BVBA verkopen of stopzetten

FrankVD
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

BVBA verkopen of stopzetten

#1 , 22 okt 2016 18:16

Beste,

in mei 2009 heb ik een BVBA rond IT diensten opgericht. 12.000 Eur gestort. De eerste jaren waren ok maar in 2012 is een klant weggevallen en de omzet/winst dus fel vermindert.

Mijn zaak factureerd nu ongeveer netto 2400 Eur/maand aan werkuren. Qua loon betaal ik mezelf maandelijks niets. Op het einde vh jaar zie ik telkens met de boekhouder wat ik kan uitkeren als loon. Vorige jaar was dat iets van een 10000 Eur dat ik netto heb overgeschreven naar prive en er zou een 4-5000 RC zijn geweest. De bvba bezit geen vastgoed of auto alleen 2 pc's (aankoop 2011 & 2015) met elk 2 schermen, bureau+stoel, laptop, iphone6s en wat randapparatuur zoals printer, externe schijven, ssd, ups, dymo, netwerkkabels, powerline adapters en 1 Cisco VoIP toestel.

Er staat nu zo'n 30K op de rekening en ik zal op het einde vh jaar wel terug 10-15K als loon kunnen uitkeren maar soit da's geen leven he...

Liefst zou ik mijn bvba verkopen maar ik kan me niet voorstellen dat ik makkelijk iemand ga vinden die mij +-30K prive wil betalen hiervoor. De pc, bureau, iphone & randapparatuur zou ik prive willen houden.
Ik zou het geld graag snel prive hebben. Klopt het dat ik dan 2 opties heb:

- Factuur prive maken van 2-3.000 Eur voor de pc's etc. Klein loon/divi uitkeren maar daar blijft maar 50% prive van over... BVBA stopzetten wat 2-3.000 kost en +-1j duurt. Die eerste 12K & rest winst -25% liquidatiebelasting kan ik dan wel pas nadien hebben.
- Factuur prive maken van 2-3.000 Eur voor de pc's etc. Max loon/divi uitkeren maar daar blijft maar 50% prive van over & BVBA verkopen voor 1500-2000 Eur

Als ik iemand vind die me 30K wil geven voor de BVBA ga ik wel veel meer overhouden, niet?

bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2016 20:13

Waarom zou men je bvba kopen ???
Als deze niet volstort is kan je ze zelfs niet verkopen en moet nog 6600€ volstort worden !

Lege bvba zijn te krijgen bij de vleet gratis voor niks !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 25 okt 2016 17:54

De eerste €12,000 per jaar is quasi belastingvrij in de personenbelasting. Op de rest (wat al belast is in de vennootschap) kan je een liquidatiereserve (aan 10%) aanleggen dit jaar, en volgend jaar liquideren.

Kosten liquidatie BVBA, tja.. die zijn er altijd. Niemand gaat gewoon een vennootschap overnemen met geld. Toch niet met "maar" €30k, want je zit ook met de jaarlijkse kosten + het verleden van de vennootschap. Een lege schelp met een half miljoen cash, dat zal wel waarde hebben.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”