Eenmanszaak: Financieel plan

JB707
Topic Starter
Berichten: 35

Eenmanszaak: Financieel plan

#1 , 07 apr 2011 23:34

Hallo,

Ik speel al een hele tijd met de gedachte om in bijberoep een eigen zaak op te starten. Ik zou vooral online diensten willen aanbieden.

Deze avond heb ik eens een financieel plannetje opgesteld. Kan iemand me zeggen of deze kosten realistisch zijn? Vergeet ik bepaalde zaken? ...

Verdere info omtrent risico's, aangewezen vennootschapvorm zijn ook welkom.

Verder zou ik met freelancers willen werken. Deze zouden per project een vast bedrag krijgen. Is dit realiseerbaar met de eenmanszaak (en op welke manier?)

Graag ook wat informatie over mijn loon van mijn hoofdjob. Blijft dit volledig gevrijwaard van extra belastingen? En hoeveel belastingen betaal je op inkomsten in eenmanszaak? Keer je de winst best uit tot een bepaald bedrag en hou je de rest binnen de zaak?

Alles is nog niet concreet genoeg om naar een boekhouder / ondernemingsloket te gaan, daarom wou ik hier wat informatie opscharen eerst.

Link afbeelding Financieel "plan": http://img10.imageshack.us/i/financieelplanbegin.png/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#2 , 08 apr 2011 09:34

de aankoop van computer + software is een investering. Deze kost moet je spreiden over een aantal jaren (bv 3 jaar)

Vergeet ook niet dat je vanaf dag 1 ingeschreven moet zijn bij een sociale verzekeringskas (Zenito, xerius, ...) anders kun je hiervoor beboet worden. Wat verwacht je als jaaromzet? Indien beperkt kan je kiezen voor de vrijstellingsregeling bij de btw (omzet < 5.580 euro/jaar) indien meer omzet val je onder de gewone regeling en moet je ieder kwartaal een btw aangifte indienen.

Op een eenmanszaak zul je belast worden op je netto-winst. Gecombineerd met een loontrekkende activiteit (als arbeider of bediende) zul je mogelijks in een hogere belastingsschijf vallen. het is dus moeilijk te zeggen hoeveel belasting je zult betalen zonder te weten wat je kan invullen op je belastingsaangifte. Je kan altijd een simulatie doen op basis van je belastingsaangifte van vorig jaar en kijken wat het effect is als je bv 5000 euro inkomsten uit een zelfstandige activiteit toevoegd (bijvoorbeeld in het vak baten)

JB707
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 08 apr 2011 16:35

de aankoop van computer + software is een investering. Deze kost moet je spreiden over een aantal jaren (bv 3 jaar)
Ok, maar ik moet toch van in het budget hebben om dat effectief kopen? Kan het dan wel afschrijven op bv. 3 jaar ?

Vergeet ook niet dat je vanaf dag 1 ingeschreven moet zijn bij een sociale verzekeringskas (Zenito, xerius, ...) anders kun je hiervoor beboet worden. Wat verwacht je als jaaromzet? Indien beperkt kan je kiezen voor de vrijstellingsregeling bij de btw (omzet < 5.580 euro/jaar) indien meer omzet val je onder de gewone regeling en moet je ieder kwartaal een btw aangifte indienen.
Wel het is moeilijk in te schatten hoeveel omzet ik in het eerste jaar kan halen. Dat kan gerust 5.000 euro zijn maar voor het zelfde geld is dit niet zo. Ik weet niet hoe ik dit het beste aanpak?
Op een eenmanszaak zul je belast worden op je netto-winst. Gecombineerd met een loontrekkende activiteit (als arbeider of bediende) zul je mogelijks in een hogere belastingsschijf vallen. het is dus moeilijk te zeggen hoeveel belasting je zult betalen zonder te weten wat je kan invullen op je belastingsaangifte. Je kan altijd een simulatie doen op basis van je belastingsaangifte van vorig jaar en kijken wat het effect is als je bv 5000 euro inkomsten uit een zelfstandige activiteit toevoegd (bijvoorbeeld in het vak baten)
Ok, maar dan is het toch een optie om het kapitaal in de onderneming te laten indien ik bv. door mijzelf winst uit te keren in een hogere belastingsschijf zou vallen? Voorlopig kom ik zeker rond met wat ik verdien met mijn hoofdjob...

Verdere vragen waar ik graag nog meer informatie over zou willen hebben:

- Ik zou voor bepaalde projecten met freelancers willen werken. Deze zouden per project een vast bedrag krijgen. Is dit realiseerbaar met de eenmanszaak en op welke manier (gewoon inbrengen als factuur --> maar dan moeten zij ook een vennootschap zijn, uitbetalen als WN zal ook duur zijn..., andere optie is ze betalen via die freelancewebsites, die dingen kunnen voor een factuur zorgen).

Reclame

Jonathan LS
Berichten: 56
Locatie: Destelbergen

#4 , 08 apr 2011 17:34

Even opletten voor begripsverwarring: het begrip "eenmanszaak" wordt dikwijls gebruikt om een natuurlijke persoon (dus geen vennootschap) aan te duiden die een zelfstandige activiteit uitoefent, als hoofdberoep of als bijberoep. Dat kan uiteraard perfect, maar dan moet je al je inkomsten uit die zelfstandige activiteit aangeven aan de belastingen: er is dan immers geen vennootschap waar je die inkomsten in kunt "parkeren".

Jij bedoelt wellicht dat je een eenpersoons vennootschap (eenpersoons BVBA) wil oprichten ? Dan hoef je jezelf (zaakvoerder) inderdaad geen loon uit te keren, en kan je alle inkomsten uit de activiteiten in de vennootschap laten (die betaalt daar wel vennootschapsbelasting op uiteraard). Als je dan met een freelancer wil werken, moet die inderdaad een factuur uitschrijven aan jouw vennootschap. Waarom zou dat alleen maar kunnen als die freelancer zelf ook een vennootschap heeft ? Iedereen die diensten levert aan jouw vennootschap kan een factuur uitschrijven.

