Boekhouder Vermist

johmut
Topic Starter
Berichten: 7

Boekhouder Vermist

#1 , 27 mei 2015 14:58

Beste,

Ik ben 50 en een startende interim manager / consultant met een bvba en heb hiervoor een boekhoud(st)er onder de arm genomen. Intakegesprek was OK, overeengekomen om bvba op te richten. Bij de notaris alles OK, akte verleden en meteen twee facturen te betalen: €1.200 aan de notaris en €1000 aan de boekhoudster (zat alles in zei ze). Daarna ging ik op zoek naar klanten en heb ik 2 maand niks meer van haar gehoord ? Als ik belde was ze druk bezig met fiscale controles, daarna ziek, daarna op vakantie, dan weer ziek, .... kortom ik heb haar sinds februari niet meer gezien of gesproken. Heel af en toe antwoord ze op een mailtje of op een sms maar veel heb ik er nog niet aan gehad. Voor die €1000 heeft ze vorige maand, na een mail van mij waarin ik sprak van haar in gebreke te stellen, snel snel mijn BTW nummer geactiveerd, mijn vennootsschap aangesloten bij de sociale kas. Eigenlijk was dit nog geen uurtje werk en de KBO is voor zover ik kan zien nog niet gebeurd. Mijn persoonlijke aansluiting bij de sociale kas heb ik ook zelf moeten doen. Heb vandaag een factuur gekregen voor sociale bijdrage voor de vennootschap niettegenstaande ik haar had gevraagd om hiervoor vrijstelling te vragen, enz. Ook mijn boekhouding zelf is nog niet opgestart en binnenkort moeten de Q2 aangiftes worden voorbereid ... Ik heb geen ervaring met boekhouders maar zijn die allemaal zo ? Is het normaal dat je daar zo achter moet zitten om nog maar het meest essentiële te doen ? Ik had ondertussen al een boete aan mijn been voor het te laat aansluiten bij de sociale kas. Ik heb bijvoorbeeld nog geen idee wat ik allemaal moet veranderen qua facturatie van kosten die ik vroeger als particulier betaalde maar nu allicht vanuit de vennootsschap kan betalen ? Voorlopig heb ik echter nog geen inkomsten (ik zoek klanten en opdrachten) dus ik wil geen nog dommere / duurdere dingen doen door alvast een andere boekhouder in te schakelen. Of raden jullie mij dat toch aan ? Werkt jullie boekhouder een beetje proactief met jullie samen ?

Mijn boekhouding is erg beperkt: zodra ik een klant/opdracht heb wordt het een dienstenfactuur per maand. Qua kosten heb ik misschien 10 facturen per maand (huur, internet, telefoon, ...). Ik dacht dan ook aan een goedkoop abonnement bij Exact (Starter Online) waarbij de boekhouder alles ingeeft en ik alles goedkeur voor verzending naar de instanties. Is dat trouwens een goed idee of niet ? Ik ken geen boekhouders die met Exact (willen) werken en zij was bereid om dat te doen (maar heeft er ondertussen nog geen klop voor gedaan) ?

Liefst wil ik een boekhouder die mij kan helpen om mijn zaak op te starten en met behulp van correct advies inzake fiscaliteit mijn inkomsten en uitgaven optimaliseert. Hoeveel mag dat kosten ? Werk ik best met een fixed price op jaarbasis ? of een uurtarief ? (controles zijn altijd extra dat weet ik al, maar is het normaal dat je moet betalen voor een vraag per mail ?)

Is er iemand met een management bvba en een boekhouder die mij kan adviseren ? Betaalt een goeie boekhouder zichzelf terug zoals altijd wordt beweerd ? Hoe omschakelen trouwens ?

mvg,
johmut

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 mei 2015 15:09

Er zijn nochtans genoeg goede boekhouders te vinden hoor !

Maar een goede boekhouder kost toch ongeveer een 100€ per uur.

Ga eens naar deze website en tik daar je post code in voor een goede in je buurt.

https://www.iec-iab.be/nl/diensten/zoek ... oeken.aspx
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12837

#3 , 27 mei 2015 15:27

En dan is 100 nog veel, er zijn er veel goede die het voor (iets) minder doen. Maar het gezegde van de monkey en de peanuts gaat hier zeker op!

Reclame

johmut
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 28 mei 2015 11:19

Begrijp mij niet verkeerd aub, ik heb geen enkel probleem met het betalen van een eerlijk tarief aan een goede boekhouder. Het bewijs is de € 1.000,- die ik al betaald heb aan mijn huidige (vermiste) boekhoudster. Kunnen jullie aub ook eens kijken naar de problematiek. Verwacht ik misschien teveel ? Of zijn dit dingen die bij jullie ook niet door de beugel zouden kunnen ?

Graag wat advies, niet zozeer in de keuze van een andere boekhouder want er zijn er inderdaad genoeg, maar wel over de manier van samenwerken en jullie ervaringen.

mvg,
johmut

LeenW
Berichten: 12837

#5 , 28 mei 2015 11:37

Goede afspraken maken is het belangrijkste. Als u niet tevreden bent, gaat u naar een andere boekhouder. Dat kunnen wij moeilijk voor u uitmaken zonder heel het verhaal te kennen.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 28 mei 2015 18:37

Zou het maar snel doen want boetes zijn voor u en niet voor de boekhouder.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 14 jun 2015 14:14

Meestal werken boekhouders aan een uurtarief.

Met wat u hier allemaal schrijft zou ik snel op zoek gaan naar een nieuwe boekhouder/boekhoudkantoor. Dit zijn geen gewone toestanden.

U kan kiezen voor een van de grotere spelers (PWC, Deloitte, BDO, Vandelanotte, etc) of voor een kleiner kantoor (elke stad heeft er wel een aantal, zijn vaak beter dan de grotere spelers + rekenen minder aan)

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”