aangereden door dronken bestuurder; ik moet voorschieten van mijn eigen verzekering

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

aangereden door dronken bestuurder; ik moet voorschieten van mijn eigen verzekering

#1 , 19 aug 2015 13:46

mijn wagen stond gereglementeerd geparkeerd langs de rijweg, op een voorziene parkeerstrook voor mijn woning.
mijn wagen wordt aangereden door een wagen, bestuurd door een dronken bestuurder (erg beschonken, niet 1 glaasje teveel op)!
De politie komt ter plaatse en maakt een proces verbaal op.
Aan mijn wagen zijn 3000 euro kosten.
Mijn verzekering weigert om uit te betalen omwille van volgende reden: de dronken bestuurder heeft het ongeval nog steeds niet aangegeven bij zijn verzekering, en omwille van die reden weigert mijn verzekering om de factuur te betalen. ik moet het bedrag zelf betalen, en zij zullen eerst afwachten hoe de verzekering van de tegenpartij reageert.....
Is dit een correcte houding van mijn verzekering, of proberen ze mij iets wijs te maken?
Wat doe ik nu best in deze situatie?
Dank bij voorbaat voor een verduidelijking

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 aug 2015 16:02

Zeg hun dat je bij eerstvolgende mogelijkheid een andere verzekering zal nemen, een die klantvriendelijker is..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 aug 2015 16:06

Heeft de politie de man een alcoholtest afgenomen?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 19 aug 2015 17:23

Is het proces-verbaal (kopie) al in het bezit van de verzekering? Hebt u rechtsbijstand ?

Sirkii
Berichten: 5397

#5 , 19 aug 2015 19:08

Als je niet,omnium verzekerd bent is het logisch dat je verzekering niet betaalt: de verzekering van de tegenpartij zal betalen zodra het dossier afgehandeld is. Uw verzekeraar moet - en aktiever als je rechtsbijstand hebt - wel het nodige doen om de verzekering van de in fout zijnde partij tot actie te bewegen.

Als je omniumverzekerd bent zal je verzekeraar uitbetalen (minus de franchise) en de zaak verder zelf afwikkelen. Nadat de tegenpartij betaalde zal je de franchise van de omnium ook terugkrijgen.

dat de tegenpartij dronken was is scabreus doch verandert niets aan de afhandeling van het schadegeval. Indien relevant zal de verzekeraar van de tegenpartij tegen hem wel recht van verhaal.uitoefenen maar daar heb jij niets mee over in de pap te brokken.

Vervelend maar zo werkt dat nu eenmaal. Voor snel geld moet je een omnium hebben.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 19 aug 2015 20:38

Indien u rechtsbijstand hebt kunt u de tegenpartij aanspreken, u kan zelfs zijn verzekering rechtstreeks aanspreken, als benadeelde partij. Zorg dat de rechtsbijstandverzekering kopie van uw aangifte heeft, en de gegevens van het PV.

Zonder rechtsbijstand kan het ook, maar dan zal u zelf of een advocaat die u aanstelt, het nodige moeten doen; uw makelaar kan u hierbij zeker helpen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 aug 2015 22:19

Als je niet,omnium verzekerd bent is het logisch dat je verzekering niet betaalt:
Toch niet. Zie de RDR overeenkomst:

http://assuralia.be/fileadmin/content/d ... 1_2015.pdf

HOOFDSTUK I : REGELING OP INITIATIEF
Artikel 8 : toepassingsgebied

Op grond van de overeenstemmende en onbetwistbare gegevens van de basisdocumenten en met
inachtneming van de verschillende beschikkingen van de conventie, dient de directe verzekeraar de
schade aan het voertuig van zijn verzekerde te regelen, begroot volgens de bepalingen met
betrekking tot de vaststelling van de schade, zonder het grensbedrag te overschrijden dat werd
vastgesteld door de Afdelingsvergadering Motorrijtuigen, en voorzover het schadegeval
- een aanrijding betreft
- voorgevallen in België
- met contact tussen motorvoertuigen
 in België ingeschreven of niet ingeschreven
 met gewoonlijke standplaats in België
 onderworpen aan de verzekeringsplicht
 geïdentificeerd en verzekerd in BA bij toegetreden verzekeraars, of waarvoor de
verzekeringsplicht niet werd nageleefd, dit laatste uitsluitend met betrekking tot voertuigen
lastens dewelke de aansprakelijkheid vaststaat
- en waarvan de omstandigheden beantwoorden aan een geval van het barema van de aansprakelijkheden


