Wat met BVBA bij overlijden?

saxke
Topic Starter
Berichten: 16

Wat met BVBA bij overlijden?

#1 , 25 jul 2006 00:04

Ik heb een vraag m.b.t. BVBA, waar ik tot op heden geen antwoord op heb gevonden.

Mijn vader heeft een BVBA. Zijn vrouw is oprichtster en heeft ook 100% van de aandelen.
Vader komt te overlijden.

1) Wat met de BVBA? Ik las ergens dat voor een BVBA minstens 2 oprichters nodig zijn?
2) Wat met de aandelen en het eventuele nalatenschap? Er zijn in totaal 6 kinderen van vader uit 3 huwelijken en 1 kind van zijn huidige echtgenote (uit haar vorige huwelijk).
3) Wat zijn mijn rechten en plichten betreffende deze BVBA?

Dank bij voorbaat.

Saxke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 25 jul 2006 00:16

alle aandelen zijn reeds in bezit van laatste echtgenote.

Dus die moeten niet meer verdeeld worden, de BVBA is reeds van haar.
Enkel HAAR kinderen zullen van haar erven als zij geen testament opsteld.

Jou rechten en plichten tegen over de BVBA zijn NIKS.

saxke
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 25 jul 2006 00:57

Dus zijn echtgenote bezit nu de BVBA, ookal heeft zij er geen vinger in uitgestoken? Vader WAS de BVBA, zonder iemand aan zijn zijde...
Wat met vader's deel van deze BVBA, daar hij vermoedelijk toch ook medeoprichter is, of heeft alles nu te maken met de aandelen?
Ik citeer even iets dat ik op een site vond betreffende BVBA:
" Erfgenamen en legatarissen die niet als vennoot worden toegelaten, hebben het recht op de waarde van de overgegane aandelen. Zij mogen de afkoop ervan vragen met een aangetekende brief aan de zaakvoerder...."
(bron: http://mineco.fgov.be/sme/Starters/_nl.htm )


Saxke

Reclame

sperwer
Berichten: 1155

#4 , 25 jul 2006 08:52

indien zij de aandelen reeds lang voor het overlijden in haar bezit had, of steeds in haar bezit heeft gehad. kan je niets doen, op papier was en is zij dus de eigenaar.

Indien de aandelen pas na het overlijden naar haar zijn overgegaan, kan je inderdaad het best een raadsman inschakelen.

saxke
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 30 jul 2006 13:52

De BVBA is de hare want zij bezit 100% aandelen vanaf oprichting.
Dus hierover heb ik al zekerheid.

Bedankt voor de moeite!

Saxke

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”