voor gewerkt heb, te vernietigen.
Neen dat recht heeft hij niet.
Maar aangezien u zelf schreef: "waarschijnlijk zou er een probleem in de muur kunnen zijn, waardoor er toch opstijgend vocht mogelijk is." lijkt het er niet op dat uw buur schuld heeft aan het probleem.
Tenzij hij de muur heeft beschadigd door er gaten in te kappen of iets van dien aard.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Tope
Berichten: 916

#12 , 10 sep 2010 08:50

Onlangs merkten we tot onze grote verbazing, dat wij in onze woonkamer,achter een kast, een vochtige strook hebben, +/-30cm boven de vloer en over een lengte van 3.5 meter.
De oorzaak van dit probleem ligt hoogstwaarschijnlijk bij mijn buur, waarbij mijn binnenmuur waar vocht te zien is, bij hem een buitenmuur is waar hij gelijk met de grond een bloementuin heeft aangelegd.
Ik heb hem duidelijk gemaakt dat wij ernstige problemen hebben door deze bloementuin.
Zijn reactie was dat hij niet veel gaf om zijn aangelegde bloementuin, maar dat hij er toch niets aan doet, aangezien de waterschade ons probleem is en niét het zijne.Voor hem is de zaak hiermee gesloten.
Wat kunnen wij doen, wetende dat in mijn verzekeringspolis staat dat opstijgend vocht niét wordt vergoed.
Alvast bedankt voor een reactie.
In plaats van te gissen naar de oorzaak van de waterinsijpeling moet je - zoals Lanox zegt - dit schadegeval asap aan je verzekering melden.
Er wordt dan een schadedossier opgemaakt en een schade-expert onderzoekt waar de oorzaak ligt.
Jouw buurman moet hem toegang tot zijn huis verschaffen.
Ligt de schade bij jouw buurman dan regelt jouw verzekering de afhandeling van het schadedossier.
Misschien is het opstijgend vocht maar misschien ligt de oorzaak elders.
Sommige verzekeringen komen in bepaalde gevallen tussen in de onkosten van het onderzoek naar waterinsijpeling.

Franciscus
Berichten: 38603

#13 , 29 sep 2010 18:32

""Conclusie: mijn buur heeft het recht om mijn woning, waar ik heel mijn leven voor gewerkt heb, te vernietigen""

U bent dus klager aanklager en rechter tegelijk.
U zal zoals andere zeggen eerst moeten bepalen van wie de muur is.
Dan heeft de buur iets in of met de muur gedaan
waar zit de waterkering - is deze onderbroken - is het droog boven de waterkering en dan pas daarboven nat
Kan er water door de dekstenen ( wat is de afstand) - loopt daar per toeval riolering enz .
Contacteer uw verzekering ..deze zullen verder vermoedlijk het nodige doen.
Rechtsbijstand niet vergeten indien je deze hebt.

Terug naar “Algemeen”