Vennootschapsvorm tijdens doctoraat

PhDStudent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Vennootschapsvorm tijdens doctoraat

#1 , 15 mei 2016 19:26

Beste lezers,

In het dagelijkse leven ben ik een doctoraatsstudent waar ik een belastingvrije onkosten vergoeding voor krijg met het statuut van doctoraatsbursaal. Hiernaast zou ik graag een bedrijfje opstarten dat tal van diensten levert. Nu moet ik deze werkjes afwijzen omdat ik geen facturen kan maken. Ik heb me laten vertellen dat ik geen bijberoep kan opstarten aangezien ik ook geen effectief hoofdberoep heb? Weten jullie wat voor mij dan de beste en mogelijke vennootschapsvormen zijn die voor mij van toepassing zijn waarbij ik dan niet direct sociale lasten van hoofdberoep moet betalen?
Heeft dit dan invloed op mijn personenbelasting die nu steeds 0 zijn?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 15 mei 2016 19:30

Mag u dat wel combineren met uw doctoraatsbeurs (voorwaarden toekenning beurs)?
Jaren geleden mocht ik dat niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

WP002
Berichten: 1479

#3 , 15 mei 2016 19:36

Dat hangt in elk geval van het soort beurs af. Het FWO is daar zeer streng in (je mag zelfs tijdens je 4 jaar beurs geen andere diploma's halen, ook niet die van bijv. de lerarenopleiding), andere beurzen minder. @TS: over welke beurs gaat het?

Reclame

PhDStudent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2016 20:06

Ik heb geen beurs van FWO of IWT, enkel mijn contract bij de universiteit als doctoraatsbursaal. De fondsen komen van het bedrijf waar ik mee samenwerk voor mijn doctoraat. Ik ga nog eens zoeken naar de concrete verwoording in mijn contract, maar ik dacht wel dat dit kon met toestemming van de promotor. Ik heb dit wel al eens met mijn promotor besproken en die heeft mij mondeling zijn toestemming gegeven zolang het werk dat ik doe niet in dezelfde lijn ligt als mijn onderzoek. Een BVBA is een aparte rechtspersoon die losstaat van mij (buiten dat ik de oprichter en zaakvoerder ben dan), als ik mijzelf dan geen loon uitkeer is er mogelijks nooit een probleem met "bijverdienen"?
Laatst gewijzigd door PhDStudent op 15 mei 2016 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 15 mei 2016 20:07

Dat hangt in elk geval van het soort beurs af. Het FWO is daar zeer streng in (je mag zelfs tijdens je 4 jaar beurs geen andere diploma's halen, ook niet die van bijv. de lerarenopleiding), andere beurzen minder. @TS: over welke beurs gaat het?
De beurs die ik genoot was van FWO (heette toen nog NFWO wegens nog niet geregionaliseerd).
Mocht met niets worden gecombineerd. Ook niet met behalen van ander diploma.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 15 mei 2016 20:18

Ik heb geen beurs van FWO of IWT, enkel mijn contract bij de universiteit als doctoraatsbursaal. De fondsen komen van het bedrijf waar ik mee samenwerk voor mijn doctoraat. Ik ga nog eens zoeken naar de concrete verwoording in mijn contract, maar ik dacht wel dat dit kon met toestemming van de promotor. Ik heb dit wel al eens met mijn promotor besproken en die heeft mij mondeling zijn toestemming gegeven zolang het werk dat ik doe niet in dezelfde lijn ligt als mijn onderzoek. Een BVBA is een aparte rechtspersoon die losstaat van mij (buiten dat ik de oprichter en zaakvoerder ben dan), als ik mijzelf dan geen loon uitkeer is er mogelijks nooit een probleem met "bijverdienen"?
Inderdaad. U kan perfect uzelf geen bezoldiging toekennen. Wel opletten met voordelen alle aard (bv. telefoon, PC, etc). BVBA heeft natuurlijk ook een oprichtingskost én jaarlijkse kost.

PhDStudent
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mei 2016 20:10

Toen ik verder las over dit onbezoldigd statuut kwam ik er bij uit dat er dan ook niet noodzakelijk sociale lasten betaald moeten worden bij een onbezoldigde zaakvoerder?

Echter als ik dit lees lijkt me dat ik dan nooit facturen kan maken? Aangezien ik dan wellicht automatisch beschouwd word als werkende vennoot?

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 24 mei 2016 20:41

Ik heb een tijdje in een vergelijkbare situatie vertoeft en heb dat toen laten uitzoeken door fiscaal experts. Ik kan je de lange uitleg wel eens bezorgen.
Zeker is dat er geen enkele link mag zijn met je doctoraatsonderzoek en dat je best geen zaakvoerder bent. Werkend vennoot is in principe geen probleem.

Als (doctoraat)student kan je wel degelijk zelfstandige in bijberoep zijn, mits het betalen van de beperkte sociale bijdragen verbonden aan dat statuut. Als de inkomsten heel beperkt zijn (< 14xx EUR), dan is dit zelfs 0.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”