Passende ondernemingsvorm?

testerom
Topic Starter
Berichten: 5

Passende ondernemingsvorm?

#1 , 31 aug 2010 22:00

Hallo allen,

Reeds enkele maanden zit ik met het idee om een privé-initiatief te starten (organiseren van workshops, vormingsavonden) als bijverdienste.

De zoektocht naar een passende ondernemingsvorm is echter niet evident.

Wat raadt u me aan (vzw, zelfstandige in bijberoep, ...) als u weet dat de verhoopte winstverwachting tussen 250 en 500 euro per maand ligt?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Mvg,

T.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 sep 2010 11:17

Hallo allen,

Reeds enkele maanden zit ik met het idee om een privé-initiatief te starten (organiseren van workshops, vormingsavonden) als bijverdienste.

De zoektocht naar een passende ondernemingsvorm is echter niet evident.

Wat raadt u me aan (vzw, zelfstandige in bijberoep, ...) als u weet dat de verhoopte winstverwachting tussen 250 en 500 euro per maand ligt?
een vzw is een vereniging zonder winstoogmerk. Niet van toepassing dus bij u.

U bent sowieso dan een zelfstandige/zaakvoerder, of u in bijberoep kan starten hangt af van uw werksituatie. Werkt u minstens deeltijds?

FrankV
Berichten: 277

#3 , 02 sep 2010 21:06

Naast uw winst ( onzeker ) moet u zeker ook kijken naar
uw investeringen ( verbintenissen op langere termijn, als u leent )
uw vaste kosten ( verbintenissen op kortere termijn ).
de cashflow
de afschrijvingen
de regularisatie van de sociale zekerheidsbijdragen
de btw
de personenbelasting
de vennootschapsbelasting
het werkkapitaal dat nodig is om de zaak draaiende te houden / acid-ratio
de kredietlijnen die u van uw bank krijgt
het rendement op uw eigen vermogen
break-even analyse
etc...
Bekijk uw zaak door de ogen van een buitenstaander : een investeerder of kredietverschaffer.

Alles mooi in een Excelsheetje zetten, en doorrekenen over 5 jaar.
En niet te optimistisch zijn.
U moet ook weten op welk punt in de toekomst u de zaak best stopzet, of moet herkapitaliseren. :D

Ik zou ze geen eten willen geven, al die kleine zelfstandigen met een negatief rendement op hun eigen vermogen. :D
( Ze rijden dan wel in een dikke Mercedes, en overleven op hun zwart geld ).
Het verstand is een betere koppelaarster dan dwaze bronst
( Arthur Schopenhauer )

Reclame

testerom
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 03 sep 2010 00:42

Hallo allen,

Reeds enkele maanden zit ik met het idee om een privé-initiatief te starten (organiseren van workshops, vormingsavonden) als bijverdienste.

De zoektocht naar een passende ondernemingsvorm is echter niet evident.

Wat raadt u me aan (vzw, zelfstandige in bijberoep, ...) als u weet dat de verhoopte winstverwachting tussen 250 en 500 euro per maand ligt?
een vzw is een vereniging zonder winstoogmerk. Niet van toepassing dus bij u.

U bent sowieso dan een zelfstandige/zaakvoerder, of u in bijberoep kan starten hangt af van uw werksituatie. Werkt u minstens deeltijds?
Daar de verhoopte winstverwachting relatief aan de lage kant is, zit ik te spelen met het idee om via onkostenvergoeding mezelf 'uit te betalen'. Geen goed idee, dus?

Starten in bijberoep is mogelijk, aangezien ik voltijds tewerkgesteld ben.

Gesteld (als zelfstandige in bijberoep) dat deze zelfstandige activiteit een omzet haalt van minder dan 5850€; hoe wordt deze schijf dan belast? Ik las immers over de btw-vrijstelling maar beheers de vaktaal hieromtrent niet voldoende. Betekent deze vrijstelling dat een aangifte van de inkomsten (<5850) niet noodzakelijk is of begrijp ik dat verkeerd?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”