Factuur innen door curator?

JG89
Topic Starter
Berichten: 7

Factuur innen door curator?

#1 , 02 jul 2015 18:32

Beste,

10 maanden geleden werd aan mijn bedrijf een dienst verleend waarvoor ik al snel een factuur ontving. Ik heb enkele malen samengezeten met de uitvoerder van de werken maar raakte het niet eens over het gefactureerde bedrag. Ik ontvang nooit een aanmaning of aangetekende brief. En betaalde bijgevolg nooit de factuur. (er werd geen bestelbon of leverbon of wat dan ook ondertekend)

Nu is het bedrijf dat de werken uitvoerde failliet verklaard. Kan de curator deze factuur alsnog volledig komen innen?

mvg

JG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2015 19:24


Nu is het bedrijf dat de werken uitvoerde failliet verklaard. Kan de curator deze factuur alsnog volledig komen innen?
Natuurlijk
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 02 jul 2015 19:48

En mogelijks zelfs met intrest

Reclame

JG89
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 02 jul 2015 20:21

Ook als er geen getekende overeenkomst bestaat tussen ons? Dan kan ik morgen ook een factuur opstellen aan bedrijf x, die nooit versturen en bij faillietverklaring zal de curator daar gaan aankloppen...

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 02 jul 2015 20:25

Hebt u de factuur dan schriftelijk geprotesteerd? En over welke dienst gaat het juist?

JG89
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 02 jul 2015 20:26

Neen, ik heb niet schriftelijk geprotesteerd. Dit bedrijf sorteerde en verpakte geoogst fruit voor mij. Ik leverde 30000 kg aan en zag daar maar 25000 kg van terug met discussie tot gevolg.

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 02 jul 2015 20:30

En geen enkel mailverkeer of transportbrieven die de overeenkomst kunnen bevestigen?

En is dit dan niet eerder diefstal?

JG89
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 02 jul 2015 20:35

Geen enkel document kan overeenkomst bevestigen. Ik herhaal dus ik heb nergens iets getekend, kan het dan dat ik daar ooit een factuur van voorgeschoteld krijg en moet betalen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jul 2015 21:03

Het probleem is dat je de factuur nooit heeft geprotesteerd, en daar zal de curator je op pakken.

Anderzijds hangt veel af wie de curator is, en welke zaak dat het is die failliet is, maar de curator moet zijn werk doen dit is zijn werk waar hij voor betaald word.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JG89
Topic Starter
Berichten: 7

#10 , 02 jul 2015 21:27

Het gaat om een factuur rond de 3000 euro, hopelijk gaat de curator er niet achter aan dan. Omdat ze niet is ingeboekt of... ? kunnen daar nog andere redenen voor zijn?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 jul 2015 06:44

Indien er in het faillissement geen onroerende goederen zijn, onderzoeken de meeste curatoren enkel de laatste zes maanden, en gaan ze af op de lijst van nog tegoeden die de gefailleerde moet opstellen bij het faillissement.
En sommige curatoren die durven veel verder gaan dan die 6 laatste maanden als daar redenen toe bestaan.

En vergeet niet een curator verdiend extra op alles dat hij kan recupereren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JG89
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 03 jul 2015 10:48

Bedrijf zou blijkbaar overgenomen worden. Verschuift mijn factuur dan naar de overnemer? Of zal er alsnog een curator voor aangesteld worden?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jul 2015 10:52

Als dit een vennootschap is die overgenomen word dan schuift de factuur door !

Als het een één mans zaak is kan de nieuwe eigenaar ook de onbetaalde facturen overnemen, maar dit gaat niet automatisch zoals bij een vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JG89
Topic Starter
Berichten: 7

#14 , 03 jul 2015 11:16

Dit is toch een beetje positief nieuws, over het betwiste deel valt dan misschien nog te praten, niet "betalen of anders" zoals bij een curator?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 jul 2015 11:38

over het betwiste deel valt dan misschien nog te praten, niet "betalen of anders" zoals bij een curator?

Ik denk dat je er een goed stuk van het bedrag zal kunnen doen, hij zal al blij zijn als hij iets krijgt als overnemer. :lol:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”