Stopzetten vennootschap

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

Stopzetten vennootschap

#1 , 15 nov 2009 17:54

Beste allemaal,

Kan er iemand mij een goede link bezorgen waar ik meer informatie kan vinden over het stopzetten van een cvba, of het laten slapen ervan.

De boekhouder is een beetje zijn pedalen kwijt :?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sedlex
Berichten: 83

#2 , 15 nov 2009 18:03

laten slapen ervan lijkt mij geen goede optie.

Vereffenen van de vennootschap lijkt de logische stap.

De AV van de CVBA dient te beslissen tot vereffening van de vennootschap, en aanstelling van een vereffenaar.

Die zal dan - simplistisch gezegd - alle activa verkopen, alle schuldenaars voldoen, en als er nog iets overschiet, de aandeelhouders terugbetalen. Daarna wordt een bericht van sluiting van de vereffening gepubliceerd in het B.S. , en houdt de vennootschap op te bestaan (hoewel de vereffenaars nog een tijdlang daarna aansprakelijk kunnen worden gesteld).

Een eerste link vind je hier:
http://www.meritius.be/newsletters/news_juni2006.pdf
http://www.google.be/url?sa=t&source=we ... 4hcFZbD86A

artemis
Topic Starter
Berichten: 3294

#3 , 15 nov 2009 19:30

Bedankt Sedlex, we gaan de links bekijken.
De idee van laten slapen zou gaan over een mogelijke latere verkoop of overdracht van de vennootschap, bv aan een zoon.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 16 nov 2009 12:17

"Laten slapen" van een rechtspersoon bestaat juridisch niet.
Men kan wel een vennootschap gewoon verder laten bestaan, maar hou er dan wel rekening mee dat al de verplichtingen op fiscaal, sociaal en administratief vlak verder blijven bestaan en dus geld zullen kosten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”