Contract bedrijfswagen

marianne201180
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Contract bedrijfswagen

#1 , 04 sep 2023 20:42

Wij hebben twee jaar geleden een nieuwe bedrijfswagen besteld, die nog steeds niet geleverd is en zelfs nog niet in productie is volgens de garage. Omdat we ondertussen heel dringend een nieuwe wagen nodig hadden, hebben we bij een andere garage een nieuwe wagen gekocht die wel reeds geleverd is.
Nu zouden we de andere wagen willen annuleren.
Contractueel gezien zitten we als vennootschap vast omdat het consumentenrecht van 'redelijke levertermijn' hier blijkbaar niet van toepassing is.
We zouden een annulatie kost van 15% moeten betalen.
Wij zijn van mening dat dit onredelijk is en willen dit dan ook niet betalen. Is er iemand die toevallig weet of je als vennootschap hier op 1 of andere manier toch onderuit kan?
We hebben hen 1,5 jaar de kans gegeven om een wagen te leveren. Dit lijkt me al een redelijke termijn. Ik vraag me af of dat allemaal zomaar kan? Dan zouden zij ons bij wijze van spreken 5 jaar op onze wagen kunnen laten wachten?
Hopelijk kan iemand ons hier raad geven.
Alvast bedankt.

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 05 sep 2023 00:20

Ooit de firma in gebreke gesteld?
met de nodige bewijzen dat de wagen zelfs nog niet in productie is?
Wat zegt de invoerder / constructeur (op papier natuurlijk)?

marianne201180
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2023 12:44

Wij hebben nog niets ondernomen omdat het contact ons nogal vast zet of zo lijkt het wel. Wat we begrepen hadden is dat een ingebrekestelling niet veel uithaalt omdat zij onvoorziene omstandigheden kunnen inroepen. Er staat in het contact dat de leverdatum een 'inschatting' is.
De reden voor de vertraging zou nog steeds ontbrekende onderdelen zijn.
Waarschijnlijk kunnen zij zich beroepen op onvoorziene omstandigheden wegens covid19 of andere zaken.
Waar ik ergens ook wel begrip voor heb, maar ik vind twee jaar gewoon wel heel lang en vind het geen redelijke termijn meer..
Alvast bedankt voor je antwoord trouwens.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”