Wagen overnemen eenmanszaak naar privé

JessicaC
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wagen overnemen eenmanszaak naar privé

#1 , 19 sep 2023 10:17

Hallo,

Ik had in 2014 een wagen gekocht en ingeschreven op mijn eenmanszaak. In 2017 ben ik gestopt met de eenmanszaak en heb ik de wagen privé overgenomen.
Ik heb hier na de overname privé BTW op moeten betalen omdat dit in de eenmanszaak was afgetrokken. Volgens de boekhouder destijds moest ik verder niets doen om de wagen over te nemen en was het goed zo.

Nu, 18 september 2023, ontvang ik een verkeersboete van 875 euro wegens het "niet naleven verplichting om nodige maatregelen te nemen ter identificatie van de overtreder door rechtspersoon." Dit gaat over een overtreding van mei 2021.
Als ik het goed begrijp is er een boete omdat de bestuurder niet geïdentificeerd kon worden?

Maar het gaat om mijn vorige wagen dewelke ik in 2017 overgenomen heb van mijn eenmanszaak die in september 2017 gestopt is.
De identificatie schuldenaar staat op een adres waar ik sedert april 2018 niet meer woon maar de overtreding zou wel dateren van 2021 alsook zie ik hier het btw nummer van die eenmanszaak staan die vanaf september 2017 niet meer bestaat.

Wat mij betreft zie ik hier enkele punten die niet correct zijn waardoor de overtreding niet uitvoerbaar is
1. Het gaat om een overtreding die plaatsvond op 21/05/2021 met een wagen die privé overgenomen is van mijn eenmanszaak die niet meer bestaat sedert september 2017.
2. “niet naleven verplichting om nodige maatregelen te nemen ter identificatie van de overtreder door rechtspersoon” Deze wagen is nooit op een vennootschap ingeschreven geweest maar op een eenmanszaak, ergo geen rechtspersoon.
3. Identificatie van de schuldenaar staat op een btw nummer dewelke niet meer bestaat sedert september 2017 en het adres waar ik niet meer woon sedert april 2018

Wat klopt er niet in dit verhaal? Had ik iets anders moeten doen toen ik de wagen overnam in 2017?


Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 sep 2023 12:38

Nu, 18 september 2023, ontvang ik een verkeersboete van 875 euro wegens het "niet naleven verplichting om nodige maatregelen te nemen ter identificatie van de overtreder door rechtspersoon." Dit gaat over een overtreding van mei 2021.
Die boete heeft u betaald ?`
Als ik het goed begrijp is er een boete omdat de bestuurder niet geïdentificeerd kon worden?
Voor een rechtspersoon bestaat de verplichting al jaren om de overtreder te identificeren
Boete betalen volstaat niet in geval auto geregistreerd is op een rechtspersoon.

Wat klopt er niet in dit verhaal?
Waarschijnlijk administratieve kafka ...

Stuur het tijdsverloop dat u hierboven post, wat opgekuist en aangetekend (met terugmelding van aflevering) naar het politieparket dat u de minnelijke schikking stuurde, met de nodige referenties (ivm opdoeken BTW nummer), de vermelding dat voertuig nooit ingeschreven was op een rechtspersoon maar op uw eigen naam, en dat de natuurlijke persoon die de overtreder was (u dus) de boete reeds betaald heeft op ../../....

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2531
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2023 12:51

https://www.cultuurloket.be/kennisbank/ ... onlijkheid

Wagen is van TS verkocht aan haarzelf ( éénmanszaak ) en terug gekocht van éénmanszaak ( TS ) .
Wagen is van TS zelf en de mogelijke overtreding zal normaliter door haar gepleegd zijn.

LeenW
Berichten: 12860

#5 , 19 sep 2023 13:20

Sinds wanneer is een eenmanszaak een rechtspersoon?


LeenW
Berichten: 12860

#7 , 19 sep 2023 14:03

Net daarom dat ik de vraag stel hoe men wetgeving betreffende rechtspersonen wil toepassen op een natuurlijk persoon.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”