Goodwill in vennootschap

a162378
Topic Starter
Berichten: 118

Goodwill in vennootschap

#1 , 08 dec 2014 22:56

Geachte

Stel een dokter heeft een eenmanszaak en wil overstappen naar een vennootschap.
De boekhouder spreekt telkens van het overzetten van de goodwill (clienteel) en daaruit een fiscaal voordeel te halen.

Ik heb het eens goed bekeken en ik versta dat het wiskundig interessant is. Maar ik zie toch niet zo veel voordelen, zeker niet met de aantrede van de nieuwe regering die een verlaagde vennootschapsbelasting en dividendenbelasting aankondigde.

Iemand zijn mening uit ervaring?

Hoogachtend

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#2 , 10 dec 2014 17:13

Beste,

Op zich is hier geen onmiddellijk belastingvoordeel op. Zo betaal je in de personenbelasting hier minstens 33% belastingen + gemeentebelasting + sociale bijdragen direct op.

De BVBA schrijft de investering af en zal hier 34% belasting op recupereren, zij het wel gespreid over de jaren terwijl je het in de personenbelasting onmiddellijk verschuldigd bent (tenzij gespreide goodwill)

Door deze transactie zal de BVBA dus een som verschuldigd aan de dokter privé zijn. Het voordeel is dat deze som dus mogelijk aan 33% getaxeerd wordt terwijl loon uit de BVBA naar de dokter snel aan 50% getaxeerd wordt.

Als u overgaat van eenmanszaak naar een BVBA zal u altijd een goodwill moeten laten berekenen

http://www.hanseynikel.be" onclick="window.open(this.href);return false;

a162378
Topic Starter
Berichten: 118

#3 , 13 dec 2014 18:42

En zijn er daar beperkingen op? Er wordt gesteld het loon van de laatste 4 jaar. Is dat realistisch voor een dokter?
Groeten

Reclame

hanse
Berichten: 103
Locatie: lint

#4 , 15 dec 2014 19:35

de revisor zal de waarde van de goodwill bepalen. Vaak wordt er wel naar de optelsom van de 4 laatste winsten als eenmanszaak toe gewerkt omdat je tot dit bedrag het tarief voordeel in belastingen hebt;

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”