creative freelancer

dardaneller
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

creative freelancer

#1 , 19 jan 2024 23:33

Beste allen,

Ik heb een fulltime dagtaak en zou in bijberoep op freelance basis willen starten of eerder willen aftasten wat ik kan betekenen / bereiken.
Als creatieve hobbiest ben ik al heel wat jaren bezig met tal van design-projecten en kan ik overweg met allerlei tools waarvoor ik veel vraag/vacatures zie in zeer uiteenlopende sectoren.
Ik heb niet direct een specifiek domein / beroep in gedachte, maar zou als creatieveling zo breed mogelijk inzetbaar willen zijn.
Ik zou dan na de dagtaak en tijdens het weekends voornamelijk van thuis uit werken op een beperkt aantal opdrachten en klanten (bijvoorbeeld 5-10 kleinere opdrachten per maand).

> Iemand in gelijkaardige situatie en al ervaring met freelancing die tips kan geven over welke vennootschapsvorm best te kiezen? Bij een bijvoorbeeld een aannemer kan ik mij iets voorstellen, maar wat voor een risico kan een illustrator kunnen lopen om prive vermogen te moeten beschermen via een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid? Ik bezie de zaken misschien te rooskleurig?

> Eenmanszaak zou simpelste en snelste manier zijn, maar blijkbaar kom je al snel in hogere belastingschijven waardoor bijverdienste snel niet meer de moeite lijkt.

> Een keer lees ik dat je vrijgesteld bent van sociale bijdrage of vrijstelling kan vragen indien bijverdienste < € 1.865,45 , dan weer dat je toch voorlopige bijdrage van 99,38 euro per kwartaal moet betalen?

> En wat indien blijjkt na 6 maanden of zelfs na 2 jaar dat je nog steeds geen cent verdiend hebt, moet je alsnog iets betalen dan?

Dank alvast.

Reclame