Faillissement van een eenmanszaak

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Faillissement van een eenmanszaak

#1 , 27 sep 2015 13:00

Daar de WCO en de gevolgen er van mij momenteel wat te zwaar worden overweeg ik een faillissement.

Ik hoor er alleen vrij veel cowboyverhalen over:
  • Hoe lang duurt het eer het faillissement rond is
  • Hoe zit het met verschoonbaarheid?
  • Ik heb eigenlijk alleen staatscschulden. Maakt dit uit?
  • Hoe kan ik dingen vrijwaren?
  • Hoe zit het met zelfstandige activiteiten na het faillissement? (ik zie me niet meer - langdurig - gaan werken als werknemer)
  • Heb ik recht op iets van een uitkering?
  • Kan ik gedwongen worden om terug te gaan werken?
Kan iemand me m.a.w. een idee geven van hoe dit in zijn werk zou gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 sep 2015 16:01

Ik geloof dat ik je er al over heeft ingelicht.

1/Daar kan men geen antwoord op geven als er onroerende goederen in het spel is kan dit zeer lang duren, maar normaal 1 jaar voor al eer het afgesloten word.
2/Dit kan men zelf aanvragen vanaf de 6 de maand na het vonnis, er mag natuurlijk geen fraude in het spel zijn
3/Heeft geen enkel belang.
4/Dit kan hier niet op dit forum aan bod komen, daar goederen onttrekken aan het faillissement strafbaar is.
5/Het wil niet zeggen omdat men failliet is dat je niet terug zelfstandig mag zijn.
6/Er is een faillissementsverzekering die je maandelijks een 1100€ euro uitkeert, dit regelt de curator en ook u met de sociale kas waar je aangesloten bent.
7/Neen !

Maar pas toch op voor VZW s en personen die je willen helpen, er lopen er veel rond met minder goede bedoelingen, daar een gefailleerde zeer zwak staat de eerste weken na het vonnis.
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 07 okt 2015 10:38

Je had er mij inderdaad reeds het een of het ander over verteld, maar ik bleef desondanks nog met vragen zitten.

De duurtijd: ik huur, heb alleen maar een auto, en wat PC's. Voor de rest niets wat de moeite waard is. Duurt het echt minimaal een jaar? In je vorige beschrijving zei je dat dit al binnen een paar weken in orde kon zijn.

Wat kan ik doen in afwachting van het vonnis eigenlijk?

Wat me afschrikt is alles kwijt te zijn. Ik heb geen idee wat me allemaal te wachten staat.

Reclame

Booke
Berichten: 112

#4 , 07 okt 2015 11:28

Gelukkig heb je geen eigendom en gaat het maar over wat materiaal dat je kan missen.
Mag ik eens iets vragen : Ik heb het moeilijk om te begrijpen hoe je een eenmanszaak kan failliet laten gaan. Kon je dit niet voorkomen?

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 07 okt 2015 11:46

Als ik mij goed herinner, gebruikte TS zijn ontvangen btw om andere dingen te betalen i.p.v. door te storten aan de Staat.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 okt 2015 12:01

Ik heb het moeilijk om te begrijpen hoe je een eenmanszaak kan failliet laten gaan. Kon je dit niet voorkomen?

Een één man zaak kan even goed in de penarie komen gelijk een vennootschap dit kan, T.S heeft een paar jaar geleden een zeer grote controle gehad en moet een zeer grote som belastingen en BTW betalen, en daar komt geen einde aan, en dan is het soms beter eens door de zure appel te bijten en met een nieuwe lei te beginnen.

@ freelancer , inderdaad heb ik ooit geschreven enkele welken, en dit is ook juist de eerste 6 weken word je faillissement onderzocht??? en de schuld eisers sturen dan hun tegoeden aan de curatoren, na die zes weken ligt den boel stil dan hoor je daar niks meer van, je kan dan zelf je verschoning aanvragen vanaf 6 maanden na het vonnis, maar de curator sluit toch maar af na 1 jaar, omdat hij dan pas verslag moet uitbrengen aan de rechtbank.

Maar na het vonnis kan je de volgende dag al terug aan de slag hoor !

Je auto zal je kwijt zijn, en als je een dikke spaarboek heeft ook, voor de rest kunnen ze weinig aanslaan.

