Brandverzekering

Marijke16
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Brandverzekering

#1 , 14 mei 2016 09:50

Hallo,

Ik heb een vraag omtrent het opzeggen van een brandverzekering bij verhuis van een huurwoning naar een gekochte woning.
Onze huidige brandverzekering op de huurwoning loopt nog tot februari 2017. De bank die ons krediet verleent vraagt echter om de brandverzekering op de gekochte woning bij hen te nemen.
Nu is mijn vraag, kan ik onze huidige polis vervroegd opzeggen of ben ik verplicht deze polis nog te blijven betalen ook al bewonen we het verzekerd goed niet meer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2016 09:55

U nieuwe verzekeraar die zal dit opzeggen voor u, speek daar eens mee, normaal doen zij alles voor u als nieuwe klant, men zal deze verzekering dus gewoon overnemen.
!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 14 mei 2016 14:49

Eigenlijk kan u onmiddellijk bij verhuis opzeggen, het risico verdwijnt gewoon (u bent geen huurder meer).

Wat in de plaats komt is een verzekering die u dekt als eigenaar. Hooguit het gedeelte dat uw inboedel dekt zal eventueel moeten verdergezet worden tot aan de vervaldag (mits opzeg ook).

Reclame

advo-immo
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 15 mei 2016 16:30

Het beste is dat u de polis eerst eens naleest of laat nalezen.
Bij de laatste artikelen staat steeds vermeld hoe en of u kan opzeggen.
Ik raad ten stellingste af om zomaar van wat verondertstellingen te vertrekken.
PLEZIER OP KOP

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 17 mei 2016 11:33

Best eens met uw polis naar de nieuwe verzekeraar stappen, deze regelt dit dan voor jou.

Meestal gaat je verzekering over naar je nieuwe woonst bij de verhuis (met een tijdelijke overlapping van 2 panden).
Dit wordt een nieuwe verzekering, maar met dezelfde vervaldag aangezien het een overname is.
Op die vervaldag kan de verzekering dan bij de nieuwe verzekeraar genomen worden (die hoogstwaarschijnlijk veel te duur zal zijn, aangezien je verplicht bent om deze af te nemen).
Een goede verzekeraar regelt dit allemaal voor je.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 17 mei 2016 20:01

Indien je advies geeft, dan graag met kennis van zaken. Bosprocureur heeft gelijk.
U heeft nu een brandverzekering als huurder terwijl uw statuut wijzigt naar eigenaar van een nieuw pand.
U kan dus de brandverzekering opzeggen van uw huurpand gezien dat risico niet langer bestaat. U zal mogelijk wel een bewijs van einde huur moeten bijvoegen.
Wat de inboedel betreft : daar blijft u eigenaar van en die verhuist u gewoon. U zal die inboedelverzekering moeten respecteren tot eindvervaldag. Minimaal 3 maand voor jaarvervaldag op te zeggen. eventueel kan u dat nu al aankondigen bij opzeg gebouw. Voor uw nieuwe iegendom mag u onmiddellijk een nieuwe verzekering bij een maatschappij naar keuze afsluiten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marijke16
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 jun 2016 15:23

Bedankt voor jullie feedback! De brandverzekering van onze huurwoning werd met succes opgezegd.

Terug naar “Algemeen”