Eenmanszaak naar VOF met 2 personen

Robdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Eenmanszaak naar VOF met 2 personen

#1 , 06 nov 2023 11:03

Dag Forum, alvast bedankt voor de info.

Mijn zaak is een eenmanszaak met een 25tal klanten en een voorlopig jaarlijks terugkerend inkomen van 15.000 euro. (nog niet zo lang actief)
Graag had ik mijn eenmanszaak naar een VOF gebracht om dit te laten groeien samen met een vriend waar ik een goede verstandshouding mee heb.

Ik heb al veel gelezen over de inbreng en goede afspraken etc.. maar hoe pak ik dit best aan?
Hij brengt eigenlijk niets financieel of materieel in buiten ook zijn kennis en de tijd.

Ik heb al nagedacht over inkopen maar dit is een jaarlijks terugkerende kost.. hoe kan hij zich daar dan op inkopen?

Of kan ik zeggen: de inkomsten van die personen zijn uitsluitend voor mij? of doe ik een winstverdeling van 60/40 of 70/30 of? maar na 5 jaar gaat dat dan weer negatief zijn in zijn richting misschien..

Ik weet echt niet goed wat mijn opties zijn..

Alvast bedankt voor de hulp!

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 06 nov 2023 11:20

Is een BV hier niet eenvoudiger voor het inkopen? Maar ik zou samen eens naar een boekhouder stappen om de beste optie te bespreken.

Robdv
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 nov 2023 11:30

Ik weet niet of BV de juiste keuze is.. misschien wat extra info: ik doe dit in bijberoep en we zouden dit allebei in bijberoep doen tot we genoeg geld verdienen om dit voltijds te doen.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5423

#4 , 18 nov 2023 15:55

Zelf zou ik apart zelfstandig blijven. F2 kan aan F1 zijn deel factureren als F1 het totaalbedrag aan klant factureert. Mocht er een haar in de boter komen dan kan je de wegen vlot laten scheiden.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”