Directe verzekeraar
Is de onderneming die de BA van de benadeelde verzekert

Het probleem is vermoedelijk dat de verzekeraar van Topic Starter niet in het bezit is van de versie van de tegenpartij en niet verplicht is enkel op grond van de versie van haar verzekerde te vergoeden

k.b.
Berichten: 876

#8 , 20 aug 2015 00:02

Ja ... dat is de uitleg die men in dergelijke gevallen gebruikt ... Dat men niet aan de hand van het verhaal van één partij kan beslissen of dit een geval is waarbij er geen betwisting van de aansprakelijkheid is ...
En dan is het wachten ...

k.b.

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 20 aug 2015 09:00

Het PV is meestal al een goed begin...

octopus
Topic Starter
Berichten: 235

#10 , 21 aug 2015 12:22

Er is een PV van de politie, met afname van alcoholtest. Er is ook gerechtsbijstand bij mijn vezekering. Volgens mijn verzekeraar is mijn verzekering al in contact met de tegenverzekering en zijn er ook al aangetekende brieven verstuurd naar de veroorzaker.
Er is ook al een expertise gebeurd van de verzekering (ik vermoed van de tegenpartij) die ingestemd heeft met de herstelling (2600 euro zonder BTW)
De veroorzaker(dronkaard) heeft dit nog steeds niet aangegeven bij zijn verzekering.
Mijn verzekering beweert dat het door tussenkomst van de politie is dat dit nu op de lange baan zou kunnen geraken. Had ik enkel het aanrijdingsformulier ingevuld met aangave dat de veroorzaker in fout was ging er wel tussenkomst zijn..... (drogreden vermoed ik)

k.b.
Berichten: 876

#11 , 24 aug 2015 13:48

Er is een PV van de politie, met afname van alcoholtest. Er is ook gerechtsbijstand bij mijn vezekering. Volgens mijn verzekeraar is mijn verzekering al in contact met de tegenverzekering en zijn er ook al aangetekende brieven verstuurd naar de veroorzaker.
Er is ook al een expertise gebeurd van de verzekering (ik vermoed van de tegenpartij) die ingestemd heeft met de herstelling (2600 euro zonder BTW)
De veroorzaker(dronkaard) heeft dit nog steeds niet aangegeven bij zijn verzekering.
Mijn verzekering beweert dat het door tussenkomst van de politie is dat dit nu op de lange baan zou kunnen geraken. Had ik enkel het aanrijdingsformulier ingevuld met aangave dat de veroorzaker in fout was ging er wel tussenkomst zijn..... (drogreden vermoed ik)

Ja natuurlijk ... dan zou men zelfs een fles drank cadeau gedaan hebben zeker ...
Als jullie alleen het papier hadden ingevuld ...
- dan kon er niet vastgesteld worden dat de tegenpartij een glaasje op had ...
- dan kon de tegenpartij evengoed haar papier niet indienen en zocht men misschien zelf naar een reden om niet te moeten uitbetalen ... of men ging misschien de discussie aan over de omvang van de schade ...

Feit is nu gewoon dat men de "aansprakelijkheidsvraag" gewoon van zich afschuift en de beslissing hierover zal overlaten aan de politierechter ...
Hoe triviaal het schadegeval ook moge wezen ... Het enige wat u kan doen is "uit frustratie" de beslissing nemen om u burgerlijke partij te stellen in deze rechtzaak en u op kosten van uw verzekeraar te laten bijstaan door een raadsman ... ( in geval van rechtsbijstand) ...
Maar finaal zal het vermoedelijk niet veel uitmaken ...

k.b.

Sirkii
Berichten: 5397

#12 , 25 aug 2015 20:51

Dat directe regelingsprotocol is een overeenkomst om idd schadegevallen waarvan met zekerheid vaststaat dat de BA van de tegenpartij zal betalen sneller af te handelen (en goedkoper). Het is een werkinstrument voor de verzekeringsfederatie; geen vastgebetonneerd recht.

Terug naar “Algemeen”