Hoe stel ik me op als schuldeiser bij een faillissement

strawberry
Topic Starter
Berichten: 20

Hoe stel ik me op als schuldeiser bij een faillissement

#1 , 14 okt 2014 13:17

Ik heb privé en ook via mijn vennootschap een rc bij een vennootschap die enkele weken gelden het faillissement heeft aangevraagd.
Via de zaakvoerder heb ik vernomen dat het faillissementsvonnis nog niet betekend werd aan hem.
Ik werd nog niet aangeschreven door de aangestelde curator als schuldeiser.
Bezorg ik zelf aan de curator een aangifte van schuldvordering zonder dat ik een schrijven heb ontvangen?
Hoe lang heb je als schuldeiser de tijd deze vordering te stellen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702
Berichten: 232

#2 , 14 okt 2014 14:28

staat het faillissement reeds vemeld in het staatsblad? Dan kan U zich wenden tot de curator met Uw schuldvordering.

strawberry
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 14 okt 2014 15:13

Via google heb ik op de site faillissementsdossier het faillissement gevonden.
Doch de datum van indienen schuldvorderingen in reeds voorbij.
Volstaat dan enkel schrijven naar curator.
Is het normaal dat ik niet ben aangeschreven?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2014 16:22

Doch de datum van indienen schuldvorderingen in reeds voorbij.
Volstaat dan enkel schrijven naar curator.
Is het normaal dat ik niet ben aangeschreven?

Je dient zo snel mogelijk je schuld vordering in te dienen bij de curator.

Ja dit is normaal dat niet alle schuldeisers een brief krijgen van de curator, het is ook daar door dat alle faillissementen gepubliceerd worden in het staatsblad.

Normaal is het 6 weken na het vonnis afsluiting van het PV van schuldvordering.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

strawberry
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 14 okt 2014 18:32

Hartelijk dank, zal ik onmiddellijk doen.

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 14 okt 2014 20:12

Als de gefailleerde de facturen en aanmaningen heeft laten verdwijnen -
Niet elke zelfstandige bekijkt elke dag laat staan elke week of maand het staatsblad of via vb de zelfstandigenorganisaties.
Dat geeft inderdaad een probleem.
Langs de andere kant - personeel banken- hypotheken RIZIV enz hebben zo wie zo voorrang dus heeft men als handelaar quasi geen kans om vergoeding te krijgen.
Indien het echter vermeld staat in in de Algemene voorwaarden van uw firma en op de facturen staat kan men niet-betaalde goederen terugvorderen EN ook krijgen .
Een firma die ik ken heeft dit al tweemaal kunnen toegepast en zo toch een stukje recupereren.

strawberry
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 15 okt 2014 06:22

Er zijn geen facturen enkel RC.

De vennootschap beschikt over een onroerend goed.
Ik heb vernomen dat er op dat onroerend goed een aanvaardbaar bod werd uitgebracht. De bank als hoofdschuldeiser zou hiermede kunnen betaald worden maar er zouden ook nog enkele dagvaardingen zijn waarover reeds een uitspraak zou zijn alsook van de belastingen.
Afwachten dus veronderstel ik.

Het is wel zo dat indien er niets naar mijn vennootschap zal terugkomen ik twijfel of mijn vennootschap zal kunnen blijven bestaan.

Het gaat hier namelijk ondertussen al om meer dan 200.000€

Als deze vennootschap niet kan overleven zal ook mijn andere vennootschap niet overleven.

Dan heb ik een andere vraag, als ik faillissement zou aanvragen voor mijn 2 vennootschappen (ik ben zaakvoerder in beide vennootschappen) kan ik dan nadien nog zaakvoerder worden van een andere vennootschap?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 okt 2014 11:46

Dan heb ik een andere vraag, als ik faillissement zou aanvragen voor mijn 2 vennootschappen (ik ben zaakvoerder in beide vennootschappen) kan ik dan nadien nog zaakvoerder worden van een andere vennootschap?
Dit is geen enkel probleem !

De enig probleem is de banken, wanneer u twee vennootschappen failliet gaan, en jij was daar zaakvoerder dan is het zeer moeilijk om zelfs voor een nieuwe BVBA waar je zaakvoerder word een bankrekening te krijgen !

En krediet mag je sowieso vergeten, en dit gedurende 5 a 7 jaar na het faillissement van je eerder bvba, zelfs bij de post gaat je geen rekening krijgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Roeland
Berichten: 172

#9 , 16 okt 2014 15:02

Denlowie, dat is wel schromelijk overdreven. Als je een goed track record hebt bij de bank, de bank geen schuldeiser is of de schulden van de bank met privégelden terugbetaald worden zal een bank niet snel moeilijk doen. Het is enkel als je privé geen/weinig middelen meer hebt en je dus geen goede klant bent dat je het mag vergeten.

Heb het ook al een paar maal voorgehad bij klanten en meestal was het geen probleem om iets nieuws op te starten...

