Ontslag genomen uit vzw, maar vzw weigert aanpassen statuut

Zana1990
Topic Starter
Berichten: 2

Ontslag genomen uit vzw, maar vzw weigert aanpassen statuut

#1 , 04 mar 2015 09:14

Hallo

Ik heb vorig jaar mijn ontslag gegegeven bij de vzw waar ik als bestuurslid (secretaris) fungeerde.
Dit is al bijna een jaar geleden en ed vzw heeft de statuten nog steeds niet aangepast. Er was een opzegtermijn van 3 maanden waarin ze de tijd hadden om een vervanger te zoeken.
Dit hebben ze niet gedaan en nu sta ik dus nog steeds bij de statuten ingeschreven.
Ik heb al meermaals gevraagd om deze zo snel mogelijk aan te passen, maar de andere bestuursleden weigeren dit te doen, met volgende reden: als we het statuut nu aanpassen en dan opnieuw als we iemand anders gevonden hebben, moeten we 2x betalen.
Uiteraard heb ik dat nergens op papier staan, en zeggen ze het me steeds mondeling.
Kan ik hen op de 1 of andere manier toch in gebreke stellen waardoor ze het statuut toch moeten aanpassen? Ik wil niet aansprakelijk gesteld worden wanneer er iets gebeurt ...

Weet iemand hier raad mee?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2015 09:19

Hen met een A.S. in gebreke stellen en hen 14 dagen de tijd te geven of dat je anders je hun zal dagvaarden en de ontbinding van de VZW zal vragen aan de rechtbank van koophandel.

Anders kan dit nog jaren duren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#3 , 06 mar 2015 10:34

Je kan altijd zelf je ontslag als bestuurslid laten publiceren als de VZW nalaat dit te doen... ZElf de nodige publicatieformulieren opmaken, zelf de publicatiekosten betalen en alles bezorgen aan de griffie... Geen dagvaarding of dergelijke nodig ;-)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 06 mar 2015 15:35

Er zullen vermoedelijk dan ook geen verslagen/boekhouding zijn neergelegd ter griffie

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”