gevolgen faillissement aanvragen

anyanka
Topic Starter
Berichten: 40

gevolgen faillissement aanvragen

#1 , 22 apr 2015 15:34

Hallo,

Wegens het opstapelen van onbetaalde facturen, zie ik momenteel geen andere uitweg dan het aanvragen van failllissement van mijn bvba
Het is zo dat ik wegens persoonlijke problemen (relatie en recentelijk scheiding, burn-out,...) gedurende het laatste anderhalf jaar niet voldoende energie heb kunnen steken in de zaak. Bovendien gaan de zaken (horecazaak) echt heel slecht.

Aanvankelijk was het ook de bedoeling om van mijn partner steun te krijgen, vooral op administratief vlak doordat ik hier geen kaas van gegeten heb. In praktijk sta ik de laatste 2 jaar voor alles helemaal alleen en verdrink ik in het papierwerk.
Ik snapte het belang niet van bepaalde zaken en mijn motivatie en energiepeil zijn zwaar onder nul.
Het is dus zo dat ik de laatste 3 kwartalen steeds te laat was met de aangifte van btw en de betalingen ervan zijn nog niet in orde, wegens zwaar cashflow probleem. Op een voorstel tot afbetalingsplan kreeg ik een onrealistisch voorstel die ik ook niet kan waarmaken. Momenteel staat er een btw (incl opstapelende zware boetes) open van boven 10.000 euro.
Al meer dan 2 jaar haal ik geen enkel loon meer uit de zaak en ook andere zaken, zoals sociale bijdragen, bepaalde leveranciers,... kan ik niet meer betalen.
Ik zie helemaal geen andere uitweg tot de aanvraag van faillissement, hoewel het mijn hart breekt de zaak te moeten sluiten.

Graag wilde ik weten wat de gevolgen hiervan kunnen zijn?
De zaak is een bvba, maar kan men al mijn persoonlijk gerief aanslaan doordat ik mogelijks schuldig wordt gevonden aan het te laat indienen van btw aangiftes?
Natuurlijk zou ik alle materiaal van de bvba verkopen om zoveel mogelijk schulden te betalen.
Ben ik verplicht al mijn klanten en leveranciers op de hoogte te stellen?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2015 16:26

1/ je persoonlijke bezittingen en bankrekeningen worden niet in het faillissement gebracht.
2/je hoeft niemand hier van op de hoogte te brengen.

Je kan je faillissement volledig alleen aanvragen je heeft daar geen boekhouder of advocaat voor nodig, de boeken neerleggen duurt maar 15 minuten .

En maak geen onnodige kosten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

anyanka
Topic Starter
Berichten: 40

#3 , 22 apr 2015 16:50

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb ondertussen als laatste tussenstap een kantoor ingeschakeld die zal proberen de zaak de verkopen (niet de bvba, maar enkel de handelszaak). Via ditzelfde kantoor hadden wij een aantal jaar terug de zaak gekocht.
Ik hoop op die manier net genoeg geld te krijgen voor de zaak om alle schulden af te betalen, want ik zou het verschrikkelijk vinden om bepaalde leveranciers niet te kunnen betalen.
Het faillissement van één van mijn leveranciers is trouwens ook een reden waarom er een cash flow probleem gekomen is.

Dus als ik goed begrijp kunnen ze nooit aan mijn persoonlijke bezittingen. Ook niet als ze mij 'schuldig' vinden aan slordige boekhouding. Ik had ooit gehoord dat dit een reden kon zijn om mij persoonlijk verantwoordelijke te stellen zodat ik alle schulden ook persoonlijk moet betalen. Als ik er zelf al zo lang geen loon meer uithaal en dus eigenlijk werk voor "het plezier", ben ik niet in staat die schulden te betalen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 apr 2015 16:56

Dus als ik goed begrijp kunnen ze nooit aan mijn persoonlijke bezittingen. Ook niet als ze mij 'schuldig' vinden aan slordige boekhouding. Ik had ooit gehoord dat dit een reden kon zijn om mij persoonlijk verantwoordelijke te stellen zodat ik alle schulden ook persoonlijk moet betalen.

Zorg dat al je papieren van de laatste 6 maanden zeer goed geordend zijn, het zijn enkel deze dat de curator gaat vragen, en al de uittreksels van de bank van de laatste 6 maanden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 24 apr 2015 11:14

Onderzoek vooraf de mogelijkheden uit 31 januari 2009 Wet Continuïteit Ondernemingen.

“Art.2.De koopman die op duurzame wijze heeft opgehouden te betalen en wiens krediet geschokt is, bevindt zich in staat van faillissement...Art.9.De koopman is verplicht, binnen een maand nadat hij heeft opgehouden te betalen, daarvan aangifte te doen ter griffie van de bevoegde rechtbank...Van deze aangifte wordt door de griffier akte opgemaakt...”(8 AUGUSTUS 1997. - Faillissementswet).

Het vermogen van uw vennootschap en uw persoonlijk vermogen zijn vreemd aan mekaar
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 24 apr 2015 11:28

Lijkt mij nogal kort door de bocht te stellen dat ze geen persoonlijke spullen kunnen aanslaan.

Er zijn ongetwijfeld mogelijke borgstellingen geweest (die nog kunnen doorlopen, ook al is alles afbetaald): aankoop van bvba, bankrekeningen, … solidaire verantwoordelijkheid RSZ, … En als de boekhouding slordig werd bijgehouden, verliest ze haar bewijskracht, enz.

Franciscus
Berichten: 38600

#7 , 26 apr 2015 18:53

Eens contact opnemen met
de vzw http://www.tussenstap.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

GB2702
Berichten: 232

#8 , 27 apr 2015 08:51

Eens contact opnemen met
de vzw http://www.tussenstap.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

deze site bestaat niet meer Tussenstap is gefuseerd met Efrem en heeft nu als website http://www.dyzo.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”