Mvg

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#10 , 16 okt 2014 15:25

U dient een gedetailleerde aangifte van schuldvordering neer te leggen op de griffie van de rechtbank van koophandel. Een kopie van deze aangifte van schuldvordering bezorgt u best aan de curator. Bovendien voegt u bij uw aangifte van schuldvordering ook best de nodige bewijsstukken waaruit één en ander blijkt.

Vervolgens zal de curator uw schuldvordering controleren en deze al dan niet opnemen in het passief. Sinds de Wet van 6 december 2005 kan hij ook beslissen de schuldvordering aan te houden. Tegen de beslissing van de curator om uw schuldvordering (gedeeltelijk) te verwerpen of niet op te nemen in het bevoorrechte passief, kan u zich in ieder geval verzetten. U heeft hiervoor één maand de tijd vanaf de neerlegging van het proces-verbaal van de beslissing.

Naast de aanstelling van de curator, vermeldt het faillissementsvonnis de uiterste datum voor de aangifte van schuldvordering. Sedert de wet van 6 december 2005 kan ook na deze datum nog een aangifte van schuldvordering worden ingediend, maar de terugbetaling is beperkt tot het actief dat nog niet werd verdeeld. Bovendien draagt u zelf de kosten die voortvloeien uit verificatie van uw schuldvordering.

In ieder geval dient de aangifte van schuldvordering te gebeuren binnen het jaar na het faillissementsvonnis.

Eenmaal alle schuldeisers bekend zijn en een inventaris werd gemaakt van de roerende en onroerende goederen van de gefailleerde, zal de curator deze laatste ten gelde maken. Tegelijkertijd probeert hij de schulden aan de gefailleerde te innen. Wat overblijft, verdeelt de curator onder de bekende schuldeisers, lees: de schuldeisers die aangifte van schuldvordering deden.

Geniet u één of ander voorrecht (bv. als verhuurder) of een eigendomsvoorbehoud, dan hebt u meestal een voetje voor. Anders zal u pas worden uitbetaald nadat alle bevoorrechte schuldeisers en de kosten voor het beheer van het faillissement zijn vergoed.

In de praktijk valt er bij een faillissement vaak niet erg veel te rapen voor de gewone (niet-bevoorrechte) schuldeiser. Nochtans betekent dat niet dat het niet de moeite zou lonen een aangifte van schuldvordering in te dienen. Wanneer u niets ontvangt, ontvangt u een attest pro fisco. Daarmee kan u tenminste uw vordering al afschrijven.

Bovendien stelt zich de vraag of (en wanneer) u zich kan richten tot de persoon achter de gefailleerde vennootschap, diens echtgenoot of diegenen die zich borg stelden.

Enkel wanneer het een natuurlijke persoon betreft, die handel dreef zonder vennootschap, kan u zich in principe na het faillissement weer tot hem richten voor het niet-betaalde gedeelte van uw schuldvordering. Dit kan niet bij rechtspersonen en al evenmin wanneer de persoon in kwestie bij sluiting van het faillissement verschoonbaar wordt verklaard. In dat geval moet u genoegen nemen met de (mogelijke) opbrengsten van het faillissement. De verschoonbaarheid is tegenwoordig de regel, zodat u slechts in zeer uitzonderlijke gevallen een vordering heeft tegen de gefailleerde natuurlijke persoon.

Bovendien wordt de echtgenoot van de persoon achter de onderneming automatisch mee verschoonbaar verklaard, zodat u zich in dat geval evenmin tot hem of haar kunt richten. Deze verschoonbaarheid geldt echter wel slechts vanaf de verschoonbaarverklaring van de gefailleerde echtgenoot. Ook degenen die kosteloos borg tekenden voor een natuurlijke persoon of vennootschap, kunnen verschoonbaar worden verklaard. Zij moeten daar wel uitdrukkelijk om vragen, maar worden wel beschermd vanaf de datum van het faillissementsvonnis. In dat geval hebt u evenmin een verhaal tegen de borg.

Bij de pinken zijn, blijft dus de boodschap!
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 16 okt 2014 15:29

RC ...betekend toch rekening courant ....bent u dan aandeelhouder in die firma?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 okt 2014 16:08

Denlowie, dat is wel schromelijk overdreven. Als je een goed track record hebt bij de bank, de bank geen schuldeiser is of de schulden van de bank met privégelden terugbetaald worden zal een bank niet snel moeilijk doen. Het is enkel als je privé geen/weinig middelen meer hebt en je dus geen goede klant bent dat je het mag vergeten.

Heb het ook al een paar maal voorgehad bij klanten en meestal was het geen probleem om iets nieuws op te starten...

Mvg

Een probleem om iets op te starten is er niet, maar wat de bank betreft, in de meeste faillissementen is wel de bank die eerst aan de deur staat, en zeker zolang je vorig faillissement niet is afgesloten zullen de overgrote meerderheid van deze mensen met hun hoofd tegen een muur lopen wat banken betreft, ik heb daar een paar voorbeelden van, zelfs vorige maand nog !

Natuurlijk aan alles is er een achterpoort.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

strawberry
Topic Starter
Berichten: 20

#13 , 31 okt 2014 06:58

RC ...betekend toch rekening courant ....bent u dan aandeelhouder in die firma?
Ja, ik was aandeelhouder.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”