conflict tussen 2 vennoten in VOF

CJoris
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

conflict tussen 2 vennoten in VOF

#1 , 04 dec 2023 19:27

Een vriendin van mij heeft samen met een business partner een VOF waarmee zij diensten verlenen aan bedrijven.
Twee jaar geleden hebben zij behoorlijk wat schulden opgelopen en daarvoor is met de verschillende schuldeisers een terugbetalingsplan opgesteld.
Aflossing van de schulden gebeurt via actuele inkomsten van de VOF.
Sinds enkele maanden weigert de business partner om nog een bijdrage te leveren: zij factureert haar eigen diensten nu rechtstreeks aan de klant. Die inkomsten gaan dus niet meer naar de VOF.
Concreet moet mijn vriendin nu opdraaien voor alle kosten: aflossing schulden, administratieve kosten, boekhouding etc.
Zij heeft verschillende pogingen gedaan tot overleg maar business partner reageert niet en weigert elke medewerking.
Bestaat er een juridische/wettelijke manier waarop mijn vriendin haar business partner kan verplichten om haar deel bij te dragen in bovenvermelde kosten?
Aandelen van de VOF zijn 50/50 verdeeld (elk evenveel) en in de statuten is geen regeling voorzien voor geschillen tussen partners.

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 04 dec 2023 19:35

Het probleem lijkt mij niet bij de kosten te zitten, deze zijn immers voor de VOF. Maar als overeengekomen is via de VOF te factureren, moet dit niet via de eigen vennootschap gedaan worden.

U kan de klant erop wijzen dat de diensten verricht worden door de VOF en dit dus aan de VOF betaald moet worden. Maar kans is groot dat die hier buiten gaat willen blijven.

Franciscus
Berichten: 38614

#3 , 05 dec 2023 21:59

Zijn beide partners niet hoofdelijk aansprakelijk voor alle schulden?
En dan kunnen de schuldeisers toch bij beide afzonderlijk terecht voor de volle schuld?

Reclame

CJoris
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 dec 2023 22:07

Klant wil zich hier inderdaad buiten houden.

Als de VOF stopt met afbetalen van schulden, zullen schuldeisers zich inderdaad tot beide vennoten wenden (hoofdelijk aansprakelijk). Haar vrees is dat haar partner dan opnieuw weigert te betalen, zij zich voor de volledige schuld tot haar zullen wenden.

LeenW
Berichten: 12860

#5 , 05 dec 2023 22:18

Dat is goed mogelijk, het is niet aan de schuldeiser om zich bezig te houden met de interne werking van de VOF.

Thomas_A
Berichten: 2335
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 dec 2023 07:15

Klant zal ter goeder trouw de facturen betalen die hij ontvangt.

Als schuldeiser zich richt tot de meest solvabele partij, is het aan deze om de andere partner in de VOF voor de rechtbank te brengen. Niet aan de schuldeiser.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”