Verzekering langdurig stilstaande auto.

MartineB
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verzekering langdurig stilstaande auto.

#1 , 28 dec 2023 18:23

Beste,

Mijn dochter woont in mijn huis en is voor 1/3de eigenaar.
Ze is nu langdurig op reis en plaatste haar wagen in de garage onder de woonst.
Indien ze haar omniumverzekering van de wagen schorst de tijd dat ze op reis is ( 8 maanden) en overgaat naar een optie geparkeerd voertuig als toevoeging aan haar brandverzekering, is er dan een dekking voor de woonst indien er door een probleem met bijvoorbeeld het elektrisch circuit van de auto, de auto en vervolgens de woonst vuur vat?

Dien ik, eigenaar voor 2/3de van de woonst ( en niet woonachtig daar) ook een toevoeging aan mijn brandverzekering te doen van de optie geparkeerd voertuig?

Indien de gedomicilieerde in een woonst zo lang afwezig is, vervallen er dan dekkingen van een brandverzekering?
Ik vernam alvast dat als je drie maanden afwezig bent en er is een inbraak dat je niet meer verzekerd bent tegen diefstal?

Betreffende de eerste vraag komt er geen duidelijk antwoord van de verzekeringsmaatschappij en ik wil graag zeker zijn.
Kan iemand aub mij hiermee helpen?

hartelijk dank,
Mvg.,
Martine

CityBird
Berichten: 796

#2 , 29 dec 2023 00:45

Zit er nog een een BA verzekering op dat voertuig als zij weg is of is dit volledig uitgeschreven, nummerplaten ingeleverd dus?

Een optie geparkeerd voertuig is schade die aangericht wordt aan de wagen bij jullie thuis door de woning die brand vatte bv of een dakpan die van je woning waait, niet schade die de wagen aan de woning aanricht.

bosprocureur
Berichten: 6860

#3 , 29 dec 2023 08:30

Brandschade die de auto aan het huis toe brengt, dat valt toch onder de brandverzekering?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 dec 2023 12:05

Bij mij zit dit in de brandverzekering van de woning zelf
Niet in de autopolis

Hoeft zelfs niet om hetzelfde gebouw te gaan (wel adres doorgeven aan verzekering !)

Mijn brandverzekering dekt dus ook brand in een ànder gebouw, in een andere provincie zelfs, als mijn auto daarvan de oorzaak zou zijn.

CityBird
Berichten: 796

#5 , 29 dec 2023 15:02

Brandschade die de auto aan het huis toe brengt, dat valt toch onder de brandverzekering?
Ik kan mij voorstellen dat als ik mij auto bij iemand plaats, deze vuur vat en de woning in fik laat gaan (ik weet het, kans is heel klein) de brandverzekering van de woningeigenaar mij aansprakelijk gaat stellen. Niet?

Heb net mijn polis gelezen en daar staat niets specifiek over mijn auto die vuur vat, noch die van iemand anders, wel omgekeerd over schade die aan een geparkeerd voertuig wordt veroorzaakt. En dat is dan nog een specifieke toevoeging aan die polis.

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 29 dec 2023 23:20

Heb net mijn polis gelezen en daar staat niets specifiek over mijn auto die vuur vat, noch die van iemand anders, wel omgekeerd over schade die aan een geparkeerd voertuig wordt veroorzaakt. En dat is dan nog een specifieke toevoeging aan die polis.
Dan ga je best eens met je verzekering praten als je auto binnen of naast je huis staat ...

Franciscus
Berichten: 38614

#7 , 30 dec 2023 12:54

Bij mijn weten is een auto niet direct mee verzekerd in een inpandige garage . Wordt niet beschouwd als inboedel. Inboedel is wel verzekerd.


Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 30 dec 2023 18:27

Vraag is hier wat met verzekering wanneer andermans auto in je garage staat en je huis brand hierdoor af ...

Dat is dus te regelen via de brandverzekering vd woning van de auto-eigenaar
Althans bij mijn verzekering (die deed vroeger iets met wereldkaarten tekenen)

Terug naar “Algemeen”