VOF Vrijwillig ontbinden

notflip
Topic Starter
Berichten: 6

VOF Vrijwillig ontbinden

#1 , 01 jul 2015 20:49

Hallo,

Wij ( ik en mijn vriendin ) zijn vorig jaar een vof gestart in bijberoep, door onze drukke hoofdjobs hebben we beiden geen tijd meer voor onze zaak.

We vroegen ons af, als we de zaak stopzetten ( moeten nog uitzoeken hoe ), het geld dat op de rekening staat, en alle materiaal aangekocht op de zaak, krijgen we dit prive terug? En is dit belast? Of kunnen we al het geld op de rekening gewoon terugkrijgen naar onze prive?

Bedankt alvast!
Miguel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 02 jul 2015 09:59

In grote lijnen: het geld dat je er zelf hebt ingestoken (kapitaal) krijg je onbelast terug. Op de winsten die je VOF heeft behaalt dien je 25% roerende voorheffing te betalen. Het materiaal van de VOF dient verkocht te worden (je kan dit zelf opkopen).

Roeland
Berichten: 172

#3 , 05 jul 2015 00:00

Materiaal hoeft niet verkocht te worden. Bij ontbinding en vereffening worden activa en passiva aan vennoten toegekend pro rata de aandelenverdeljng. Op de materialen zal een boekhoudkundige waarde rusten, deze zal in acht genomen worden samen met ljquiditeiten etc om de totale te verdelen massa te bepalen.

Reclame

Weo
Berichten: 414
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 jul 2015 18:47

Om je VOF te ontbinden zal je een bijzondere algemene vergadering van de aandeelhouders moeten bijeenroepen met als onderwerp 'de ontbinding van de vennootschap - kwijting zaakvoerders en ontslag - invereffeningstelling en afsluiting'. Eventueel kan je daar nog 'volmacht' aan toevoegen als je, zoals ik heb gedaan, de boekhouder volmacht geeft om bij het ondernemersloket, KBO, belastingsadministratie, ... alles af te sluiten.

Daarnaast werd ook een 'verslag van de Zaakvoerders inzake het voorstel tot ontbinding van de vennootschap X Vennootschap onder firma' opgemaakt. Daarin staan de activa/passiva vermeld.

Mij wisten ze bij het ondernemersloket en bij de griffie van de rechtbank van koophandel weinig te zeggen over hoe een VOF juist moet vereffend worden, dus heb ik het maar aan mijn boekhouder overgelaten. Uiteraard zit je dan wel weer met een extra kost bovenop de publicatie ed.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”