Ontslag nemen bij een VZW

SamDT
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Ontslag nemen bij een VZW

#1 , 23 okt 2023 14:21

Enkele jaren geleden hebben wij met enkele familieleden een VZW opgericht voor kinderen met een bepaalde handicap.
Medeoprichters zijn mijn moeder, stiefvader, broer en diens toenmalige vriendin en schoonmoeder.

Mijn broer en zijn vriendin (beide directeur) zijn uit elkaar en er gebeurt niets meer met de VZW.

Ik (gedelegeerd bestuurder) kreeg een tijd terug brieven van KBC dat de rekening onder 0 staat, dat gegevens niet meer geupdate worden etc.
KBC wil mij niet meer info geven omdat ik geen toegang heb tot de rekening.

Ook is er heel wat geld van de rekening gewoon verdwenen, mijn broer en zijn ex vriending leggen de schuld bij elkaar.

Graag zouden mijn moeder, stiefvader en ikzelf als bestuurder gewoon opstappen of de VZW stopzetten om geen moeilijkheden te krijgen.
Maar daarvoor moet er een algemene vergadering zijn, deze hebben we nu samengeroepen adhv een aangetekende brief.

Wat als niet iedereen komt opdagen?
Kan ik eenzijdig ontslag nemen? En wat kan ik nog doen om mijzelf in te dekken zodat ik geen brieven meer krijg van de bank bijvoorbeeld, aangezien ik met het financiele niets te maken heb.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 okt 2023 17:39

Als er geld verdwenen is, legt u als bestuurder bij de politie klacht neer "tegen onbekenden", ook al zijn de personen die wél toegang hadden tot de rekeningen u uiteraard wel bekend (u weet niet wie van de 2 geld deed verdwijnen) : u geeft hun namen en gegevens dan ook door aan de politie .

U verwittigt KBC schriftelijk dat u klacht neergelegd hebt bij politie, en vraagt hen als gedelegeerd bestuurder van de VZW de rekening te blokkeren wegens vermoeden van fraude, zodat geen verdere schulden gemaakt kunnen worden.


Tegen 1 januari moeten statuten ook aangepast zijn
Op sanctie van hoofdelijke aansprakelijkheid voor de bestuurders ...

Dus best uw VZW opdoeken op de AV - zorg dat het op de agenda staat of gezet wordt :!:

https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuu ... #procedure

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”