tekort...

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

tekort...

#1 , 15 jun 2023 18:15

Beste,

ff duidelijker
ben weduwe, 3 zonen eigenaar van de helft van mijn woonst, ik vruchtgebruik.
Pensioen ongeveer 1650 euro en 2500 kaskrediet dat ik elke maand voor een groot deel gebruik.2.000 spaargeld -
Daarmee maandelijks alle onkosten (verzekeringen worden gespreid over 12 maanden)
auto enz. Daarbij werd ik in het voorbij jaar 2 x opgenomen in het ziekenhuis ( rug operatie - maag en gal ontstekingen. - uitgesproken cervicale facetartrose ) heb wel geen hospitalisatie verzekering ( besparen en niet verplicht) Komt ernu bij dat het sociaal tarief ook wegvalt.

Nu mijn vraag, bestaat de mogelijkheid om een lening af te sluiten met als onderpand het deel van de woning dat de kinderen na mijn dood erven.

Hoop op een verduidend antwoord waarvoor dank

Sirkii
Berichten: 5431

#2 , 15 jun 2023 18:36

Dat kaskrediet kost je veel meer intrest dan wat je spaarboekje opbrengt. Ik zou dus al eerst het spaargeld aanspreken ook al is dit niet leuk.

Als je in je buurt deelauto s zijn en je rijdt niet veel zou k de auto wegdoen en een deelautoabonnement nemen. Mindermobielencentrale is een tweede optie.

Geen enkele bank gaat een hypotheek op een half huis nemen. Hypotheek nemen is trouwens pokkeduur. Als uw kinderen geld op overschot hebben van hen lenen (als ze dat willen)

eylis
Berichten: 8845

#3 , 15 jun 2023 19:19

Wellicht heeft uw woning 3 (of meer) slaapkamers en zijn de kinderen de deur uit. Dan is de woning wellicht ook te groot en te duur geworden ( bvb onderhoud etc) Een logisch plan (maar Belgen blijven met een baéksteen in de maag lopen) Woning verkopen: deel van de kinderen op langere termijn beleggen (u mag jaarlijks de rente daarvan innen) en uw helft is van u om van te leven. Denk ook aan een serviceflat (huren of kopen)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38619

#4 , 15 jun 2023 19:36

Kan u ook niet terecht bij uw ziekenfonds voor een vorm van hospitalisatieverzekering?

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

#5 , 16 jun 2023 09:23

HOSPITALISATIE verzekering geven aan een 80 jarige zal ook wel een probleem worden, liefst de kinderen niet belasten met mijn probleem, misschien het ocmw aanspreken. Huis onverkoopbaar omdat zijn al van de helft eigenaar zijn en niet te vinden voor een verkoop

Dank voor de antwoorden en tips

Inazuma
Berichten: 9793
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 jun 2023 16:10

misschien het ocmw aanspreken.
EErste wat OCMW u gaat zeggen is: huis verkopen ...

Huis onverkoopbaar omdat zijn al van de helft eigenaar zijn en niet te vinden voor een verkoop
Waarom niet ?
Ze (of één van hen) kunnen u (en de anderen) eventueel ook uitkopen ... dan doen ze er hun zin mee

FREI
Topic Starter
Berichten: 24

#7 , 16 jun 2023 18:03

Is ook waar, zo had ik het nog niet gezien. Dank je

Terug naar “Algemeen”