Digital nomad - referentieadres - eenmanszaak?

Charissa B
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Digital nomad - referentieadres - eenmanszaak?

#1 , 30 jun 2023 20:57

Hallo

Ik woon intussen al meer dan een jaar in mijn motorhome. Ik heb een referentie adres bij een familielid staan. Zij huurt een appartement.

Ik heb een voltijdse vaste job. Nu droom ik ervan om in de toekomst toch ebooks te kunnen verkopen en een online zaak te starten (digital nomad). De eerste jaren vooral naast mijn huidige job, in de toekomst misschien voltijds.

Een eenmanszaak lijkt niet te lukken doordat ik een domicilie adres nodig heb. Is dit zo? Zijn er eventuele nadelen voor mijn familielid en/of de verhuurder? Zijn er andere mogelijkheden?

Alvast bedankt

LeenW
Berichten: 12860

#2 , 30 jun 2023 21:20

Vennootschap oprichten zal eenvoudiger zijn, de maatschappelijke zetel zet u dan op een bedrijvencentrum waar u een (zeer klein) kantoor huurt.

Charissa B
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 jun 2023 22:04

Bedankt voor jouw antwoord. Vennootschap is helaas te duur voor wat ik voor de moment maar wil vrees ik... Zeker omdat ik helemaal niets ben met een (klein) kantoor. Alles is digitaal... dan lijkt het mij nog goedkoper om in UK een LT op te starten. Heel wat landen zijn beter voorzien op digital nomads. Ik wou toch eerst even kijken of er echt geen simpele oplossing voor was in België die ik over het hoofd zag.

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 30 jun 2023 22:24

Toch mee oppassen, Ltd's worden alsmaar strenger opgevolgd omdat er veel mee gefraudeerd wordt. Als u feitelijk woont in en werkt vanuit België, dan gaat de Fiscus u volledig in België proberen te belasten.

Charissa B
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jun 2023 22:47

Dankje.
Ik wil net wel in orde zijn en geen fraude plegen maar België voorziet niet echt wat redelijk voor Digital nomads.

Mijn vriend woont wel in de UK. Ik ben er ook regelmatig in de winterperiode. Zij hebben wel effectief iets voorzien voor Digital nomads.

Ik wou het vooral eerst hier checken en proberen maar al over de €1000,- opstart kosten en een kantoor huren dat je niet gebruikt voor misschien €1000,- a €2000,- inkomsten op een jaar vind ik wat gek.

jef007
Berichten: 1684

#6 , 01 jul 2023 00:20

een postbus (MZ) huren in een businesscenter zal u 50 euro per maand kosten!

LeenW
Berichten: 12860

#7 , 01 jul 2023 09:22

Dankje.
Ik wil net wel in orde zijn en geen fraude plegen maar België voorziet niet echt wat redelijk voor Digital nomads.
Dat is op zich niet onlogisch. Buiten het feit dat de Overheid voor zichzelf wil dat er genoeg Belgische belastingen betaald worden, hebben zij ook een taak om de rechten van de burgers bij een geschil te vrijwaren. Begin er maar eens aan om een Ltd waarbij noch de vennootschap noch de zaakvoerder een vast adres heeft te dagvaarden. Dat gaat in tegen alle principes van consumentenbescherming.

LeenW
Berichten: 12860

#8 , 01 jul 2023 09:23

een postbus (MZ) huren in een businesscenter zal u 50 euro per maand kosten!
Maar op een postbus kan je geen vennootschap zetten. Er zal altijd een minimum aan (gedeeld) kantoor moeten zijn. De prijzen zijn inderdaad van die orde.

jef007
Berichten: 1684

#9 , 01 jul 2023 10:56

rond het Brusselse ( in de Vlaamse rand) zijn er tientallen businesscentra, waar je (letterlijk) een brievenbus kan huren aan 50 euro per maand.
je kan op dat adres ook uw vennootschap (meestal een BV) zetten.
Honderden zelfstandigen (zonder diploma van beroepsbekwaamheid of bedrijfsbeheer) die in Brussel wonen, zetten daar hun BV, als MZ.
Hun vestigingseenheid ( in KBO) is dan meestal hun prive adres.

LeenW
Berichten: 12860

#10 , 01 jul 2023 10:59

Het is niet omdat het gedaan wordt, dat het mag. Fiscus zal inderdaad dan privéadres zaakvoerder gebruiken.

jef007
Berichten: 1684

#11 , 01 jul 2023 13:27

2 voorbeelden :

1930 Zaventem Imperiastraat 8 : 1.758 maatschappelijke zetel/vestigingseenheden

1780 Wemmel Lt Graffplein 15 : 829 maatschappelijke zetel/vestigingseenheden

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”