Opstarten VOF / Bedrijfwagen

simeon
Topic Starter
Berichten: 38

Opstarten VOF / Bedrijfwagen

#1 , 29 aug 2016 18:37

Hallo allemaal,

Ik werk al een hele tijd in IT en ga dit nu op zelfstandige basis doen binnen een VOF.
Ik zou een auto aanschaffen onder financiële rente. Nu vroeg ik mij af hoe ver ik comfortabel kan gaan in mijn budget (per maand).
Laat ons zeggen dat x mijn maandelijkse inkomen is (gebaseerd op gemiddeld 220 werkdagen per jaar) excl BTW.
Dan zou mijn maandelijkse kost voor de renting ongeveer 8% zijn (excl btw) van dat bedrag. Dit gaat over een 3 liter benzinewagen met 149g CO2.

Is dit haalbaar ? Zijn er bepaalde valkuilen waar ik moet op letten ?

Bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 29 aug 2016 20:02

Daar is onmogelijk een zinnig antwoord op te geven. Je wagen zal één van de kosten zijn van de onderneming. Je financieel plan zal duidelijk maken of dit al dan niet haalbaar is.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 29 aug 2016 23:20

Hoeveel denk je te factureren per dag?

Zolang je de wagen kan betalen, naast het uitbetalen van een gezonde bezoldiging + de andere vaste kosten van je vennootschap, is het financieel haalbaar? Als je dagtarief €400 per dag is (gemiddelde voor een ITer), dan heb je ongeveer €88,000 bruto per jaar. Als de wagen €750 of €1,000 kost bruto per maand binnen de vennootschap + daarop dan prive nog wat voordelen alle aard, is dit m.i. haalbaar. Sommige mensen hebben geen dure wagen nodig, en geven daar dus minder aan uit. Anderen hebben graag een mooie (sport)wagen, en geven graag iets meer uit. Hangt allemaal af van je situatie en wat je zelf wil.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 30 aug 2016 00:06

Je moet nog beginnen en je droom al van dure luxe auto, als dat maar goed komt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 aug 2016 06:48

@ sloeberken
Tegenwoordig is dit het eerste waar men aan denkt als men zelfstandig word, in mijne tijd was dit het allerlaatste en eerst een tweedehands.

Maar bon ieder voor zich zelf zeker !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 30 aug 2016 21:37

Als ITer valt dat best mee. Daar kan je gemakkelijk 6-12 maanden aan een dagtarief ergens op een tijdelijk project factureren. Je moet natuurlijk geen Porsche kopen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”