opmaken van een officieel document

sacha
Topic Starter
Berichten: 2

opmaken van een officieel document

#1 , 24 mar 2006 09:59

Vorig jaar hebben mijn zus en ik een zaak opgestart, bvba. Voor de oprichtingkosten hebben we een lening aangegaan voor de aankoop van ons pand en heb ik persoonlijk, samen met mijn partner, eigen kapitaal ingebracht (wat om een serieus bedrag gaat).
Een fout van me is geweest dat we een mondelinge afspraak hebben gemaakt kwa terugbetaling door mijn zus van de helft van ons eigen ingebracht kapitaal. Mits er in de relatie van mijn zus problemen zijn en kwa toekomst dit onzekerheid bied naar onze zaak toe (financi?le kant, terugbetaling van harentwege) wil ik graag nu alles laten vastleggen op papier zodat ik en mijn gezin er niet de dupe van worden.
Moet dit onder toezicht van een notaris of kan ik dit zelf vastleggen op papier en door alle partijen laten ondertekenen?
Er is al een som terugbetaald, maar sindsdien heb ik niets meer gezien. Ik begrijp dat het voor haar ook niet gemakkelijk is, maar als ze dan persoonlijke spullen gaat aankopen die ze niet vandoen heeft terwijl ze bij wijze van spreken bij ons een schuld heeft, vind ik niet kunnen.
Kan ik ook een terugbetalingsplan laten of zelf opstellen dat voor haar haalbaar is. Ik weet dat mijn zus van goede wil is, maar ik wil ook geen 20 jaar wachten bij wijze van spreken op mijn centen. Immers we willen zelf een woning aankopen, maar zonder deze centen kunnen we dat niet.
Alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sacha
Topic Starter
Berichten: 2

#2 , 24 mar 2006 21:07

niemand?

Fresh
Berichten: 167

#3 , 25 mar 2006 11:55

een schulderkentenis door uw zus kan perfect onderhands gebeuren. Men hoeft hiervoor dus niet via de notaris te passeren.

Reclame

vos
Berichten: 6

#4 , 29 jun 2006 18:02

't voordeel van een notari?le akte is evenwel dat ze uitvoerbaar is. nadeel: het is duurder.

basejumper
Berichten: 4680
Locatie: Diest

#5 , 14 aug 2006 19:17

Sacha,

Indien jij een aanzienlijk kapitaal hebt ingebracht (en je zus niet) is dit mogelijk al op twee manieren te bewijzen.
1. Waarschijnlijk is die eigen inbreng gebeurd door overschrijving tussen je eigen bankrekening, en die van de BVBA.
2. In de BVBA zal dit terug te vinden zijn ofwel in het Kapitaal van de vennootschap (wat normaliter dan ook vermeld stond op bewijs van kapitaalsinbreng bij de bank, nodig om BVBA bij notaris op te richten) In dat geval heb je ook een groter aantal aandelen in de vennootschap dan je zus.
Meer waarschijnlijk zal dit terug te vinden zijn in de post Rekening Courant Passief Zaakvoerders. Komt er op neer dat jij eigenlijk een lening gegeven hebt aan de BVBA waar je trouwens ook jaarlijks de wettelijke intrest op mag vragen.
Indien je echter gelden aan je zus geleend hebt, die het nadien als "eigen gelden" ingebracht heeft in de vennootschap, zit je wel met een probleem.

Uit de "slechte relatie" van je zus kan ik niet opmaken of zij al dan niet gehuwd is. Immers indien zij een lening aangaat, zelfs voor eigen vermogen (want beroepsdoel is Eigen Vermogen), moet de man minstens meetekenen voor kennisname.

Twee oplossingen :

1. Vooralsnog actueel een leencontract (laten ) opstellen en laten registreren.
2. Beter nog is (indien nog niet gebeurd) de tegenwaarde in aandelen op jouw naam te laten transfereren. Dit kan simpel door het Register van Aandeelhouders te wijzigen en door alle partijen te laten tekenen. Je kan dan in de toekomst de aandelen terug naar haar transfereren overeenkomstig haar betalingen. Je hebt dan toch enige waarborg tot terugbetaling.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”