Samenroepen AV GCV

Nomic
Topic Starter
Berichten: 58

Samenroepen AV GCV

#1 , 16 jan 2015 11:12

Goede morgen,

Ik ben werkende vennooot van een gewone commanditaire vennootschap. (Alle aandelen inhanden -1)
In de statuten staan dat de AV wordt samengeroepen dmv aangetekend schrijven 15 dagen voor de vergadering.

Mijn vraag:
Kan een AV doorgaan indien aan deze voorwaarde (aangetekende brief) niet is voldaan maar wanneer toch alle aandelen aanwezig zijn?
Maw zijn de beslissingen van de AV rechtsgelding wanneer deze AV werd samengeroepen op basis van niet aangetekende brief?

Beste groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 jan 2015 11:19

U moet u statuten volgen, waarom staat daar in aangetekend, en niet uitnodiging per brief ?

Maar je kan nog deze aangetekende brief verzenden en een AV belegen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Nomic
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 16 jan 2015 15:27

Inderdaad.

1. vennootschap werd opgericht op basis van ontwerp van boekhouder. In model stond aangetekend en heb er niet te veel bij stilgestaan. Ik ga dus de vereiste van aangetekende zending uit statuten wijzigen evenals een aantal andere bepalingen.
2. stille vennoot is zus die ik elke week zie, dus bijkomende rompslomp van aangetekende schrijven kan worden vermeden.

Maar met volgende vragen blijf ik worstelen.
Als AV doorgaat met 100% van aandeelhouders, is deze dan 'niet rechtsgeldig' omdat de samenroeping niet volgens statuten (vormvoorwaadren) is geschied?
Als die AV wel rechtsgeldig is, kan iemand (derde partij) de nietigheid inroepen op basis van deze niet gerespecteerde vormvoorwaarde?

Beste groeten
N

Reclame

denlowie
Berichten: 15931
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 jan 2015 19:11

Maar met volgende vragen blijf ik worstelen.
Als AV doorgaat met 100% van aandeelhouders, is deze dan 'niet rechtsgeldig' omdat de samenroeping niet volgens statuten (vormvoorwaadren) is geschied?
Als die AV wel rechtsgeldig is, kan iemand (derde partij) de nietigheid inroepen op basis van deze niet gerespecteerde vormvoorwaarde?

Beste groeten
N

Ik stel me de vraag wie weet dit ????

Het verslag van de AV word niet gepubliceerd maar word zelf bewaard in de boekhouding, en ik kan me niet in denken dat iemand dit komt lezen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#5 , 16 jan 2015 19:41

Je kan toch gewoon in de notulen schrijven dat alle vennoten aanwezig zijn, ze daarom geacht zijn rechtsgeldig opgeroepen te zijn en dat voorzover nodig de vennoten verzaken aan de oproepingsformaliteiten?

Nomic
Topic Starter
Berichten: 58

#6 , 17 jan 2015 15:33

Dank u wel voor de toelichting.
Prettige dag
M

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 18 jan 2015 09:15

De artikelen 201-209 Wetboek Vennootschappen inzake commanditaire vennootschap bepalen niet dat de oproeping voor de algemene vergadering moet gebeuren per aangetekende brief. Dergelijke bepaling in de statuten is niettemin geldig.

Is die bepaling niet nageleefd dan kan mijns inziens de vennoot die aanwezig was op die vergadering zonder haar geldigheid te betwisten dit niet meer doen na het sluiten van die vergadering. Het is evenwel aan u om dit laatste te bewijzen.

“Art.64.Een besluit van de algemene vergadering is nietig :1° wegens enige onregelmatigheid naar de vorm waardoor het genomen besluit is aangetast, indien de eiser aantoont dat de begane onregelmatigheid het genomen besluit heeft kunnen beïnvloeden...”(Wetboek Vennootschappen ).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”