Gezinspolis

DrijRu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gezinspolis

#1 , 16 mar 2024 08:25

Beste,

Op 15/02/24 heb ik een ski ongeval voorgehad met een derde partij. Deze heeft medische bijstand gehad en afgevoerd met de motorscooter. Ter plaatste heb ik een verklaring af gelegd; Een drukke ijzige piste waarbij ik het linkerpad koos en zij in het midden aan het skiën was. Daar zijn van haar pas afweek ben ik ten val gekomen en door het ijs en instaat om de val te stoppen waardoor er een botsing is ontstaan’.

Deze week ben ik aansprakelijk gesteld door haar advocaat. Dit bevat geen enkele informatie over de verwondingen en zorgen die de derde partij heeft gehad.

Dit heb ik overgemaakt aan de gezinspolis KBC (van mijn vriendin). Bijkomend kan ik geen beroep doen op de polis van mijn vorige woonplaats.
Maar;
De polis zegt in de voorwaarden alle inwonende te verzekeren, maar het te verzekeren risico bevat dat mijn vriendin alleen woonde.
Ik heb een attest van de burgerbevolking dat ik effectief inwonende ben vanaf 18/01/24, de dag waarop de wijkagent is komen controleren. Daarna heb ik 8 dagen moeten wachten vooraleer ik naar de gemeente ben mogen gaan om mijn eID aan te passen.
Bij deze afspraak op 31/01 bleek dat ik een afspraak had gemaakt op het verkeerde gemeentehuis (fusie-gemeente) waardaar de eerst volgende pas op 23/01 kon doorgaan.

Na het ongeval op 15/02 heb ik de verzekering ingelicht en ben ik pas bewust geworden dat het te verzekeren risico aangepast moet worden, dit is ook meteen uitgevoerd.

Maar nu vrees ik dat de verzekering zich zal terug trekken. Desondanks ik nooit de intentie gehad heb om oneervol te handelen, maar het eerder onwetendheid is geweest.

Bijkomend heb ik ‘de wet betreffende verzekeringen’ nagekeken die een Art.60 ‘onopzettelijk onjuist/verzwijgen van informatie’.

Kann ik verhaal doen op Art.60 in de overeenkomst als de verzekering zich terugtrekt.
Hebben jullie andere adviezen?

Met vriendelijke groeten
R

basejumper
Berichten: 4642
Locatie: Diest

#2 , 16 mar 2024 22:29

Beste

Lees even hier https://www.vlaanderen.be/attest-van-ho ... van-woonst

Indien uw uitleg klopt zou uit dit attest moeten blijken dat u voor 15 feb op betrokken adres woonde.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

DrijRu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2024 19:22

Beste,

Dit attest is meegestuurd en bevat inwonend vanaf 15/01.

Mvg

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2343
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mar 2024 05:38

Dat bewijzen van samenwonen voor het ongeval zal waarschijnlijk wel in orde komen.

Ik begrijp echter dat jullie de verzekering pas hebben laten aanpassen na het ongeval. Staat in de voorwaarden dat dit nodig is of zijn gedomicilieerden op hetzelfde adres automatisch verzekerd?

Als uw vriendin voordien alleen woonde, vermoed ik dat ze ook een lager tarief als alleenstaande betaalde. Dan moet deze zeker aangepast worden. En niet na een schadegeval uiteraard.

DrijRu
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mar 2024 19:22

Beste,

Dank voor de reactie.
Uitkomst: Verzekering zal de dekking 100% geven

De polisvoorwaarden moeten inderdaad aangepast worden. Indien dit niet gebeurd kan de verzekering de aansprakelijkheid, beslissen om percentueel tussen te komen met de verhouding tussen de betaalde premies. Of de verzekering aanvaarden.

In dit geval heeft de verzekering het laatste gekozen.

Personen met zelfde problemen kunnen de ‘wet betreffende verzekeringen’ raadplegen.
Art.81

Mvg R

Terug naar “Algemeen”