Overname slapende BVBA

huurwaarborg
Topic Starter

Overname slapende BVBA

#1 , 30 jul 2012 17:40

Beste,

graag had ik wat informatie gewonnen omtrent het overnemen van een slapende vennootschap.
Het bedrijf is in 2010 opgericht door 2 mensen die voordien een bedrijf hadden voor 6 jaar(2003-2009) en failliet is verklaard door de rechtbank.
Ze hadden toen terug een nieuwe bedrijf opgericht, de slapende onder de zelfde naam, zelfde adres, echter andere BTW en handelsnummer.

Nu dit jaar is er een familielid getrouwd met iemand die buiten de EU afkomstig is. Deze persoon A wilt nu deze slapende BVBA "overnemen" samen met 2 andere vennoten B en C. A bezit wel 80% van de aandelen terwijl B en C elk 10% bezit. Echter heeft A geen enkele bewijs van bedrijfsbeheer of beroepskennis. Maar 1 van de andere vennoten heeft deze wel en zal de statuut zaakvoerder krijgen. Maar in echt zal A de bedrijf dan besturen.

Nu voor een BVBA op te richten of over te nemen moet je een kapitaal hebben van 18.550euro hebben. Bij mijn weten heeft A dit helemaal niet of toch niet 1/3 daarvan. Kan dit allemaal eigenlijk wel? Voor mij stinkt er ergens wel iets in heel deze "constructie".
Het bedrijf heeft sinds oprichting geen enkele jaarrekening ingediend, wel 4 staatsblad publicaties van intreden en uittreden van vennoten, in een bedrijf waar geen handel wordt gedreven.

Wanneer ik een opzoeking doet bij de Belgische staatsblad zie ik dat er een publicatie is in de aard van:

Mevrouw D treed uit als de enige aandeelhouder en zaakvoerder, tevens treden A, B, C in als nieuwe vennoot en B wordt zaakvoerder.
De verdeling volgt het volgde: A: 80 B: 10 C: 10

Een bijkomende vraag is de aansprakelijkheid. Wanneer men een nieuwe vennootschap opricht blijft de oprichters 3 jaar aansprakelijk tot hun privé vermogen. Geldt deze ook voor een overnamen? Het bedrijf is bij wijze van spreken gewoon een lege omhulsel....
Het koppel heeft geen huwelijkscontract opgesteld (wat niet slim is).
Ik vrees er voor dat persoon A een grote fout zal begaan waardoor de familielid in problemen komt door de daden van deze persoon... die met een tijdelijke verblijfsvergunning verblijft (geldig tot 5 jaar, wel jaarlijks te vernieuwen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jul 2012 19:35

oprichters aansprakelijkheid van de 3 jaar is hier niet meer van toepassing, wat de vennoot betreft van buiten de EU is geen enkel probleem, een vennoot hoeft zelfs niet noodzakelijk in Belgie te wonen.

De persoon A moet geen bedrijfsbeheer bewijzen als de andere dit wel kunnen, de zaakvoerder moet niet noodzakelijk in orde te zijn met bedrijfsbeheer, als een andere lasthebber of vennoot dit wel kan.

En nu al panikeren voor de toekomst is toch wat voorbarig denk ik, je zou ze beter veel succes wensen!.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

huurwaarborg
Topic Starter

#3 , 30 jul 2012 22:11

Als ze volgens het boekje (de wet) zouden werken, dan wens ik hun inderdaad veel succes. Maar het is net omdat ik weet dat ze trucjes gaan uithalen waar we om zorgen maken. Want zowel A, B en C hebben nooit een bedrijf gerund. En vraag me niet waar ze die bedrijfsbeheer attest vandaan hebben, want dat zou ik ook wel graag eens weten.
In zijn thuisland is hij gekend als iemand die dingen(papieren bijvoorbeeld) met geld koopt. En ik zou niet graag hebben dat deze familielid in de problemen geraakt omdat persoon A denkt dat hij nog in zijn thuisland zit en de wet niet moet respecteren.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 jul 2012 14:53

Een attest voor bedrijfsbeheer is nu niet speciaal een groot probleem, daar er ook in bepaalde gevallen beroep kan gedaan worden op derden, ook zijn er instellingen in Belgie waar je u attest op 5 halve dagen of op 7 dagen van 3 uur je attest kan bekomen, ook voor de Centrale Examencommissie kan je het zeer gemakkelijk bekomen.

Buitenlanders kunnen het attest of buitenlandse diploma hier laten gelden.

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

huurwaarborg
Topic Starter

#5 , 31 jul 2012 15:50

We weten dat een bedrijfsbeheer attest niet zo moeilijk is te verkrijgen via de legale manieren. Echter de 3 vennoten hebben niet eens hun middelbaar afgemaakt in hun thuisland, noch zijn de 3 eens 1 van de officiële talen hier machtig.

Persoon A zei nog iets van oh dan haal ik die papieren wel in mijn thuisland, wat je met geld kan oplossen, is geen probleem... toen hij te horen kreeg dat hij de statuut van zaakvoerder kan krijgen wegens het ontbreken van de nodige vereisten.
We vrezen in ieder geval dat ze problemen gaan hebben met de belastingen (zwartwerk, ontduiken van import belastingen, etc).

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”