Zo'n freelancer tijdelijk als werknemer in dienst nemen zou in principe ook gaan, maar dan ga je met zoveel overhead kosten en extra verplichtingen zitten dat dat niet meer rendabel zal zijn.

JB707
Topic Starter
Berichten: 35

#5 , 08 apr 2011 20:10

Dus dan is het volgens jou aan te raden om voor die S-BVBA te kiezen?

Maar wat voor extra kosten gaat dit dan meebrengen? Dat financieel plan dat door een expert moet opgesteld worden is alvast 1 extra kost neem ik aan?

westhoek
Berichten: 395

#6 , 08 apr 2011 20:11

200 euro per jaar voor de boekhouding ? Dus voor een dubbele boekhouding met jaarlijkse jaarrekening ? Ik hoop maar dat je kennis dit dan wel ernstig doet hoor, want voor die prijs ?
Ik betaal 150 euro per kwartaal, en nog eens een paar 100 voor de belastingsaangiften, en dan zorg ik ervoor dat ze alles netjes hebben en geen doos met verfrommelde ticketen zoals ik al eens gezien heb. Voor een eenmanszaak.
Ook je hosting aan 100 euro ?
En weet je zeker dat je geen SZ moet betalen ? Ook al keer je jezelf geen loon uit als bijverdiener ? Als hoofdverdienste lukt dat niet.

westhoek
Berichten: 395

#7 , 08 apr 2011 20:13

Dus dan is het volgens jou aan te raden om voor die S-BVBA te kiezen?

Maar wat voor extra kosten gaat dit dan meebrengen? Dat financieel plan dat door een expert moet opgesteld worden is alvast 1 extra kost neem ik aan?
Maar je sprak nu al van een vennootschap met de belastingen voor gemeente en provincie ?

JB707
Topic Starter
Berichten: 35

#8 , 13 apr 2011 19:33

Door verschillende factoren kan ik de eerste maanden sowieso nog niet een vennootschap starten. Wat ik wél al zou willen doen is een website laten ontwerpen (en deze optimaliseren), een huisstijl ontwerpen...

Dit zijn natuurlijk allemaal uitgaven die ik dan al zou doen met mijn eigen kapitaal. Kan ik deze nog in de vennootschap inbrengen als kost binnen 3 maand bv. (als ik dus effectief de vennootschap opstart) ?

cnz
Berichten: 3

#9 , 14 apr 2011 06:36

Wat houden deze online diensten in? Hoeveel denkt u te factureren?

Ik zou om te beginnen eerst als zelfstandige in bijberoep beginnen. Omdat u geen oprichtingskosten heeft, geen notariskosten, etc...
Indien de zaak niet onmiddellijk goed draait zult u veel minder verlies hebben en zult u ook geen (weinig) kosten hebben indien u u activiteit stopzet.

Zonder cijfers is het moeilijk om te zien in hoeverre u in de 50% schijf van de PB zult zitten.

U kan deze kosten (website ontwerpen etc) later inbrengen als kost wanneer u de website zal verkopen aan de vennootschap.

U kunt ook al deze kosten als beroepskosten inbrengen als zelfstandige

JB707
Topic Starter
Berichten: 35

#10 , 14 apr 2011 20:02

Dus als zelfstandige in bijberoep kan je geen kosten inbrengen? Maar als je later een vennootschap wordt kan je wel je gemaakte kosten "doorverkopen" aan de vennootschap?

cnz
Berichten: 3

#11 , 14 apr 2011 22:33

Jawel u kan deze kosten wel inbrengen als zelfstandige. U kan kiezen of u de werkelijke kosten inbrengt of u kiest voor forfaitaire kosten (zoals in de personenbelasting)

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 15 apr 2011 10:33

Je kan kosten maar één keer inbrengen. En dat systeem van achteraf doorverkopen aan de vennootschap is nonsens.

cnz
Berichten: 3

#13 , 15 apr 2011 18:13

Ik dacht dat men vaste activa kon overbrengen naar de vennootschap indien men van zelfstandige naar een vennootschapsvorm ging. Zou men dit dat niet kunnen afschrijven?

Of heb ik het zo verkeerd?

westhoek
Berichten: 395

#14 , 16 apr 2011 09:25

Wat houden deze online diensten in? Hoeveel denkt u te factureren?

Ik zou om te beginnen eerst als zelfstandige in bijberoep beginnen. Omdat u geen oprichtingskosten heeft, geen notariskosten, etc...
Indien de zaak niet onmiddellijk goed draait zult u veel minder verlies hebben en zult u ook geen (weinig) kosten hebben indien u u activiteit stopzet.

Zonder cijfers is het moeilijk om te zien in hoeverre u in de 50% schijf van de PB zult zitten.

U kan deze kosten (website ontwerpen etc) later inbrengen als kost wanneer u de website zal verkopen aan de vennootschap.

U kunt ook al deze kosten als beroepskosten inbrengen als zelfstandige
Maar ja en dan ? De schijven zijn zijn progressief. Trouwens die schijf eronder is niet veel beter, die is 45 %. Waarom is het voor u zo van belang of ie in de hoogste schijf zou kunnen belanden ?
We weten nu dat hij een eenmanszaak wils tarten, dat is al een goed begin, want dat was al hekemaal niet duidelijk in het begin, ook niet volgens zijn fin. plan.

Ik zou het anders aanpakken : gewoon starten: diverse inkomsten, nadien zie je wel.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”