Harmony verzekering eist inhoud PV voor diefstal Iphone

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

Harmony verzekering eist inhoud PV voor diefstal Iphone

#1 , 03 apr 2024 11:11

De iphone 15 van mijn dochter werd gestolen met geweld op een druk evenement.
Haar toestel is verzekerd tegen diefstal via de Computer Checkpoint winkel in Gent bij Harmony Verzekeringen (zetel Rotterdam).
We dienden een klacht in bij de politie. Harmony wil de inhoud van dit Proces Verbaal . De politie verklaart dat ze de inhoud van het PV niet mogen vrijgeven zolang het onderzoek en de akte is afgerond omdat de dader niet gevat is.
Harmony stuurt mij in een mail dat indien ze het PV (inhoud) niet binnen de maand hebben, ze de claim als ook de polis zullen stopzetten.(hoewel ze weten dat het niet mogelijk is).
Aangezien ik niet machtig ben hun dit te bezorgen sta ik voor een voldongen feit. Op trustpilot.com las ik veel negatieve reviews over Harmony waarin mensen verklaren dat ze aan het lijntje worden gehouden en vele claims niet worden vergoed. Wat kan ik verder doen ?

Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 03 apr 2024 15:32

De verzekeringsmaatschappij kan met het PV nr dat u hebt gekregen EN uiteraard het kopie van de verklaring van betrokkene zelf bij parket het PV opvragen van het ogenblik dat dit door parket en dus niet door politie ( niet bevoegd) wordt vrijgegeven.
Zoals politie al blijkbaar gemeld heeft.
Aan een partij wordt er behoudens de wettelijk verplichte zaken nooit iets aan partijen gegeven. Enkel het parket / rechtbank kunnen dat.
Verzekering moet zelf met die gegevens due u doorgeeft bij parket aankloppen.
Wat dat een algemeen PV of een VPV?

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 apr 2024 22:25

Als je klacht gaat neerleggen, krijg je toch een kopie ?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 03 apr 2024 22:53

Van uw eigen verklaring of van VPV .
Van een algemeen PV wordt er niet direct een kopie of afschrift gegeven. Pas nadat zaak door parket is vrijgegeven voor inzage bij griffie.
PV nr wordt altijd gegeven.

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 04 apr 2024 23:27

Bedankt voor de reacties.
Het is een PV waarin mijn dochter de feiten van de beroving vertelt samen met het serienummer en IMEI nummer van de iphone. Zelfs van haar eigen verklaring mag er geen afschrift gegeven worden door de politie zolang het onderzoek en de akte niet afgerond zijn. Daar zit juist de knoop met de verzekering Harmony : zij stellen in een mail naar ons dat de polis en de claim stopgezet worden wanneer ze de inhoud van het PV niet hebben binnen de maand, laat het niet zo ver komen schrijven ze er nog bij ! Volgens mij een strategische zet om toch de claim niet hoeven te betalen.
Ondertussen heeft de politie volgende mail naar de verzekering gestuurd :

Ik dien u mee te delen dat wij als politiedienst in geen geval het proces-verbaal kunnen overmaken. Deze richtlijn is van toepassing over heel Belgie. Het PV kan in een later stadium alsnog worden opgevraagd, maar dit is pas mogelijk van zodra de akte af is en alle onderzoeksverrichtingen werden afgerond (wat voorlopig nog niet het geval is).Ik kan u wel formeel bevestigen dat betrokkene bij ons aangifte deed van de diefstal met PV nr .................... Verder kan ik u ook het verhaal meedelen dat wij van betrokkene kregen aangaande het verloop van de feiten op het ogenblik van de aangifte, enz.....

Sindsdien antwoordt Harmony niet op onze email. We hebben enkel als contact een algemeen email adres , geen enkel persoonlijk contactadres bij Harmony. Op de 078 lijn van Harmony krijg je enkel vriendelijke Nederlandse dames te horen, die op weinig specifieke vragen kunnen antwoorden , ze maken enkel een taak aan . Daarna geen enkele referentie of mail van het gesprek.

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#6 , 04 apr 2024 23:30

Het PV is voorlopig niet doorgestuurd naar het parket waardoor het niet opvraagbaar is trouwens.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 apr 2024 01:37

U hebt altijd recht op een afschrift van uw eigen verklaring. Samen met het PV-nummer moet dat volstaan.

https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... en_rechten

Ik vermoed eerder een misverstand tussen u en de politie-ambtenaar.

Smartphones worden meer verloren/beschadigd dan gestolen, dus dat de verzekeraar iets van aangifte nodig heeft is niet onlogisch.

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#8 , 05 apr 2024 11:13

Ik denk niet dat er een misverstand is met de politie . We namen reeds contact met een andere politieambtenaar (recherche) uit een andere politiezone. Deze man vertelde net hetzelfde .Er zou een verschil zijn tussen een verhoor ( waar je alles mee krijgt van de verklaring) en een aangifte van diefstal waar de dader niet gekend is en onderzoek niet afgerond is. De verzekering neemt geen genoegen met het bewijs van aangifte dat we hen reeds bezorgden , samen met het PV nummer. Het is inderdaad logisch dat de verzekering een gebeurtenis nodig heeft , noch de politie noch ik kan een PV nu niet bezorgen . Ze hebben wel een bewijs van aangifte en PV nummer .De politieambtenaar heeft wel het verhaal naar de verzekering opgestuurd . Dit zou toch moeten voldoende zijn . Er is geen reactie bij de verzekering .

Likes
Berichten: 311
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 apr 2024 11:52

Dat zijn helaas klassieke praktijken van eerder schimmige verzekeringsmaatschappijen.
Het zo moeilijk mogelijk maken om een uitbetaling te krijgen.

Ik ben er zeker van dat Harmony wel weet dat jij wettelijk hen niet meer documenten kan bezorgen.

Nuttige link ter info:
https://www.test-aankoop.be/hightech/gs ... nsent=true

Franciscus
Berichten: 38616

#10 , 05 apr 2024 14:10

Klopt dus een algemeen of klassiek PV waar in dit geval de recherche een opsporingsonderzoek heeft opgestart. PV gaat idd. nog niet naar Parket ( al weten die a wel dat het bestaat). Ook een APO PV (Autonome politie onderzoek of afhandeling gaat ook niet direct naar parket.
Het afgeven van een kopie van het verhoor is in principe direct ...edoch om reden eigen aan het onderzoek kan de opsteller het afgeven van die tekst als kopie met één maand verlengen. Het parket kan opdracht geven die afgifte zelfs voor langere tijd tegen te houden.
Het geheim van het onderzoek prevaleert op de rechten van het individu.

sandydeleeuw
Topic Starter
Berichten: 24

#11 , 07 apr 2024 09:33

Dank voor alle nuttige informatie!

Terug naar “Algemeen”