Wat die PC betreft vrees ik het ergste, maar je kan toch iets regelen zodat je onmiddellijk aan de slag kan.

Zorg dat er geen centen meer op één van je rekeningen staat, want die ben je sowieso kwijt
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 07 okt 2015 12:43

Faillissement met een eenmanszaak is nu toch wel het laatste waar je moet aan denken. Zijn er echt geen andere opties meer?

Zelfstandige ITers (op dagtarief) verdienen niet weinig, normaal gezien zou je die schulden toch moeten kunnen inhalen op een redelijke termijn? Ik veronderstel dat we sowieso maximum over enkele tienduizenden euros spreken? Wat natuurlijk veel geld is, maar niet onoverkomelijk?

Persoonlijk zou ik (indien mogelijk) liever een lening aangaan bij ouders of bank met een eenmanszaak dan door een faillissement te gaan. Desnoods betaal je die af over 3-7j. Interest zal sowieso minder zijn dan wat je nu betaald aan de overheid (9.5%?)

Indien het probleem is dat je netto niet genoeg overhoudt, dan moet je misschien eens kijken naar de fiscale regeling van de auteursrechten. Zelfstandige ITers die intellectuele rechten creëren (dus programmeren in opdracht of voor eigen rekening) kunnen hiervan gebruik maken om een deel van hun inkomen laag te laten belasten. Zo hou je netto meer over en kan je je schulden ook sneller terugbetalen. Zie http://www.agentschapondernemen.be/maat ... ge-rechten.
Laatst gewijzigd door Fortuin op 07 okt 2015 13:07, 9 keer totaal gewijzigd.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 okt 2015 12:45

De korste tijd dat ik gekend heb is vonnis op 7/01 en nazicht der ingediende schuldvorderingen op 18/02, en op de zelfde dag verzoekschrift ingediend voor afsluiting van het faillissement die dan in april reeds gesloten was.
Maar de meesten is 11 a 12 maanden na vonnis, en als er onroerende goederen zijn dan ben je vertrokken voor een paar jaar.
Hangt ook af van wie er curator is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Booke
Berichten: 112

#9 , 07 okt 2015 13:27

[/quote][/quote]
Een één man zaak kan even goed in de penarie komen gelijk een vennootschap dit kan, T.S heeft een paar jaar geleden een zeer grote controle gehad en moet een zeer grote som belastingen en BTW betalen, en daar komt geen einde aan, en dan is het soms beter eens door de zure appel te bijten en met een nieuwe lei te beginnen.

Ach zo , ja dan heeft TS destijds veel geld achterover geslagen zonder aan te geven en is hij/zij nu door de mand gevallen. Pijnlijk ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 okt 2015 14:31


Ach zo , ja dan heeft TS destijds veel geld achterover geslagen zonder aan te geven en is hij/zij nu door de mand gevallen. Pijnlijk ...
U en ik wij kenen dit dossier niet, en het is altijd zeer moeilijk om een ander zijn rekeningen te maken, T.S komt hier voor inlichtingen en niet om afgekraakt te worden, zijn toestand zal al erg genoeg zijn !

En Booke mocht je soms weten wat er achter een faillissement schuilt, daar zou je soms erg van verschieten, het is soms beter van een jaar vroeger je faillissement aan te vragen dan een jaar te laat ! !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Booke
Berichten: 112

#11 , 07 okt 2015 14:54

Ik ben er zeker van dat ik zou verschieten denlowie.
Maar mijn reactie is vooral omdat TS al dadelijk schrijft dat hij/zij zich niet meer op de gewone arbeidsmarkt wil begeven.
Als je alles aangeeft moet je bij een controle geen bang hebben natuurlijk. En als er meer uitgaat dan er binnenkomt is het tijd om te stoppen met je zelfstandig bedrijf en terug te gaan werken.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 okt 2015 15:05

[quote="Booke"
Maar mijn reactie is vooral omdat TS al dadelijk schrijft dat hij/zij zich niet meer op de gewone arbeidsmarkt wil begeven.

[/quote]
Er is bij veel kleine zelfstandige de schaamte die speelt na een faillissement, ondanks er veel grotere bedrijven zijn voor gegaan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”