Aanrekening RSZ ondanks onbezoldigd zaakvoerderschap

opontdekking
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanrekening RSZ ondanks onbezoldigd zaakvoerderschap

#1 , 20 jul 2016 17:52

Hallo

Ik ben onbezoldigd zaakvoerder sedert 1/7/2015. Ik kreeg vrijdag een herinneringsbrief (het eerste stuk dat ik hierover ontvang?) dat ik 3899.58€ moet betalen. De achterzijde leert dat ze me aanrekenen sedert het 2de kw van 2015.

Ik viel compleet uit de lucht daar ik onbezoldigd ben en dat dit duidelijk terug te vinden is in mijn personen belasting. Op mijn vraag om meer uitleg via email kreeg ik volgende antwoord:

Geachte,

U was reeds aanwezig als passief vennoot sinds de oprichting van de vennootschap.

Wanneer U benoemd wordt als zaakvoerder ( al dan niet bezoldigd) bent U niet langer passief vennoot van wordt U actief vennoot.

Een actief vennoot dient sociale bijdragen te betalen.


Een onbezoldigd zaakvoerder dient geen sociale bijdragen te betalen indien hij voldoet aan volgende voorwaarden:

- benoeming van kosteloos mandataris

- geen enkele andere bezoldiging genieten voor deze activiteit, noch van voordelen in natura, noch van inkomsten uit immobiliën (of andere)

- Dat de vennootschap voor hem geen bijdragen of premies stort voor een aanvullend pensioen

- Dat hij in de vennootschap exclusief deze activiteit uitoefent, m.a.w. dat hij geen enkele andere technische functie uitoefent (zoals werkend vennoot, dienstverlener,..

In bijlage vindt U de aansluitingsverklaring die U ondertekend heeft.


Er zit geen bijlage bij wel een prinstscreen van de publicatie oprichtingsakte. Wel ik heb vorige maand besloten me vanaf deze maand een loon tot te kennen dus ik heb een aansluitingsverklaring ondertekend ingaand op 1/7/2016.

Iemand tips hoe ik hieruit kan geraken? Want 4000€ betalen en 0 loon is toch wel zeer zuur

Dank voor de feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2016 19:06

De lol van onbezoldigd zaakvoerder dat word nergens meer au serieus genomen, je werkt in de vennootschap en als zo breng je een economische meer waarde op !
want met 0 € loon doet niemand nog iets, enkel de zon gaat gratis op !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 21 jul 2016 00:36

3899.58€? Dat is meer dan de minimumbijdrage van +-€750 per kwartaal? Van waar halen ze dat bedrag?

Daarnaast: voldoet u niet aan alle voorwaarden van onbezoldigd zaakvoerderschap? Persoonlijk zou ik de RSZ uitnodigen om het bewijs te leveren, aangezien u aan alle vooropstelde voorwaarden voldoet.

Het is echter wel aangewezen een minimale bezoldiging op te nemen (desnoods te boeken op de RC) - zo kan je een deel belastingen besparen omdat anders bv. je belastingvrije som verloren gaat. Op €1.000 per maand betaal je minimale sociale bijdragen + quasi geen personenbelasting.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jul 2016 07:51

Om als onbezoldigd mandataris beschouwd te worden, moet u tegelijkertijd aan de drie onderstaande voorwaarden voldoen.

U mag naast het onbezoldigd mandaat geen enkele andere activiteit uitoefenen in de vennootschap (geen boekhoudkundige, commerciële, administratieve of andere taken). Doet u dat wel, dan bent u werkende vennoot of hebt u een uitvoerende functie op zelfstandige basis.
Uw mandaat moet als onbezoldigd beschreven zijn in de statuten van uw vennootschap, of de raad van bestuur of algemene vergadering heeft uitdrukkelijk beslist tot de kosteloosheid. (bewijs in rechte)
U geniet in de praktijk geen enkel voordeel (ook geen voordelen in natura) vanwege uw functie als mandataris (ook geen belastingvoordeel). (bewijs in feite)

bron acerta

Moet zich niet aansluiten een onbezoldigd zaakvoerder die geen aandelen in de zaak heeft, en geen enkele taak doet, enkel tekenen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

stepisa
Berichten: 11

#5 , 22 jul 2016 12:42

@ fortuin
ze rekenen minimale bijdrage maar met verhogingen. Het gekke is dat dit de EERSTE communicatie is die ik hierrond krijg. Komt dit omdat ik op 23/5 / 2016 een aansluitingsformulier ondertekend heb omdat ik mij vanaf 1/6 een wedde wou toekennen dat ze wakker geschoten zijn?

@ den lowie
ik ben enig vennoot en degene die de activiteit uitoefent .......toen ik mijn licht opstak vorig jaar werd me enkel gezegd dat ik mezelf niks van wedde mocht uitkeren........ik kreeg dit advies omdat ik een RC heb van 80 000€ en een verlies van 40 000, dus viritueel falliet, daarom kreeg ik het advies om de kosten te besparen van loon en rsz voor de zaak zodat ik een gedwongen vereffening aan mijn been zou hebben. Heb dus zeer goed gewerkt en mijn verlies volledig opgehaald vandaar dat ik mezelf nu een wedde wou uitkeren

Ik snij nu dus 2 keer in mijn vingers: ik moet rsz betalen maar verlies dus mijn belastingsvrije som van vorig jaar. Heb 2 weken terug mijn pb ingedient met NUL inkomen?

Dus iemand tips hoe ik hier met zo min mogelijk kleerscheuren uit kan komen? Kan ik eventueel nog een rechtzetting in bp doen en nog in de zaak ook, de jaarrekening ligt nog niet neer

dank alvast voor de reeds ontvangen insteek

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 jul 2016 14:49

Als je alleen in een vennootschap bent, dan heb je personeel in dienst, en wie doet de leiding van dit personeel ?

Als onbezoldigde mag je niks doen zelfs geen brief op de post doen !

Wat je pb betreft denk ik dat je begin volgend jaar een controle zal mogen verwachten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”