storm- werknemer vergeet ramen te sluiten

An123
Topic Starter
Berichten: 16

storm- werknemer vergeet ramen te sluiten

#1 , 10 jun 2014 10:52

Onaangename verrassing op het werk vanmorgen: mijn collega was zaterdagnamiddag de ramen vergeten te sluiten. Hierdoor heeft het natuurlijk binnengeregend en is de houten vloer nat geworden (huurpand). Zal de verzekering deze schade dekken, kan ze er ook persoonlijk voor aansprakelijk voor worden gesteld omdat ze geen voorzorgen heeft genomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 10 jun 2014 10:57

Enkel bij zware fout of regelmatige lichte fout kan de werknemer aansprakelijk gesteld worden. In dit geval lijkt mij dit niet van toepassing.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#3 , 17 jul 2014 22:22

Verzekering zal normalerwijze moeten dekken. In geval van "opzet" (het willen van zowel de fout als de schade door de veroorzaker) kan de verzekeraar de dekking weigeren, doch dit is hier helemaal niet van toepassing.

Gezien de verzekeraar subrogeert in de rechten van de werkgever, kan deze idd. zoals Turaki terecht zegt bij zware fout of lichte fout 'die eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt' ook regres uitoefenen op de werknemer, doch dat lijkt hier ook niet van toepassing.

Verder zou de polis het schadegeval nog kunnen uitsluiten, doch ik vermoed dat dat hier ook niet zal zijn (ik ken nogal veel Belgische polissen). Kijk uw polis eens na. Indien u twijfelt vraagt u het best na bij de makelaar, deze is uw vertrouwenspersoon bij uitstek, in zijn hoedanigheid als tussenpersoon tussen u en de verzekeringsmaatschappij.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 17 jul 2014 22:34

In geen enkele van mijn polissen is schade veroorzaakt door regen die binnenkomt via ramen of gevels verzekerd.
Dus zeker niet door ramen die men heeft laten openstaan. Dat is geen standaardclausule.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Algemeen”