Geschil tussen oprichters wegens zaakvoerder

Malikaabdrm
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Geschil tussen oprichters wegens zaakvoerder

#1 , 15 mar 2024 09:02

Goedemorgen,

Als medeoprichter en zaakvoerder van ons bedrijf, maak ik me zorgen over het voorstel van mijn twee andere vennoten om een nieuwe zaakvoerder aan te stellen. Ik ben hier sterk tegen, omdat ik vrees dat ik de controle over onze financiën zal verliezen en dat de nieuwe zaakvoerder mogelijk niet verantwoordelijk met ons geld zal omgaan. Bovendien is de voorgestelde kandidaat niet van Belgische origine en heeft slechts een Spaanse verblijfskaart. Mijn medevennoten willen hem of een andere Spaanse rechtspersoon als zaakvoerder benoemen. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik bezit 34 aandelen van 100. Alvast bedankt.

LeenW
Berichten: 12853

#2 , 15 mar 2024 09:04

U gaat 50% + 1 aandeel in uw bezit moeten krijgen als u de beslissingen wil maken.

Malikaabdrm
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2024 11:41

Welke stappen mag ik in mijn situatie ondernemen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12853

#4 , 15 mar 2024 11:43

Wat wil u hier juist bereiken? Met de huidige aandelenverdeling kan u niets doen aan de beslissingen van de meerderheid.

denlowie
Berichten: 15929
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mar 2024 11:13

Zorg dat je 51% van alle aandelen bezit en dan kan u beslissen wie er zaakvoerder word , in een vennootschap is deze die het meeste aandelen heeft het voor het zeggen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Malikaabdrm
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2024 23:59

Dit begrijp ik. Maar mijn medevennoten zijn buitenlanders. En van mij mogen ze wel elk zakvoerder zetten die ze willen. Maar ik ben eerste 3 jaar persoonlijk aansprakelijk. En moeten ze met de nieuwe zakvoerder fouten maken- dan ben ik het geweest.

Thomas_A
Berichten: 2331
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 mar 2024 08:19

Welk ander advies verwacht u hier dan eigenlijk? U bent akkoord gegaan met een minderheidsbelang en toch aanstelling als zaakvoerder. Daar kan niemand hier iets aan veranderen en daar zijn geen “stappen tegen te ondernemen”.

Wat voor type verblijfskaart? Mogelijk mag hij hier in de EU effectief mee werken.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”